HTML

Boldogok a sajtkészítők

- Következő! … Kereszthalál? - Igen. - Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. - Következő! ... Kereszthalál? - Igen. - Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!... Kereszthalál? - Ó nem. Szabadláb. - Mi? - Engem elengedtek. Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten. - Hú! Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj! - Nem. Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál. - Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón... - Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet. - Nagyon jó, kösz' szépen. Kereszthalál? - Igen. - Jó...

Friss topikok

  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Itt az orvosok egyik esetben sem lehettek volna jók. Azért ez milyen már? (2021.11.08. 19:30) Lengyelországban gyilkosság történt
  • midnight coder: @MEDVE1978: Igen baloldalinak nem nevezhetõk, de liberálisnak pláne nem. (2021.07.28. 15:57) Válogasd meg a szavaidat!
  • szekertabor: A probléma lényege, amit bárki, aki járt már nudista strandon, megerősíthet: a közszemlére bocsájt... (2021.07.28. 09:52) Bimbószabadságharc
  • evilwolf: " és nem kellene a méregdrága Pegazusra költeni az adófizetők pénzét." Azért a kínai vakcina sem v... (2021.07.20. 18:33) Következetesen a lehallgatásról
  • apro_marosan_petergabor: @Homo fideszbirkusz: Helyettem ne igyekezz véleményt mondani. A megzsarolt, megritkított, folyama... (2021.06.10. 21:06) Miért nem találkozik a pápa Orbánnal?

Linkblog

Segédmunkás nemzedék

2011.03.03. 11:28 Ratius

 

Mint minden hatalom, a Fidesz kormánya is hoz ostoba döntéseket. Nem is keveset. Ám eddigi hülyeségeiken csak mosolyogtam: nem olyan könnyű végzetesen elkúrni egy országot…  Ám a legújabb baromság, ami a Fideszes ötletemberek sötét fiókjából előkerült, mindennél tragikusabb, kétségbeejtő és katasztrofális elképzelés. Tizenöt éves kornál meghúzni a tankötelezettség határát a legbrutálisabb döntése ennek a kormánynak.
 
 
Elképzelni nem tudok nagyobb bűnt, amit kormány elkövethet népével szemben, mint a közoktatás visszafejlesztését. Elképzelni nem tudok nagyobb aljasságot annál, mint a szegény, rászoruló, hátrányos helyzetben lévő gyerekek kirekesztését a közoktatásból. Elképzelni nem tudok hatékonyabb módszert a latinamerikanizálódásra, a harmadik világba zuhanásra, a nyomor konzerválására, a munkanélküliség növelésére, mint az oktatás szétverését.
 
Nem mintha a magyar közoktatás olyan fényes állapotban lenne, nem mintha a tizennyolc éves korukig iskolapadot koptató fiatalok mind esélyt kapnának egy jobb, boldogabb, tartalmasabb életre, nem mintha a hazai oktatásügy segítségével tényleg olyan hatékonyan lehetne felszámolni a legszörnyűbb társadalmi ellentmondásokat, de akkor is. Akkor is ez az egyetlen esély arra, hogy ne halat, hanem hálót adjon egy kormány az emberek kezébe.   
 
A kedden bejelentett csomag szerint azonban a Fideszes többség az új közoktatási törvényben az oktatási kötelezettséget a jelenlegi 18-ról 15 éves korra szállítja le. Kormánypárti források szerint Orbán Viktor a tankötelezettségről a következő álságos, szemforgató mondatot fogalmazta meg: Lehetővé kell tenni, hogy a fiatalok még a tankötelezettség lejárta előtt, akár tizenöt évesen eldönthessék, hogy továbbtanulnak vagy dolgoznak.
 
Én meg azt kérdezem: Viktor! Te hülye vagy? Hogy a nyavalyába dönthetné el egy tizenöt éves kölyök, hogy tanulni vagy dolgozni akar, amikor fogalma nincs a munka világáról? Tizennyolc évesen sem könnyű ilyen döntést hozni, tizenöt évesen meg teljesen lehetetlen. Hol az anyja valagában fog munkát találni az a nyolc általánost (egy bukással) elvégzett gyerek, amikor az ország egyik legnagyobb baja, a gigászi munkanélküliség legfőbb oka a hazai munkaerő képzetlensége? Hogy akar a kormány egymillió új munkahelyet teremteni, amikor ma már mindenki pontosan tudja, hogy képzetlen munkaerőre nem, hogy Európában, nem, hogy Magyarországon, de még Burkina Fasóban sincs szükség?  Hogy akar a kormány gazdasági felemelkedést, erős nemzetet, virágzó országot teremteni, amikor számtalan kutatás igazolja, hogy az oktatás fejlesztése és kiterjesztése a leghatékonyabb nemzeti befektetés?
 
Nem csökkenteni kellene a tankötelezettség korhatárát, hanem emelni! Nem szűkíteni kellene az oktatásban észtvevők számát, hanem bővíteni! Nem kivonulnia kellene az államnak az oktatás területéről, hanem a leghatározottabban beavatkoznia! Különösen ott, ahol még nincs jelen, ahol még nem fogalmazott meg világos elvárásokat! Nem kilöknie kellene éretlen gyerekeket a közoktatás struktúrájából, hanem bevonnia érett felnőtteket is…
 
Mert ez az út nem előre visz. Ez az út nem a XXI. század útja, ez nem a modern gazdaság és modern társadalom felé vezet. Ez az út a szegénység növekedése, a középosztály ellehetetlenülése, a belső gyarmatosítás irányába visz. Ezen az úton csak segédmunkások teremnek.

378 komment · 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/api/trackback/id/tr272706725

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ez ugye nem az, amire gondolok? 2011.03.03. 15:18:33

Az őrzés-védelem piacán továbbra is gőzerővel tör előre Pintér Sándor belügyminiszter volt vállalkozása, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt., s egymás után szerzi meg az állami cégek, hivatalok ingatlanaival kapcsolatos biztonsági feladatok ellátását. Ak...

Trackback: Kilencosztályos alapiskolát szeretne Pokorni 2011.03.03. 15:18:02

Megfontolandónak tartja a kilencosztályos alapiskola bevezetését Pokorni Zoltán - írja a Népszabadság.

Trackback: Jóléti rendszerváltás - elfújta a Széll? 2011.03.03. 15:11:47

Az Orbán-kormány a tegnap bejelentett változtatásokkal gyakorlatilag felszámolja jóléti rendszerváltást. A jobboldali gazdaságpolitikusok, politikai elemzők és politikusok által amúgy is élesen bírált politikai projektet, amely az állami újraelosztáson...

Trackback: NemzetHáló vagy nemzethalál! 2011.03.03. 12:48:31

Semjén Zsolt szerint a magyarság megmaradása attól a Facebook oldaltól függ, amit a Fidesz-kormány hozott létre a fiataloknak. Hmmm... érdekes megközelítése ez a számos social networking szolgáltatás egyik népszerű oldala adta lehetőségek politikai mar...

Trackback: Mit akar a Fidesz a gyerekekkel? 2011.03.03. 12:36:24

Büntethetőség már 12 éves kortól, tankötelesség mindössze 15 éves korig, és persze a szavazati jog kiterjesztése: a fiatalok jogi helyzetét valamiért újra akarják szabni. (Fotó: Blikk) A Fidesz az elmúlt hetekben három olyan javaslattal is előállt, me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Macska rúgja meg 2011.03.03. 16:03:48

@lecsekkoltam: Hogy más politikai döntések mennyire jók, vagy nem jók, azt most ne firtassuk, nincs helye itt. Bár valóban lenne mit vitatni.

De ha már szóba kerültek a 14 év alatti bűncselekmények. Biztos én vagyok a kuriózum, de én nem követtem el semmilyen bűncselekményt 14 éves korom előtt és remélem azóta sem. Mindezt úgy, hogy nem voltam magánzárkába zárva. Felfogtam már akkor is pöttöm koromban, hogy nyalókát nem lopunk, mert nem helyes. És sokáig azt hittem, hogy ez az elvárható és normális, de már látom, hogy szinte elvárás, hogy a fiatalok nyugodtan kövessenek el "csínyeket"...
Szóval aki normális gyerek, annak emiatt sem kell aggódnia, aki meg nem részesült megfelelő nevelésben - vagy szimplán degenerált - és törvénybe ütközőt követ el, akkor annak másfajta nevelésben kell részesülnie, mint eddig.

