HTML

Boldogok a sajtkészítők

- Következő! … Kereszthalál? - Igen. - Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. - Következő! ... Kereszthalál? - Igen. - Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!... Kereszthalál? - Ó nem. Szabadláb. - Mi? - Engem elengedtek. Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten. - Hú! Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj! - Nem. Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál. - Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón... - Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet. - Nagyon jó, kösz' szépen. Kereszthalál? - Igen. - Jó...

Friss topikok

  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Itt az orvosok egyik esetben sem lehettek volna jók. Azért ez milyen már? (2021.11.08. 19:30) Lengyelországban gyilkosság történt
  • midnight coder: @MEDVE1978: Igen baloldalinak nem nevezhetõk, de liberálisnak pláne nem. (2021.07.28. 15:57) Válogasd meg a szavaidat!
  • szekertabor: A probléma lényege, amit bárki, aki járt már nudista strandon, megerősíthet: a közszemlére bocsájt... (2021.07.28. 09:52) Bimbószabadságharc
  • evilwolf: " és nem kellene a méregdrága Pegazusra költeni az adófizetők pénzét." Azért a kínai vakcina sem v... (2021.07.20. 18:33) Következetesen a lehallgatásról
  • apro_marosan_petergabor: @Homo fideszbirkusz: Helyettem ne igyekezz véleményt mondani. A megzsarolt, megritkított, folyama... (2021.06.10. 21:06) Miért nem találkozik a pápa Orbánnal?

Linkblog

Félelem, harag, törtémelem

2012.11.13. 06:00 Ratius

Jávor Benedek az LMP történelmi felelősségéről beszélt a közelmúltban. Ritkán van érvényes tartalma az efféle mondatoknak, a frakcióvezető azonban kivételesen jókor hangsúlyozta: sorsdöntő jelentőségű döntés előtt áll pártja. A Lehet Más a Politika közelgő kongresszusa valóban történelminek ígérkezik. Olyasminek, mint amilyen a szárszói konferencia volt a maga idejében, Lakitelek a maga korában, vagy épen az a késő éjszakába nyúló tanácskozás a Bibó István Szakkollégium alagsori termében.
Igaz, Jávor Benedek értelmezése éppen fordítottja annak, ahogyan én látom kérdést. Állítsuk is mindjárt a feje tetejéről a talpára az LMP és az Együtt 2014 mozgalom kapcsolatát!

Harag és holnap

images (1)_1.jpgA Frakcióvezető egy interjúban arról beszélt a múlt héten: „Történelmi felelőtlenség lenne, ha kísérletet sem tennénk az Együtt 2014 választói mozgalommal való együttműködésre. Magyarország súlyos krízisben van, és súlyos választások előtt áll. Ebben a helyzetben pedig történelmi felelősségük minden olyan eszközt megvizsgálni, amelyik lehetőséget teremt az Orbán-kormány leváltására.”
Azaz Jávor úgy véli, a súlyos krízis, amiben az ország van, komoly, sőt történelmi feladatot állít az LMP elé, azt, hogy valamilyen módon hozzájáruljon az Orbán-kormány leváltásához.
Nekem pedig úgy tűnik, befolyásolható emberek azok, akik most minden eszközt elfogadhatónak tartanak a Fidesz leváltása érdekében. Gyűlöletüket, indulataikat könnyen felkorbácsolja a hagyományos baloldalhoz kötődő média, s az évek óta tartó hecckampány hatására ma már annyira borzadnak a Fidesztől, hogy akár az ördöggel is összefognának ellene. A történelmi perspektíva azonban nem haragból, félelemből, agresszív elszánásból összetákolt horizont. Kevés indulatunk van, ami mulandóbb lenne a gyűlöletnél.
Az iszonyat a ma jelensége. A most kérdése. A pillanat problémája.
Nem teremt történelmi távlatot.
Hogy kicsit kiléphessünk ebből a felzaklatott közegből, játsszunk el egy gondolatkísérlettel! Tételezzük föl, hogy újra a régi rend van hatalmon. Bajnai, Gyucsány, Kuncze kormányozzák az országot. Úgy, ahogyan 2010 előtt tették.
Az LMP sokadik kongresszusán pedig feláll egy szónok és érvelni kezd a Fidesszel való összefogás mellett. Ilyeneket mond: A rendszerpártok és rendszerkritikus pártok tengelyén az LMP mindenképpen a rendszerkritikus oldalon áll, nagyjából a Jobbik és a Fidesz között. És semmiképpen sem a rendszerpártok oldalán az MSZP és Bajnai Gordon kormánya mellett. Közelebb áll hozzánk a Fidesz unortodoxiája, mint Bajnai mainstream lakájpolitikája, közelebb áll hozzánk a Jobbik EU-szkeptikus nézőpontja, mint a kormány Brüsszel előtti hajbókolása… Persze a demokráciáról nagyon is mást gondol az LMP, mint a Fidesz és a Jobbik, de ez a különbség sem annyira fontos, mint képzelnénk. A demokráciához való viszony sem más ugyanis, mint rendszerkritikus problémafelvetés. Hiszen egyértelmű, hogy mára, a modern, média által meghatározott, képviseleti demokrácia nem tud választ adni a legfontosabb kérdéseinkre. Ebben a demokráciában ugyanis a rendszer erői dominálnak, szükségszerűen és mindenképpen. A kortárs demokrácia újragondolása nem idegen a rendszerkritikus szemlélettől. Akár úgy, ahogyan a Jobbik és a Fidesz elképzeli, azaz a hagyományos közösségek, a nemzet, az egyház, a különféle intézményesült, identitást is adó szervezetek erejére támaszkodva, akár úgy, ahogyan az LMP és a kalózpártok elképzelik, azaz a részvétel kiterjesztésével, az e-demokrácia lehetőségeinek kiaknázásával, a közvetlen polgári beavatkozás esélyének megteremtésével. Abban természetesen van vita, hogy erre vagy arra induljon a közösség, de abban lehet egyetértés, hogy demokráciánkat újra kell gondolnunk…
És a küldöttek érzik, hogy igaza van a szónoknak, úgy érzik, hitelt kell adniuk e békességet kínáló, szövetséget ajánló, partnert kereső szavaknak, mert akkori indulataik, a Bajnai-kormánnyal szembeni ellenszenvük, az ország-rontó, jövő-felélő, hazug politika miatt érzett harag és a gyűlölet véglegesen megölte bennük a történelmi perspektívát, s megmaradt lelkükben a semleges salak, a nyomorúságos hétköznapi ellenállás, a sátánnal is összefogni vágyó dühödt akarat.