Beteg társadalom ez, ahol azon háborognak egyesek, hogy ha valaki bűncselekményt követ el, akkor meg akarják büntetni, illetve ha valaki nem tud és nem is akar beilleszkedni a többségi társadalomba, akkor a többségi társadalmat bírálják, mert kirekesztő...

mrgumby1 2011.03.03. 16:03:51

azért az elég kiábrándító, hogy az emberekből a szociális érzékenység már annyira kiszorult, hogy mindent leszarnak, ami őket közvetlenül nem érinti.

nos 18 évesen is elég nehéz dönteni arról, hogy mi leszel ha nagy leszel, hova add be a felvételid, vagy menj el inkább szakmát tanulni stb.

15 évesen egy gyerek, még egy kis tökkelütött maki. én is az voltam, meg ti is. alapvetően azt gondolom, hogy a gyerek nevelése és az érte vállalt felelősség az elsősorban a szülőé és utána mindenki másé.

de az államnak van egy olyan kötelezettsége is, hogy védje az állampolgárainak érdekeit is, akár a rossz szülői döntéstől is, akik esetleg most majd 15 évesen elzavarják dolgozni a gyereket, a nehéz gazdasági helyzetben.

15-18 között ráadásul a fiatalok csak korlátozottan cselekvőképesek, egy rakás dolgot nem csinálhatnak, mi a jóistent csináljanak, ha nem tanulhatnak, dolgozzanak egy pincében és varrjanak pólókat?

mi akarunk lenni a 10 millió taiwani szövőnő országa, vagy mi a faszom? nem tudom ki látta a zoolander c. filmet, abban tüntette fel magát mugatu, a divat cézárja úgy mint, a gyermekek védelmezője, és érvelt amellett, hogy miért jó a gyerekmunka. az egy vígjáték volt, és mugatu volt benne a gonosz.

orbán viktor pont egy ben stiller film főgonoszának a szintjére zuhant, gratulálok.

zsoci 2011.03.03. 16:04:46

Miért szerinted mennyivel jobb, ha egy gyerek aki nem akar tanulni, még 3 évig ül az iskolapadbanés azán lesz segédmunkás ?

ROBERTO 2011.03.03. 16:04:54

@Jofiu: Ahol a szülő nem akarja, hogy a gyerek elvégezze a középiskolát, ott mindenképp van olyan probléma, amit a tankötelezettség nem tud orvosolni. Az a gyerek, amelyik AKAR középszintű végzettséget, az gyerek a szülői ellenszélben is képes azt megszerezni. Az ilyen tanulók jeleng is marginális mennyiségűek azokhoz képest, akiket az iskolákban "problémás eset"-ként tartanak nyilván.

Nem lehet mindenkinek tökéletes a demokrácia, de valószínűleg van lehetőség az ilyen esetek korrekciójára is, ahol a diák elmegy kollégiumba állami ösztöndíjjal, a szülői akarat ellenére is.

fidesz = házmesterek pártja 2011.03.03. 16:04:55

@simonmondja.: sajnos ez van. Ez egy ilyen "csodás" világ. Dehát ez kellett a többségnek. Az ú.n. demokrácia, ami annyira demokrácia, amennyire a Rákosi rendszer kommunista volt...

samer 2011.03.03. 16:05:38

@ROBERTO: És a 17 éves ötödikest az általánosból...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.03. 16:05:57

@Atomot az indexre!: Pontosan. Macera lenne atvaltani a helyi billrol folyamatosan magyarra, foleg ha kozben egy masik ablakban epp angolul /adott orszag nyelven ir az ember valamit. Megerteni meg igy is meg lehet.

carlo68 2011.03.03. 16:06:48

Majd megszigorítják a középiskolai felvételiket és máris lehet küldeni a 15 éves gyerekeket dolgozni vagy ahova akarnak menni!Meg lehet spórolni egy csomó pénzt, nem kell annyi iskola,annyi tanár! Nem kell várni az egyetemig,hogy a hátrányos helyzetű fiatalokat el lehessen terelni a közoktatásból(mert ezt is tervezik!) és megvalósulhat nagy álmuk a társadalom végleges kettészakítása!

Jofiu 2011.03.03. 16:07:00

@ROBERTO: Abbol az okbol amit itt hangsulyozni szoktak azert rossz, mert nem csak a problemas retegre vonatkozik, hanem mindenkire.

Onmagaban hogy rossz hatasa lesz e vagy sem, nem foglalnek allast, de felek a kedvezotlen kovetkezmenyektol. A tobbsegre nem lesz hatassal, de nagy altalanossagban mint elv, a tarsadalomnak jobb ha kepzett tagokbol all. Azt hinnem ez az oka, hogy letezik egyaltalan tankotelezettseg, akarmeddig is tart. Minel tovabb tart, annal jobb.
Es itt a problemas reteg a kivetel, nem pedig a szabalyteremto.

fitball 2011.03.03. 16:07:22

@Ordinarius: Nahát erről van szó Nem pedig rol hogy aki akar tanulhat Aki viszzont átbukdácsolja az egész alsót minek erőltetni képezni lehet őket szakmunkássá de nem muszáj oéyan dolgokat tanulniuk ami untatja őket csak mert kötelező

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2011.03.03. 16:07:57

@daniferi: Lehet a posz marhaság, de a téma nem az. Mert nemzetünk Marat-ja azokat a rétegeket hagyja magára ezzel a kis ötletével, akiket védenie kellene. Hogy legyen esélyük. Lemond róluk.
Mi lesz a következő? Ha megint nyernek, akkor már csak a papnövendékek tanulhatnak írni-olvasni? Megint egy réteg kiváltsága lesz a tudás?! Az istenadta nép pedig legyen olyan amilyennek isten teremtette? Mert ádám és éva nem tudott olvasni ám.

fitball 2011.03.03. 16:08:11

Például sajtkészitőknek sem kötelező atz érettségi!!

midnight coder 2011.03.03. 16:08:43

Elsős elemista purdé az anyukájának:
- Anyu, az iskolában a többiek csak 10-ig tudnak elszámolni, én 20-ig. Ez azért van mert cigány vagyok ?
- Nem kisfiam, azért mert okos vagy!
- Anyu, az iskolában a többiek csak pár betűt ismernek, én meg majdnem az összes nagybetűt. Ez azért van mert én cigány vagyok ?
- Nem kisfiam, azért mert te okos vagy!
- És anyu, a többieknek az osztályban ilyen pici kis cerkájuk van, nekem meg ekkora nagy dákóm van! Ez azért van mert cigány vagyok ?
- Nem kisfiam. Ez azért van, mert ők 6 évesek, te meg 18!

Nem tudom kinek jó ez...

Jofiu 2011.03.03. 16:09:29

@ROBERTO:
"Az ilyen tanulók jeleng is marginális mennyiségűek azokhoz képest, akiket az iskolákban "problémás eset"-ként tartanak nyilván."
Ezt te nem tudhatod.
Es tovabbra is, a problemas esetek kezelesere nem jo egy altalanos hatasu torveny! Bocs, hogy itt verklizek, de nem fogsz soha meggyozni arrol, hogy a problemas esetek kezelesere a tankotelezettseg ALTALANOS leszallitasa a megoldas. Ezt nem tudod nekem bebizonyitani.

Ernoke 2011.03.03. 16:10:21

@Nadiposzi: kolléganőmnek van egy full jeles diplomája és 3 felsőfokú nyelvvizsgája. emellé funkcionális analfabéta, kb. minden munkára alkalmatlan, szalag mellé tudnám csak elképzelni, vagy maximum borítékolni. csak adalékként, h a diploma meg az alapvető tudás mennyire nem függnek össze.:)

@lecsekkoltam: mivel dolgozni könnyebb, mint tanulni, mert közvetlen, mérhető haszonnal jár, és kevésbé terheli az agyat, biztos fogják páran a könnyebb utat választani, ha ez így lesz.

@Vasmacsek: ezzel az a baj, h nincs munkahely, ami felszívja a szakiskolai tanulókat úgy, h még fizeti is őket.

amúgy az intézkedéssel mindenféle témában való jártasság nélkül egyetértek, csak nehezen megjósolható, mi lesz azokkal, akik ezért kiesnek az oktatási rendszerből (mert nem akarnak tanulni, deviánsok, nincs pénzük tanulni, stb.)

AzHofi 2011.03.03. 16:10:34

Sunáznám volt már?

Netszamuráj 2011.03.03. 16:11:30

@okostojáska: Ne írjon blogot? És Te minek jöttél ide, trollkodni? A korhű Wehrmacht egyenruhádban felállt a farkad, és idejöttél levezetni a feszültséget?

Zb74 2011.03.03. 16:12:32

@simonmondja.: Te ezt írtad: "15 éves korig lesznek állami sulik, onnantól fizetni kell"

Nézd, szíved joga, hogy olyan próféciák bekövetkeztétől rettegj, amilyenektől akarsz. Ha szerinted reális, hogy a kormánytöbbség a kétharmadát arra használja majd, hogy megszüntesse az ingyenes középfokú oktatást, hát rettegj attól. Elvileg kétharmaddal bármit meg lehet csinálni; vissza lehet hozni az apostoli királyságot, a jobbágyrendszert, az első éjszaka jogát, a röghöz kötést, a pallosjogot - ilyen alapon ezek bekövetkeztétől is retteghetsz...:-)

Én pusztán arra akartam felhívni a figyelmedet, hogy a poszt témájául szolgáló javaslatból logikailag nem következik, hogy megszűnik a középfokú oktatás ingyenessége. Ez a javaslat arról szól, hogy az a - már nem gyerek - 15 éves, aki nem akar iskolába járni, azt ne kényszerítsük. Ne rontsa ott a levegőt fölöslegesen, ne demoralizálja/terrorizálja a tanulni akaró többséget és a tanítani óhajtó tanárt.

Jofiu 2011.03.03. 16:13:07

@ROBERTO: Igaz, aki akar azt megtanul valamit kotelezettseg nelkul. akkor nincs is szukseg tankotelezettsegre?
Ezt csak azert sarkitom, mert az okejtesben ez is benne van.
Csakugy, mint a torvenyben a karokozas egy nem problemas, nehez helyzetu - nem feltetlenul anyagilag - reteg rovasara.

bunko_jobbos 2011.03.03. 16:13:56

Milyen jó, hogy már nem ti vezetitek az országot! A 18 évre felemelt tankötelezettség akkora, de akkora baromság volt, ilyet csak Hiller meg az elvbarátai találhattak ki, tegyük tönkre az iskolákat jelszóval.

Ha nem akar tanulni, akkor minek kényszeríted be az iskolapadba? Azért, hogy a társait vegzálja? Emlékszem, hgy megkönnyebültem, mikor a tesitanárom rábeszélte a 16 éves cigány Tibikét, hogy ha nem akar, akkor nem kell tanulnia már, mert elérte a korhatárt. :-))))))

Addig rettegés volt az óra.

Jofiu 2011.03.03. 16:16:24

@carlo68:
"Zéró empatikus készségedből ítélve"
right back at you!

ROBERTO 2011.03.03. 16:16:38

@Jofiu: Ha a családtámogatási rendszer arra ösztönözné a családokat, hogy a kölkök az iskolában jól teljesítsenek, és ne legyenek deviáns magatartásúak, akkor lényegtelen lenne az iskola kötelezettség, mert erre szorítaná rá őket a saját környezetük.
Hidd el egy ilyen családtámogatási környezetben a mostani legsuttyóbbakat kényszerítené a legjobban a családjuk arra, hogy beilleszkedjenek a közösségbe, és odahaza is tanuljanak, mert különben elvesztik a megélhetési forrásukat, a állami támogatást. Tűzzel-vassal kényszerítenék a purdékat arra, hogy megtanulják a tananyagot, és rendesen bejárjanak az iskolába, és kivernék belőlük a lelket is, ha bármi rosszat hallanának a tanároktól a kölök magatartásáról.

Ez az első lépés, a tankötelezettségi kor csökkentése

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 16:17:07

@Zb74:
Hát, sajnálom, hogy minden fidesznyik
annyira szeretne már
dolgozó nőt csinálni a tizenéves lányaiból.

Ez egy kisebbségi hagyomány.

Hadd ne kelljen a fehéreknek is pártolni.

==T== 2011.03.03. 16:19:16

@Add_tovább: látom te sem jártál egyetemre...

carlo68 2011.03.03. 16:19:56

Ez a sok elvtelen fideszes seggnyaló végiggondolta azt hogyan fog egy csenevész 15 éves dolgozni!Nem a középkorban élünk már,habár van már egy királyjelölt vezéretek!

ROBERTO 2011.03.03. 16:20:33

@bunko_jobbos: Ez csak egy adminisztratív intézkedés volt, amivel néhány tized % munkanélkülit elrejtettek. Hatása az oktatási rendszerre katasztrofális volt, meredeken esett minden képzésből kilépő tudásszintje. Ez van, ezt próbálják meg most orvosolni.

fidesz = házmesterek pártja 2011.03.03. 16:23:28

@carlo68: Hm. Basszus, hogy ezt nem tudtam korábban! Én hülye, az akkori, anorexiásnak tűnő külsőmmel, 14 évesen dolgozni mentem. Igaz, csak nyáron egy hónapra, de pénzt is kaptam a munkámért!
Tényleg, hogy is tudna dolgozni egy szerencsétlen, kis nyomoronc, tizenéves... :-D
Azért nem a bánya az egyetlen munkalehetőség... Sokkal inkább az a gáz, hogy a felnőtteknek is egyre kevesebb a munkahely.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.03.03. 16:23:34

nagyon hasznos időnként bedobni a köztudatba valami hétoltárit ahelyett, hogy a mostani répa és ostor elvén működőből XXI. századivá alakítanák az oktatást...

soproni1 2011.03.03. 16:23:55

A feketegazdaságon kívül mi működik jól Magyarországon ?

Amúgy igaza van annak, aki 15 évesen dolgozni küldi a tanulni nem akaró gyereket.

vega2 2011.03.03. 16:24:26

Javaslom, hogy beszélgessetek szakképzős tanárokkal. Szerintem Ők elmondják a tuttit.

TGabi 2011.03.03. 16:25:20

Nem tetszik nekem sem, amit a kormány művel. Nagyon úgy látom, hogy mélyítik a szakadékot az amúgy is egyre jobban szétszakadó társadalomban.

Olyasmi világkép bontakozik ki, hogy aki jómódú/párttag/rokon/ismerős/span, annak a gyereke tanuljon.

A leszakadó réteg meg legyen jó csóró és mesterségesen elzárva a felzárkóztatástól, hogy kialakuljon egy elit, aki a tanulatlan tömegeket úgy rángatja, ahogy akarja és elnyomja. Gusztustalan...

Ráadásul még lejjebb nyomja a korhatárt és a béreket az amúgy is diszkriminatív munkaerőpiacon

soproni1 2011.03.03. 16:25:35

@Atomot az indexre!:

Ahogy Vahorn András mondta:

Munka az volna a faluban, de bankigazgatót speciel nem keresnek.

fidesz = házmesterek pártja 2011.03.03. 16:26:25

@soproni1: igen, akinek van munkája, az így áll hozzá...

Ernoke 2011.03.03. 16:26:53

@simonmondja.: nagyon demagóg vagy. a problémásak (tehát a deviáns, túlkoros, iskolapadban max. melege miatt ücsörgő erőszakosak) iskolában tartása nagyban rontja a többi kölyök esélyeit a tanulásra, megfélemlíti a tanárokat, stb. ha ők kiesnek az oktatásból (mert végre nem lesz kötelező nekik), akkor nem mennek dolgozni, mert nem lesz mit, így is nagyon sok a képzetlen munkanélküli. ugyanazt fogják csinálni, amit iskola mellett is csináltak: kisebb-nagyobb dolgokkal seftelnek, lopnak, dílerkednek, durvább esetben rabolnak, zsarolnak. de nem az iskolában művelik ezt az egész oktatást lehetetlenné téve!

L.K.R. 2011.03.03. 16:27:29

@mrgumby1: Nagyon messze állunk a 10 millió Taiwani szövőnő országától. A helyzet 2011-ben Magyarországon sajnos éppen fordított. Közelebb állunk a 10 millió munkanélküli jogász és közgazdász országához. :-)

Sajnos pont a jó, megbízható melós, szakmunkás a kevés az országban, és ezen jó lenne változtatni. Persze ha ehhez úgy állunk hozzá hogy a munka büdös és csinálja más akkor nehéz, de azt a fémcsövet valakinek meg kell hegesztenie, meg ahhoz a qrva úthoz is ki kell ásni a gödröt, mert ha nincs jó szaki, akkor rendes feldolgozóipar, meg termelés sem lesz. Akkor ki a fenét fog igazgatni a sok jól képzett egyetemet végzett fehérgalléros? Egymást a munkanélküli hivatal előtt? Most te állsz sorba, holnap én? Ezen is el kéne gondolkodni kicsit.

Vasmacsek 2011.03.03. 16:27:48

@Ernoke: De ha nincs munkahely, ami - mint írtad - felszívja a szakiskolai tanulókat, akkor mi marad, mint megoldás? És akkor hová "küldik dolgozni" azokat, akiket most 15 év környékén iskola helyett épp munkába terelgetnének?