Kész helyzet

images (7).jpgMert hát mit is várhatnak az LMP-sek az Együtt 2014 mozgalomtól, azon túl persze, hogy esetleg leváltja a Fideszt. (Vagy létrehoz egy Fidesz-Jobbik koalíciós kényszert… De ezt most ne nyissuk ki!)
Juhász Péter néhány napja kifejtette, hogy az Együtt 2014 elsőként LMP-vel akar szövetségre lépni: „Mert egy új politikai kultúra megvalósítása közös alap a Milla és az LMP között. Én nagyon fontosnak tartottam, hogy először őket kérjük fel. Ők voltak, akik már 2010-ben elmondták, hogy a jobb- és baloldal közötti árkokat be kell temetni. Számunkra ők az elsők.”
Csakhogy az október 23-a körül történtek után nem túl ízléses dolog annak az LMP-nek hízelegni, amelynek háta mögött a Milla megegyezett Bajnaival. Miközben ugyanis a Milla az LMP-vel tárgyalt az összefogásról, azonközben – jellemzően a párt meghatározó alakjainak tudta nélkül, és azok háta mögött – gyors alkut kötött a volt miniszterelnökkel. Nem mondom, hogy ez árulás, vagy hátba támadás, de nyilvánvalóan kész helyzet. A Milla fait accomplit teremtett, s most – remélve, hogy az Orbán-gyűlölet minden további kérdést felül tud írni – azt képzeli, hogy az általa kreált helyzethez kénytelen-kelletlen, de alkalmazkodik minden ellenzéki szereplő.
De ez nem így működik. Pontosabban ez így nem működhet.
Nyakó István szocialista képviselő Bajnai Gordonról és az Együtt 2014-ről ekképpen nyilatkozott a közelmúltban: „Olyan pártokat toboroznak, melyeknek szavazótábora van, de önbecsülése semmi. Hisz ebben a történetben vadidegen, de legalábbis más értékvilágú, más érdekközösségben gondolkodó emberek mondanák meg, mi a becsület, s erről egy politikai castingon vizsgáztatnának is. Hál' Istennek a Magyar Szocialista Párt tagjainak van becsülete, önbecsülése és van méltósága is.”
És Nyakónak ez egyszer igaza van. A választói mozgalom megalakulás körülményei – eltekintve az SZDSZ utódszervezetek ácsingózásától – komoly szervezet számára nem teszik lehetővé a csatlakozást. Nem is egészen világos, miért reméli most Juhász azt, hogy az LMP bambán bebandukol abba az akolba, amit a Milla összeeszkábált.
A zöldpárt számos vezetője kimondta már: Bajnaival nem.
Hiába hangoztatják az Együtt frontemberei, hogy a programot, a közös építés terveit csak ezután, csak az új csatlakozókkal közösen akarják kidolgozni, ez az állítás nem tűnik sokkal hitelesebbnek, mint a Milla kétkosaras magatartása az LMP-vel és Bajnaival párhuzamosan folytatott tárgyalásaik során.
Bajnai ugyanis maga a program. Láthatóan sokaknak tetszik, de igen sok közéleti szereplőknek vállalhatatlan. Baloldaliaknak és jobboldaliaknak egyaránt. Mert amit Bajnai képvisel, az a legmerevebb európai mainstream kapitalizmus. Egyetlen értelmes programpontja van: leváltani Orbánt. És ami mögötte van, vagy utána következik, az nyilván nem más, mint a mainstream nyugati elvárásoknak való katonás megfelelés. Az, ami miatt az elmúlt húsz esztendőben tönkre ment az ország. Sem a ballra nyitó MSZP-nek, sem a zöld, alternatív LMP-nek nem vállalható, főképpen nem vállalható a Fideszből kiábrándult jobboldali tömegeknek.
Miképpen az sem vállalható egy valóban újszerű politikát képviselő párt számára, ahogyan az Együtt 2014 a kormányváltást elképzeli. A teljes demokratikus ellenzék összefogásának meghirdetése ugyanis a kétpólusú pártrendszer újraélesztésére tett kísérlet. Az orbáni centrumpolitikát az új mozgalom az elmúlt húsz év mintái szerint támadja. A kormánnyal szemben egységes ellenzéket kíván szembeállítani. Nem tud kilépni a bal-jobb, bal-jobb logikából, nem tudd elszakadni a hagyományos politikai fogalmaktól, nem képes újszerű, eredeti, alternatív koncepcióval előállni, annak ellenére nem, hogy a körülmények, a választási szabályok, s nem utolsó sorban az esélyes pártok mineműsége gyökeresen megváltozott.
A Milla és partnerei zsákutcába manőverezték magukat.