A javaslat lényege pedig éppen az, hogy a tanuló valódi munkát végez, miközben tanulja a szakmát, tehát nem azért kap fizetést, mert iskolapadban ül és csak elméleti anyagot tanul. Vagyis a rendszer elvileg (legalább részben) finanszírozná a saját működését.

Jofiu 2011.03.03. 16:27:58

@ROBERTO: Ez megint csak feltetelezes, hogy egy csaladtamogatasi rendszer koveti majd ezt a torvenyt. Egyelore nincs ilyen tervrol tudomasom.
De addig is, a torvenynek nem csak a nem odavalo egyenekre lesz hatasa.

carlo68 2011.03.03. 16:29:30

@soproni1: És hol fog dolgozni? Észkombájn!

mrgumby1 2011.03.03. 16:34:48

@L.K.R.: természetesen egyetértek, hogy a szakmunkások képzésével is kéne kezdeni valamit, de megsúgom, hogy jellemzően abból lesz jó, megbízható karosszérialakatos, akinek van felelősség érzete, és tudja mi az a kötelesség.

aki 15 évesen ott hagyja a rákba a sulit, abból félő, hogy nem jó asztalos lesz, hanem egy léhűtő. Ugyanis az embernek a nagykorúsága eléréséig igenis legyen valami kötelezettsége. Nem csak azért járunk iskolába, mert ott Aranyról kell tanulni, meg a mohácsi vészről, hanem mert az a társadalmi együttélés egyik alappillére és a felelősségvállalás, kötelesség teljesítés iskolapadja, hogy egy ilyen hülye képzavarral éljek.

Nem azért járunk 18 éves korunkig iskolába, hogy mindenkiből diplomás ember legyen. Az emberek alapműveltsége így is gyökegy, ezt még 3 évvel csökkenteni nem kéne.

Ráadásul korlátozottan cselekvőképes emberek nem tudnak és nem is dönthetnek egy rakás kérdésben önállóan.

Én nagyon komoly gyerek voltam 15 évesen, de még így is egy kismaki. 15 évesen az embernek elő kell írni, hogy mikorra kell bemenni iskolába, onnan mikor mehet el, az se baj ha délután van vmi kulonoraja, stb. Akkor is ha később vízvezetékszerelő lesz

Jofiu 2011.03.03. 16:34:51

@L.K.R.: Hat igen, a felsooktatas elegge elszallt egy nem jo iranyba, es kell a szakmunkas is, nagyon is, meg is kellene fizetni. Aki kitalalta, hogy sokkal tobb diplomasra van szukseg, az nem igazan tudta mit csinal. ; ) Valamifele almokat meg elveket kergetett ha jol sejtem, atgondolatlanul.
Na de a szakmunkaskepzesen segiteni fog, hogy nem kotelezo 15 eves kor utan tanulni, szakmunkat sem? A szakmunkaskepzok pont ebben a korban levoket oktatjak dominansan - elfeledkezve egy kicsit a kepessegen aluli vagy lumpen kivetelekrol.

vega2 2011.03.03. 16:36:03

Egyik ismerősöm (Czomba Sándor) (most államtitkár) mesélte, amikor még a munkaügyi központban dolgozott. Na 'szal kellett volna pár kőmúves valami melóra. Behívtak 80 embert. A végén maradt 8 ember, de kikötötték, hogy napi 10 000 Ft-ért hajlandóak elmenni dolgozni.

vega2 2011.03.03. 16:37:18

@vega2: Ja és a tetőre nem másznak fel, mert szédülnek.

Ordinarius 2011.03.03. 16:41:28

@Jofiu:
A szakmunkásképzésen az fog segíteni, ha az jön oda aki szakmát akar tanulni és nem az akinek muszáj valahol a nyolcadik után tanulnia, mert köteles rá.

kvadrillio 2011.03.03. 16:41:46

ezzel megalkották a jövő drogfogyasztó nemzedékét !

Mennyi korrupciós pénzt kaptak ezért ???!

Ernoke 2011.03.03. 16:42:17

@Vasmacsek: sehová nem fogják dolgozni küldeni őket, mert nincs munkahely. a rendszer nem tudja finanszírozni a saját működését, mert nincs ember, akinek lenne pénze asztal vásárlására, tehát nem vásárolnak az emberek asztalt, és így nincs asztalosműhely sem. csinálhatjuk azt, h államilag kreálunk kamu-asztalosműhelyeket, és csinálunk sok asztalt - aztán kidobjuk őket, mert nincs, aki megvegye. az előző rendszerben sokszor ilyen volt a gyakorlat, csakhogy ez kártékony. leegyszerűsítve persze.

@L.K.R.: rossz hírem van: az így oktatásból kiesők nem fognak hegeszteni, árkot ásni, mert egy részük még ehhez is buta, másik részük pedig ugyanúgy nem akar dolgozni, ahogy tanulni se akart. vannak ismerőseim ilyen rétegekből, tudom, miről beszélek.

daniferi 2011.03.03. 16:43:30

@Atomot az indexre!: Valóban, a kommentek közt van némi igazság, hogy például a szülők így kiveszik az iskolából a gyereket, mert "kell a pénz a kannásborra". Ismerős helyzet, de ezen nem lehet törvényileg segíteni, mert ha kötelező is járni iskolába, a szülő csak a minimumot adja ehhez. S elég rossz tud lenni a diáknak, ha a szülei miatt kiközösítik, rettegve jár be a suliba, s csak arra vár, mikor lesz annyi idős, hogy dolgozhasson, pénzt kereshessen. Így legalább "előbb szabadul"

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 16:48:47

@Ernoke: Szerintem te vagy demagóg.

A fiatalok nem szeretnek iskolába járni, de azért még nem kell mindet bűnözőnek látni.

fourgee 2011.03.03. 16:49:03

@simonmondja.: "Jó. Meggyőztél.
Csatlakozunk a Balkánhoz ..."

Én szívesen élnék egy olyan balkáni országban, mint Svájc :))

@Bobby Newmark: "Bentlakásos katonaiskola, kevés tanulással, annál több egyéb kötelezettséggel. Sima iskolából is ide lehetne bukni.Csak én ezt nem gondoltam komolyan..."

Pedig jobb lenne ha te is, meg az állam is komolyan gondolna egy ilyen ötletet. Ha egy 14 év alatti bűncselekményt követ el, akkor az sem megoldás ha súlyosan megbüntetik, az sem megoldás ha nevelőintézetbe kerül (ahol aztán "nagyon jó" helyen van ám a sorsa szempontjából) és az sem megoldás, ha visszaengedik a családjához, ahol rossz példát látott és tanult.

Az egyetlen megoldás egy olyan katonai iskola. Ahol a kötelező tananyag mellett megtanítanák nekik azt hogy vannak kötelezettségeik. Ahol felelősséget tanulnának, ahol átnevelnék őket a bűnöző életmódról. Ahol szakmát, életmódot, életcélt, TÁMOGATÁST kaphatnak. Más országokban is vannak katonai akadémiák, nem egy elborult ötlet ez. Sokkal humánusabb mint beadni őket valami nevelőintézetbe, ahol nevelés nem történik igazából, de a korábbi életvitelüket folytathatják, sokkal humánusabb, mint megbüntetni őket. És az a család, amelyik azt látja hogy 3 gyerekből 2 már a katonai iskolába jár és talán havonta 1x láthatják őket, és az utánuk járó családi pótlékot sem kapják meg, akkor azért elég sokan elgondolkodnának hogy talán nevelni is kellene a gyereket.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 16:50:47

Szeretett kormányunk még a nyáron így nyilatkozott ...

" A korai iskolaelhagyás terén Magyarország az EU átlagában relatíve jó eredményekkel rendelkezik, a 17,6 százalékos uniós átlaghoz képest 13,9 százalék a magyar arány, viszont az utóbbi két-három évben ez nem jelentősen csökkent, stagnálás, illetve ingadozások mutatkoznak - tájékoztatta a tárca az Euractiv portált. A pozitív magyar mérleg láttán azonban 8,4 százalékos nemzeti célt javasol az Európai Bizottság, a minisztérium szerint az nem reális. A hazai viszonyok és lehetőségek ismeretében, főként a demográfiai folyamatok alapján hiányzó garanciák miatt tízszázalékos célérték elérését vállalná Magyarország. "

www.eduline.hu/hirek/20100720_22838_diplomasok_aranya_unios_celkituzese.aspx

Zb74 2011.03.03. 16:52:49

@Atomot az indexre!: @tildy:): Annyiszor elmondtam már: az ékezetek használatának nem előfeltétele az "ékezetes billentyűzet" megléte. Nekem is angol billentyűzetem van; mi több, egy másik ablakban én is angolul írok - mégsem okoz gondot magyar szövegben ékezeteket használnom. Ékezetek nélkül írni egyszerűen igénytelenség.

Jofiu 2011.03.03. 16:53:39

@Ordinarius:
Hm. Lehet.
Azert arra kivancsi lennek, mekkora aranyban lennenek az olyan 14 evesek akik azert mennek szakmunkaskepzobe, mert errol almodoztak altalanosban. Hogy esztergalyosok vagy vizvezetekszerelok lesznek. Es milyen aranyban mennek oda azert, mert valamit csinalni kell a megelhetesert majd, es ok ilyesmire alakalmasak.
Tudom, a kotelezo tanulmanyok nelkul is igy van ez, ehhez nem kell egyaltalan kotelezo oktatas. Egyaltalan. Aki belato, annak az altalanoshoz sem kell. Valoszinu a torveny azoknak kell, akik nem latjak be vagy szarnak ra. Es a tobbiek erdekeben jo, ha legalabb esely van ra, hogy belejuk tomnek valami tudast, meg ha szarnanak is bele.

Egy kicsit tullepve, nem neked cimezve, ha szabad valasztast adunk a megelhetes vs. tanulas temaban a kolkoknek, ha ezt belathatjak, van ekkora ralatasuk mit akarnak,, mit nem, mi jo nekik, mi nem, le lehetne szallitani a szabad szex, alkoholfogyasztas es a szavazati jog eletkorat is.
A szavazati jog bovitese ugyis olyan nepszeru es szukseges tema mostansag.

L.K.R. 2011.03.03. 16:53:39

@Ernoke: Igen, ebben igazad lehet, de majd pont ők fonakl jó útra térni a további 3 év kötelezőtől? Nem, nem fognak, viszont terrorizálják a többi rendesen tanulni akarót.

Vasmacsek 2011.03.03. 16:55:26

@Ernoke: Nos, ha ez valóban így van, és a helyzet ennyire egyszerű és sötét, akkor majdhogynem tökéletesen értelmetlen az itt kialakult vita - ugyanazokat a köröket futjuk.
De én azért nem hinném, hogy így lenne. Az általad felhozott példánál maradva, csak van még, aki vesz asztalt (ez most elég hülyén jött ki, hát istenem...) Na de komolyan: arra igencsak van és lesz a jövőben is igény, hogy valaki kitisztítsa az eldugult lefolyót, megjavítsa a tönkrement tetőt, stb.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 16:58:27

@fourgee:
Ez most komoly, hogy 3 millió agyhalott fülkeforradalmár a gyerekmunkával akar svájci lenni ?

Fessed lilára inkább a tehened.

fidesz = házmesterek pártja 2011.03.03. 16:59:20

@Zb74: és hogy írod be az ékezeteket? Átváltasz, mert telepítve van a magyar is (most nem a fizikai billentyűzetről beszélünk, hanem pl. a windows billentyűzet beállításairól!) vagy alt+nnn kódokat használsz? Utóbbi esetben: tudsz-e egyáltalán, vakon gépelni?

L.K.R. 2011.03.03. 17:00:40

@Ernoke: Hallottál már arról, hogy Mo. egy kicsi, nyitott gazdaság? Ebből az következik, hogy nem a belső fogyasztás fog bennünket kihúzni a sz-rból, hanem az, ha jó áron jó minőségű termékeket állítunk elő, amit a külföld megvásárol.A jelenleg itt működő termelő vállalatok nagy része ezt teszi. És igenis, oda kell munkaerő. Sőt, kapaszkodj meg. Egy-egy nagy külföldi cég - a befektetési döntések meghozatala előtt - külön fejezetet szentel annak, hogy az adott országban van-e könnyen elérhető szakképzett munkaerő. Ezért már lehet érdemes lenne kicsit kapálózni, nem?

Vasmacsek 2011.03.03. 17:02:57

@L.K.R.: És igen, köszönöm :)

Ernoke 2011.03.03. 17:03:21

@simonmondja.: mondom: sok ismerősöm van, aki ilyen volt, és most is ilyen. bírom őket, de ez az igazság. a tankötelezettség csökkentése pont tőlük kíméli meg a normális gyerekeket. amúgy rengeteg van belőlük, hidd el, és ez nagyrészt a szülők hibája. akit apu 7 évesen éjjelente a kocsmába hurcol bulizni, ezért az iskolában lemarad, később pedig pont ezt a mintát követi, azt nem nagyon lehet "megmenteni" már.

@Vasmacsek: ilyenre talán igen, de pont azokkal nem fog ez működni, akik a leszakadók lesznek. nem akarok nihilnek tűnni, de minden társadalom problémája volt mindig is, h mit kezdjen a deviánsokkal, jó megoldás nincs erre. a tankötelezettség csökkentése nem az ő védelmüket szolgálná, hanem a normális többségét.

@L.K.R.: szerinted én mit mondtam?:)

buffybot 2011.03.03. 17:07:53

Úgy látszik a cikk íróját nem zavarta az a tény, hogy kb. három olyan európai ország van ahol 18 a tanköteles kor határa. Talán nem véletlenül annyi.

Aki benne van az oktatásban tudja, hogy diákok ezrei ülnek a padokban a szakközépiskolákban unottan, az egész órából semmit sem értve és érzékelve. Ezeket az embereket nem érdekli semmi, legfőképpen nem az elméleti képzés és az érettségi. Szüleik ugyanakkor rettegnek attól, hogy szakmunkásba engedjék a gyerekeiket drogot és züllést emlegetve.

Ma az oktatás -belülről-, úgy néz ki mintha minden el lenne tolódva. A szakmunkások fele maximum(!) segédmunkára alkalmas. A szakközepek tele vannak olyanokkal akikből kiváló szakembereket lehetne képezni, a gimnáziumok pedig sok olyan diákot vesznek fel, akiknek szakközépben lenne a helyük.

Aki akar az ezután is tud tanulni. De jelen állás szerint sokszor csak egymás idejét és energiáját rabolják a tanárok és a tanulni nem akaró diákok a középiskolákban.

metropolis. 2011.03.03. 17:08:38

@Ianas: Szerintem pár ezer hülye gyerek miatt nem kellene kisebb vagyonért keresztül kasul utaztatni a fél tanári kart az országban minden félévben. Lehet nem vagyok túl konstruktív, de ez kurvára nem tetszik.

Megismétlem, mindössze pár ezer deviáns kis szemétről van szó akik tönkre teszik a hétköznapi oktatást. Ők nem kis csillogó szemű, aranyhajú tudásra szomjazó "kis pöttömök" hanem többnyire agresszív, jól megtermett furmányos 17-18 éves kis köcsögök...ne legyünk már ennyire álszentek bmeg (ez a bmeg nem neked szól).

Igenis ezeket akár adminisztratív eszközökkel is tartsák távol a békés többségtől.

S az igenis hatalmas bullshit, hogy majd kapva a lehetőségen családok tízezrei-százezrei veszik ki a gyereküket 15 évesen az iskolából hogy dolgozni küldjék őket és majd itten fél analfabéta kubikos nemzedékek fognak csak felnőni...mert kb ilyesmivel riogatnak egyesek.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 17:08:47

@Ernoke:
Nade Ernoke. Ez lenne a családbarát kormány.

Elég rövidúton szélnekereszti a tizenéveseket ahhoz képest.

Vagy mégis nagyon putrifílinges ez a kormány.

Szülessenek meg, aztán az utca majd fölneveli.

Vasmacsek 2011.03.03. 17:09:49

@Ernoke: Na igen, de ne felejtsd el, hogy a beszélgetés/vita ezen ága pontosan abból indult ki, hogy vannak családok, akik szeretnék, ha a gyerek általános után tanulna például egy rendes szakmát, viszont az anyagi helyzetük annyira rossz, hogy inkább dolgozni küldik. Felvetődött, hogy erre mi lehetne a megoldás. Tehát nem a "deviáns" gyerekekről volt szó.

metropolis. 2011.03.03. 17:09:54

@simonmondja.: Pff. A gyerekek szeretnek iskolába járni, ha olyan a közeg hogy nem kell félniük.

Ordinarius 2011.03.03. 17:12:10

@Jofiu:
Hogy a gyerekek nem álmodoznak arról, hogy esztergályosok , vagy vízvezetékszerelők lesznek?
Meglepődnél, hogy mennyi gyerek akar a szakmunkásképzőben jólfizető szakmát tanulni, mert azt látja, hogy jól él például egy hegesztő aki Németországban munkát vállalva, havi 3000 Eurót keres. És 14 éves korban már tudja, hogy tanulnia kell ezért. A probléma az, hogy ha nem tud tanulni, mert a tanóra 3-4 túlkoros fegyelmezésével telik el nap-mint nap.
Azért mert a fizikai munka társadalmi presztízse nem túl nagy, gyárban dolgozni nem sikk, az ilyen gyerekek családjában és környezetében még tudják hogy tanulni kell, ezért nem féltem a szakképzést és ezért szeretném ha oktatásukra több idő és energia jutna.

Ernoke 2011.03.03. 17:13:57

@L.K.R.: ebben igazad lehet, a kulcsszó itt a szakképzett. tényleg megoldás lehet, ha a betelepülő vállalatok alkalmaznák a szakmunkás tanulókat pénzért. de számomra ez kicsit idealisztikusnak tűnik. jó képességű tanulók, színvonalas, gyakorlatorientált oktatás kellene ehhez. de sajnos szakmunkásnak pont az tanul mostanában, aki semmire nem alkalmas és nem is szerepel az ambíciói között, h bármire az legyen. láttam szakmunkástanulók dolgozatait, elképesztő, ha nem a saját szememmel látom, el sem hiszem, h ilyen van. aki gyakorlatilag nem tud írni, nem hiszem, h meg tudna tanulni színvonalas munkát végezni. de lehet már megint csak a nihil szól belőlem.

Jofiu 2011.03.03. 17:15:27

@Zb74:
Ez OFF de:
Hogy oldod meg az irasjelek es a spec karakterek kerdeset?
Mert nekem sokszor ez jon ki:
Ha ékezetekkel, írok, akkor a )zárójelÖ ü esetleg a gondolatjel ü, vagy a mondat végi felkialtó és kérdőjel elcsúszik'_ Igaz a szögletes zárójel ékezetekkel írva nem okoz gondot )őúÖ ü hisz ritkán használt Éü-- ü de angolra visszaváltva már igen. PéldáulÉ
Using a referenceÉ ő1ú, or encpsulating code in context, like thisÉ Ő...Ú, but even mathematical signs, like ó, (, or Ó or even the slash or backslash )- = ű).
Szóval magyarul írva is az ékezetes írás ü gondolatjellel, vagy egyéb írásjelekkel ü, angolul írva a magyar billentyűzet sok tévedést okozott )elég zavarossá téve a szövegetÖ, ezért még ez a kompromisszum vezetett a legérthetőbb megoldáshoz, hogy nem írok ékezetet, könnyebb bogaraszni a masik félnek ékezet nélkül, mint kitalalni, épp milyen egyéb írásjelet akartam írni. ÉüDDD
)persz itt el van tulozva a dolog, itt következetesen mutatom a hibalehetőségeket, de folyamatosan írva akár angolul, akár magyarul az egész véletlenszerűen történik ü itt, ott, elszórvaÖ
Neked nem_ éüÖ
ü vagy inkább Éü)))

ON

Jofiu 2011.03.03. 17:18:26

@Ordinarius:
Nem is mondtam, hogy nem tortenik meg, egy szoval se mondtam. De torveny nelkul mar rogton ez lenne a dominans, hogy a tulnyomo tobbseg az direkt szakmunkas akar lenni, egy bizonyos kivalasztott, megalmodott szakmunkas?
Valamiert vannak ketsegeim.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 17:24:32

@metropolis.:
Hirigelés és terror az elitiskolában is van.
A gazdag és a kitünő tanuló gyerekek is ugyanolyan szemetek tudnak lenni a gyengékkel.

Meseországba vágysz, ahol csak tündék és törpök laknak.

metropolis. 2011.03.03. 17:29:16

@simonmondja.: Nettó hülyeség amit írsz.

Vasmacsek 2011.03.03. 17:34:38

@Ernoke: Az emlegetett, színvonalas és gyakorlatorientált oktatás valóban kellene. És nem lenne szabad kipróbálás nélkül elvetni azt a lehetőséget azzal, hogy ez pusztán egy idealisztikus kép. Sem pedig azzal, hogy ezek a gyerekek képtelenek lennének megtanulni egy szakmát - bizonyára vannak, akiket nem érdekelnek a másodfokú egyenletek, és semmi értelmét nem látják annak, hogy elemezzenek egy költeményt. De a szakma megtanulására motiválná őket, ha látnák a hasznát, sőt, már a képzés évei alatt is azt tapasztalnák, hogy amit csinálnak, az kifizetődő (szó szerint).
Tisztában vagyok azzal, hogy ez sem általános megoldás, és lesznek olyanok, akiknek ez sem segít, akik akkor sem élnének a lehetőséggel, ha az adott lenne.
Ez viszont legalább egy építő, és nem romboló törekvés.

Ordinarius 2011.03.03. 17:38:29

@Jofiu:
Sokan azt gondolják, hogy a szakmunkásképző az valami becsületsüllyesztő, a pokol sokadik bugyra és aki oda kerül az legjobb ha felhagy minden reménnyel.
Értelmiségiként is sokan gondolják azt, hogy mindenki eleve szeretne értelmiségi lenni és a helyesírás szabályainak tökéletes elsajátítása nélkül szakmunkásként sem boldogulhat.
Ilyen értelmiségiek alakították át az amúgy többé-kevésbé működőképes szakképzést úgy, hogy egy 9. -ik és 10. évfolyamot iktattak be a tulajdonképpeni szakképzés elé ahol a legnagyobb kihívást nem a szakmai tantárgyak, hanem a biológia és a kémia tanulása jelenti, olyan gyerekeknek, akik amúgy imádnak és tudnak a műhelyben, gyakorlaton dolgozni, de mégis ezekből a tárgyakból buknak meg.
Hagyják békén és háborítatlanul dolgozni a szakmunkásképzőket és azok szakmunkásokat képezzenek ne frusztráljanak.

==T== 2011.03.03. 17:39:44

@carlo68: Vélhetően sehogy. És ez elég jó motivációt jelenthet arra, hogy mégis tanuljon.

Jofiu 2011.03.03. 18:05:53

@Ordinarius: A mondando az volt, nem hinnem, hogy az elkotelezett szakmunkastanulok oldanak meg a kepzes szinvonalanak javulasat, hisz torvenyi kenyszer nelkul is eleg sokan mennek oda 'kenyszerbol', hisz valamit el kell sajatitani, hogy vigye valamire az eletben. Tuti mennek oda olyanok is, akik direkte tanulni szeretnenek, nem barmi mast, de abban ketelkedek, hogy ok lennenek a tobbseg. Egy kolyoknel a tanulas folyatasa nem feltetlenul prioritas ha nem muszaj valamiert. Elfogadhatja a szuksegesseget a szuloktol, de ettol meg nem lesz elkotelezett. A megelhetesi kenyszer vagy a szuloi kenyszer is visz oda nagyon sok embert, megkockaztatom, ezek vannak tobbsegben, aki valaszt valamit ha mar valasztani kell. Akar torveny miatt, akar egyeb okbol. Nem fuznek sok remenyt a tomeges elkotelezett szakmunkastanulok letezesehez.
De.
Akarhogy is kerult oda, attol meg jol elsajatithatja, meg is szeretheti, nagyon is, de legalabb nagyobb problemak nelkul elsajatitja a kovetelmenyeket.
A nem lelkes meg nem feltetlen problemas es zulleszto, a tanulasi kenyszer - akarmilyen forrasbol is fakad - nem minden rossz forrasa. Nem feltetelen a torvenyi kotelezoseg a problema.
Amugy a szakmunkassag megbecsulendo, nagyon is.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.03. 18:09:23

A pedagógusok szakszervezete is iskolabezárásról

és százezer képzetlen fiatal utcára kerüléséről beszél.

hirszerzo.hu/belfold/20110303_taigetosz_torveny_tankotelezettseg

Fülkések, hahó.

Ordinarius 2011.03.03. 18:17:59

@Jofiu:
Száz szónak is egy a vége, a tankötelezettség leszállítása a szakmunkásképzőkben okvetlenül a színvonal javulását eredményezi majd rövid távon is.
A züllesztő, társaikat terrorizáló, nem iskolába valók eltávolíthatóak lesznek és nem befolyásolja majd a normális többség továbbtanulását.
Bár szegregált környéken van az iskolánk, nem látok annyira szegény családokat, ahol a tankönyvek megvásárlása és az utazási költségek kifizetése lenne akkora probléma lenne, hiszen a szegényebbek az iskolában tankönyvtámogatást, ingyenes étkezést és egyéb szociális támogatást vehetnek igénybe, sőt a szakképző évfolyamokon 10-30 ezer forintos ösztöndíjat is kapnak a 2,5 -es átlag felett teljesítők. A kép amit a posztoló lefestett szerintem eléggé eltúlzott, de lehet , hogy csak én vagyok sötét, mint a kommentezők többsége :)

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2011.03.03. 18:21:18

@simonmondja.: klubrádió meg hirszerző :DDD az való neked tajgetosz

"a lépés tömegesen terelne képzetlen munkavállalókat a munkaerőpiacra"

bezzeg most nem ez van...

Zb74 2011.03.03. 18:25:41

@Jofiu: Nekem szabvány QWERTY kiosztású angol billentyűzetem van, és évek óta a 'magyar 101 gombos' billentyűzet van beállítva hozzá az oprendszerben. Nem váltogatok a billentyűzetkiosztások között, ezért megszoktam, hogy a gondolatjel, kérdőjel, pontosvessző, kettőspont, idézőjel, kukac, felkiáltójel, zárójel stb. máshol - de mindig azonos helyen - van. Félig-meddig vakon gépelek, úgyhogy nem nagyon szoktam belezavarodni. Ezt a billentyűzetkiosztást szoktam meg; ha más gépen kellene gépelnem, akkor azon is a 'magyar 101 gombos' kiosztást állítanám be az oprendszerben, arra az időre, amíg én használom a gépet.

Jofiu 2011.03.03. 19:12:05

@Zb74:
Ertem.
Lehet, at kellene szoknom a magyar kiosztasra.
Ugyanis en az angol kiosztast szoktam meg xx eve. Akkoriban az ekezetek inkabb gondot jelentettek, ha voltak egyaltalan. Sokszor nem. Raadasul mivel sokat hasznalok szogletes zarojelet, kapcsos zarojelet, <, >, /, *, :, ;, $, |, \ jeleket, amik az angol kiosztasban keznel vannak, magyarban nem, ezert ellenerdek is van a magyar kiosztas megszokasaval szemben, uj gepeket ma is angol billentyuzettel kerek en is, meg ha nehezsegekbe utkozik is, mert kulon varni kell ra (nem is beszelve arrol, hogy nem csak magyar es angol az egyeduli fizikai billentyuzet amit hasznalnom kellett/kell neha. Az angol a koztes megoldas.)
Valtogatni pedig tenyleg sok hibaval jar. Az ekezetes maganhangzokat nem problema eltalalni, begyakoroltam, de a tobbi jelet valahogy nem sikerult begyakorolni (plane, mint emlitettem, hogy egy harmadik kiosztas is bejott a kepbe). Egy ido utan hatekonyabbnak tunt elfogadni az ekezetes kritikakat mint javitgatni. A halalom tovabba mindig az volt, ha nem sikerult magyar QUERTY kiosztast elocsalni, csak QWERTZ-t. Akkor aztan lehetett ekezet, de a szoveg zagyva lett. Argh!
Koszi a valaszt egyebkent.

Jofiu 2011.03.03. 19:35:18

@Ordinarius: Ezzel nem is szallhatok vitaba, relative biztos kevesebb lesz a problemas.
De azt tovabbra is mondom, hogy ha tenyleg a problemas csoport a torveny le nem kommunikalt celja, akkor azt kevesbe altalanos torvennyel jobb lenne kezelni, celzatosabbal, nem mindenkire hatoval, hogy kisebb lehessen a mellekhatas.
A tanulmanyi kotelezettsegre szukseg van, ez gondolom nem vitatema.
A korhataron lehet vitatkozni, mondjuk szerintem ha nem onallo donteshozo, nem onrendelkezo a gyermek amugy sem 18 eves korig, a tanulmanyi kotelezettseg eltorlese csak az onallosag illuziojat adja.

Reggie 2011.03.03. 19:41:22

@Jofiu: a 14 eves mar nem cselekvokeptelen, hanem korlatozottan cselekvokepes.

ROBERTO 2011.03.03. 20:26:44

@vega2: Szerinted irreális igény egy szakmunkástól a 10000 Ft-os napidíj? Ez 8 órára 1250, de ami a kőműveseknél jellemzőbb a 10-12 óra, így már csak 850-1000 Ft közötti óradíj, és természetesen nem tökvakargatásért, hanem komoly fizikai szakmunkáért kapják. Trógernek (segédmunkásnak) szoktak ennél kevesebbet fizetni, de ott is reális igény az 5000 Ft-os napidíj 12órás fizikai munkára....

@simonmondja.: A gazdagékat is ugyanúgy ki fogják tenni az iskolából, ha nem lesz a 18 éves korig tartó iskolakötelesség. Jó lesz ez a törvény, szükség van rá.

Gerardus A. Lodewijk 2011.03.03. 20:31:48

Szerintem ha valaki valóban tanulni akar, annak teljesen mindegy, hogy 15 vagy 18 éves korig kötelező, mert mindkettőt túl fogja teljesíteni. Aki viszont nem akar tanulni, és inkább csak a többieket terrorizálja, attól legyen már szabad megválnia az iskolának.
Az igazi gond az, hogy aki 15 évesen tanulni lusta, az dolgozni se nagyon fog (valószínűleg már munkát sem talál).

jozsiahorgasz 2011.03.03. 20:57:13

Ennek a rendelkezésnek egyetlen értelme van, gondolom pont ez lehet vele a cél: az iskolai fegyelmezés egyik eszköze lehet, ha ki tudják rúgni a renitenskedő, tanárköpködő kölköket. Akik különben csak röhögnek az igazgató pofájába, mert tudják, hogy úgy sincs semmi következmény...

Jofiu 2011.03.03. 21:09:03

@Reggie:
"Korlátozottan cselekvőképes kiskorúak jognyilatkozatai
Maga is tehet jognyilatkozatot, ám érvényességéhez főszabály szerint a törvényes képviselőjének(pl.szülők) az előzetes belegyezése vagy utólagos jóváhagyása szükséges. Ha a törvényes képviselő a jóváhagyást megtagadja, úgy a kiskorú nyilatkozata semmis." (Wikipedia)

Vannak kivetelek, enyhites is (pl. munkabol szerzett jovedelmet megtarthatja beleegyezes nelkul, de ha jol ertem munkaszerzodest nem kothet egyedul), es szigoritas is (pl. nem eleg a gondviselo, kell a gyamhatosag hozzajarulasa is bizonyos dolgokhoz).

Ezt eleg erosen korlatozott cselekvokepesseg, onmaga, egyedul csak kicsivel tehet tobbet mint egy 14 even aluli.
Meg egy telefonelofizetest sem kothet meg, sem egy lakasberletit, bankszamlat sem nyithat, se biztositast nem kothet, utlevelet sem igenyelhet, meg sok szaros versenyen sem vehet reszt ha nem egyezik bele a gondviselo. Meg be se tud iratkozni egy suliba, diakigazolvanyt se kap egyedul. Szinte minden szerzodesnek szamito dologhoz kell a gondviselo. Nem szamit onallo jognyilatkozattevonek, korlatozva van.

soniq 2011.03.03. 21:34:43

Szerintem akadémiai doktori fokozat megszerzéséig legyen tankötelezettség.

Smitht 2011.03.03. 22:36:05

@Zb74: "Annyiszor elmondtam már: az ékezetek használatának nem előfeltétele az "ékezetes billentyűzet" megléte. Nekem is angol billentyűzetem van; mi több, egy másik ablakban én is angolul írok - mégsem okoz gondot magyar szövegben ékezeteket használnom. Ékezetek nélkül írni egyszerűen igénytelenség. "

Nem szükséges az "ékezetes billentyű", viszont szükséges átállítani a billentyűzetet az oprendszeren, ami a munkahelyek egy részénél - ahogy pl nálam is - le van korlátozva (távoli asztalon dolgozunk, ott mindent csinálhatunk, viszont net a helyi gépen van). Tudom, hülye szokás, de el kell fogadnom. Informatikus létemre szégyenszemre be kell vallanom, hogy nem fújom kívülről az összes alt-kódot, így kénytelen vagyok ékezetek nélkül írni.
Munka után otthon viszont levethetem e undorító, igénytelen szokásomat. :)

a-kis-herceg 2011.03.04. 00:00:03

@Ratius: PONTOS... 5pontos (max) *****

lbalazs 2011.03.04. 08:34:29

A 18 eves tankotelezettseg egy rendszer resze lett volna. A kompetencia felmereseken nagyon rosszul teljesitenek a magyar iskolasok, aminek az az egyik oka, hogy fel ev alatt kell megtanulniuk irni/olvasni. A finnek is igy voltak evekkel ezelott es naluk mar 2 ev alatt kell megtanulni ezt. Ezert nem lehetett (volna) buktatni sem. Az elso ket ev az alapozas az elmaradottak felzarkoztatasanak ideje. Nem egy verseny a tanitok kozott, hogy ki er hamarabb az ABC vegere. Sajnos ez szemleletvaltas megbukott az iskolakon. A siettetesre a gyengebbek ugy reagalnak, hogy elmennek dolgozni, es eletuk vegeig szegenyek es segelyre szorulok lesznek, a legjobbak kozul szoktak kiekrulni az iskolai lovoldozok, ongyilkozok a kozepszeruek meg drogoznak, jo lenne ezeket elkerulni. Az elkerulest nem szolgalja sem a buktatas ujboli bevezetese, sem a tankotelezettseg leszallitasa, sem az alsos osztalyozas. Ezek szentesitik a porosz utas oktatast, amitol nem is igazan sikerult elterni, Es persze elore vetiti az orszag hosszu tavu leszakadasat.
Ezek a dolgok talan meg az alkotmany koruli cirkusznal is fontosabbak.

Kismacska (BELLA) 2011.03.04. 11:00:17

@midnight coder: JUJ, ez nagyon durva volt. Akkor elárulok neked valamit, jó?

Engem húztak meg középiskolában évismétlésre. Mégis lediplomáztam, bazira nem attól függ, hogy milyen jegyeket kapsz, hogy mi lesz belőled, ez akkora egy baromság, mint ide... mondjuk Makó. :)

Szerintem itt van jó néhány társ-kommentelő, aki velem egy cipőben jár, munka mellett diplomázott és lett valaki. Persze ehhez kellett a diákhitel meg a költségtérítéses képzés is, de hidd el: aki boldogul, az boldogul, akkor is, ha nehézségekbe ütközik.

Aki akar valaki lenni, az lesz valaki. PERSZE ha olyan környezetből jön, ahol finoman szólva se preferálják a tanulást, ha nincs igénye rá...

Arra akarok kilyukadni, hogy ez mindenképpen sokkal komplikáltabb probléma, mint amilyenre itt sokan leegyszerűsítik... nem lehet ezt így kezelni, sőt, mondok mást. Nem lehet a cigányságot se így kezelni (bár finoman szólva se rajongok értük).

Picit áttérve rájuk meg a Jobbikos garázda bandára: hát nem érdekes, hogy nem a budapesti cigánysoron csinálják a fesztivált, egy olyan helyen, ahol a cigányoknak MINDEN lehetőségük adva lenne, hogy kitörjenek, hogy beilleszkedjenek? Ehelyett elmennek Ózdra meg ilyen helyekre, ahol még a tanult embernek sincs munkája, akinek van szakmája se tud elhelyezkedni, hát még egy cigány?? Aki ott él a putrin?

Nem lehet mindent fekete-fehéren nézni, az biztos. Sajnos vannak árnyalatok... :( Ismétlem ezt úgy, hogy... finoman szólva se rajongok a cigányokért és meg van róluk a véleményem.

Az lenne a feladat, basszus, hogy a LEHETŐSÉGET biztosítani, hogy lehetőleg ugyanolyan vagy legalább hasonló esélyei legyenek a kitörésre mindenkinek... és legyenek meg ehhez az INFORMÁCIÓK is. :(

Könnyű nagyon innen beszélni, amikor volt egy családi háttered, nagyvárosban élsz, ahol a lehetőségek és az információ is a rendelkezésedre áll, ahol LÁTOD, hogy anyu-apu elmegy dolgozni, látod az értelmét, de az ózdi cigánysoron mit lát az a gyerek?!

Ianas 2011.03.04. 11:43:53

@metropolis.: Nem, nem a menthetetlen pár ezer, túlkoros általános iskolásra gondolok. Azokra a gyerekekre, akik most mennek iskolába, vagy még csak az általános iskola felénél járnak (maximum 1-2 bukással.)

A problémák megoldását nem mindig rövid távon kell szemlélni. Van egy jó nagy béka, amit le kell nyelni, azok az emberek, akiken már nem tudsz segíteni ilyen módon. Ők más megközelítést igényelnek.

Én amit "javasolok", a jövőre nézve javasolom. Arra milliós nagyságrendű tömegre, akiknek nincs jövőjük. Akiknek a gyerekei nem fognak rendes iskoláztatásban részesülni, mert a szülők egyfelől nem engedhetik meg maguknak, másfelől maguk is annyira tudatlanok, hogy fel sem merül bennük. Azok a gyerekek semmivel sem rosszabbak bárkinél, épp csak az esélyeik messze nem azonosak mondjuk a Te vagy az én gyerekem esélyeivel.

De a problémáink közösek lesznek 10-20 év múlva...

Kismacska (BELLA) 2011.03.04. 13:15:26

Azt hiszem talán először fordul elő, hogy a kommentelők meggyőznek arról, hogy a posztírónak nincs igaza.

Hajlok rá, hogy egyetértsek veletek, akik azt mondjátok, jó ez a határ. De ezzel együtt azért visszaadnám a körmös osztás lehetőségét a tanároknak... mi se haltunk bele anno. (Igaz, én jó gyerek voltam, sose adtam okot ilyenre... :D)

decens 2011.03.04. 18:58:38

@mechanictg:
Csak az a baj, hogy a szakközépiskola nem ad elég jó általános műveltséget, sem pedig elegendő szaktudást a gyereknek. Ez már régen bebizonyosodott. Igaz, hogy a gimnáziumnak elsősorban az egyetemre kellene felkészítenie. De az én példám is bizonyítja, hogy érettségivel is lehet szakmát tanulni, sőt csak két év alatt! Ráadásul az érettségizett szakmunkástanulók sokkal többet töltenek a gyakorlatban, mert nem kell általános műveltségi tanulmányokat folytatniuk, hanem csak szakmait.
Én is gimnázium + szakmunkásképző után végeztem el egy Műszaki Főiskolát. Összesen nem tartott tovább mint egy egyetem, és nagyon jól használható diplomát kaptam. Ráadásul kemény két év szakmai gyakorlatom is lett.

buffybot 2011.03.04. 22:48:13

Az, hogy mi zajlik a középiskolások korosztályában azt csak a tanárok tudják elmondani és értelmezni. Egy átlagember, még egy szülő sem lát bele abba, hogy milyen küzdelem zajlik azokkal a diákokkal akik 17-18 évesen a pokolba kívánják a tanulást és az egész iskolát. Közösségeket tesznek tönkre, akár egy ember is el tud vinni rossz irányba egy egész osztályt.

observer61 2011.03.06. 13:22:08

Az egyiptomi nepfelkeles kapcsan hallottam a radioban, hogy a lakossag 40%-a napi 2 dollarbol el.
Orbannak es bandajanak valoszinuleg ez a celja, hogz a magyarorszagi jelenlegi 20-30%-ot itt is 40%-ra emeljek.

Mielott meglepodsz, csak szamolj utana!
Egz negytagu csalad, ahol csak egy fo dolgozik es az is minimalberen, az kb. netto 50-55 ezer forintbol el meg. Ez fejenkent 12-13 ezer forint, vagyis 60 dollar egy honapban. Ez napi 2 dollart jelent.

Becslesem szerint a 350 ezer minimalberesnek nagy resze a fenti ketdollaros kategoriaba esik.
Ehhez vehetjuk meg a munkanelkulieket, akiknek szama kb. 800 ezer fo hivatalosan.
Csak 1-2-3 csaladtaggal szamolva nagyon konnyeden eljutunk a 2-3 millio emberhez, es akkor meg a kisnyugdijasokat nem is vettuk figyelembe...

Ha ebben a tempoban fejlodunk (visszafele), akkor hamarosan eljutunk egy harmadik vilagbeli orszag fejletlensegehez es elmaradottsagahoz!!

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.04. 14:26:28

Szeva Ratius.
A középiskolákat már zárják is befele, ahogy mondtam.

Lassan írhatod a következőt az egyetemek bezárásáról is.

hirszerzo.hu/belfold/20110504_tobb_egyetemet_halalra_itel_hoffmann

a-kis-herceg 2011.05.04. 15:21:24

1011 éves feudalizmus... épül szépül a zország
süti beállítások módosítása