Történelmi felelősség

images (8).jpgAz LMP hétvégi kongresszusa így valóban sorsdöntő lesz.
Nem nekik, hanem nekünk, mindannyiunknak.
Az LMP történelmi felelőssége egyfelől abban áll, hogy az Együtt 2014 az marad-e, ami: egy lájkokból építkező médiahack, vagy valóban az Orbán-ellenes összefogás centruma lesz belőle. Ha ugyanis az LMP most nemet mond, akkor az összefogásban korántsem érdekelt MSZP is nyugodtan nemet mondhat, s az Együtt mozgalom visszaszorul oda ahonnan jött, a facebook-barátok ábrándos világába. Ha azonban az LMP igent mond a csábító szirénénekekre, akkor nagyon sokakat visz magával. Többeket, jóval többeket, mint azt a néhány százaléknyi szavazót, amit a közvélemény-kutatók neki ítélnek. Akkor előbb-utóbb az MSZP is rákényszerül a csatlakozásra. És ezzel létrejön a reakció, a visszarendeződés, az ancien regime új szervezete.
A történelmi kérdés ilyenformán nem az, hogy miképpen viszonyul az LMP a Millához, Bajnaihoz, vagy a régi elitet, hanem az, hogy miképp viszonyul a holnap Magyarországához. A történelmi kérdés nem az, hogy miképpen lehet leváltani Orbánt. Mert ez nem lényeges. A történelmi kérdés az, hogy nemet tud-e mondani az LMP a lopakodó restaurációra, a régi elit settenkedő visszatérésére, kétpólusú politikai mező fennmaradására, s igent tud-e mondani egy igazabb, őszintébb, hitelesebb harmadik erőközpont kialakítására.
Ezen a kongresszuson az dől el, hogy a zöldpártiak feláldozzák-e az Orbán-gyűlölet oltárán a maguk jövőképét, beállnak a visszarendeződés erői mögé, vagy megpróbálnak egy boldogabb és szabadabb ország vízióját látva maguk előtt, önálló politikát képviselni. Függetlenül attól, hogy szeretik-e Orbánt az LMP tagjai, vagy gyűlölik, most nem Orbánról fognak szavazni. Hanem arról, hogy hozzájárulnak-e a rendszer restaurálásához, vagy kitartanak rendszerkritikus eszméik mellett. Arról, hogy beállnak-e az EU-helytartók táborába, vagy képesek megmutatni, igenis lehet józanul kritizálni az Uniót. Arról, hogy ismét szélesre tárják-e az ország kapuit a komprádor-burzsoázia előtt, vagy bebizonyítják, lehet értelmesen is bírálni a multinacionális tőkét. Arról, hogy visszavezetik-e a magyar gazdaságot az elmúlt évtizedek csődpolitikájába, vagy fel tudnak mutatni valami józan alternatívát. És végül arról, hogy beállnak-e a bal-jobb logikájú, elitközi választási idétlenkedésbe, vagy kifordulva a kétpólusú politika mókuskerekéből, elindítanak valami valóban új, valóban alulról jövő, valóban a civil polgárokra támaszkodó közéleti létformát.
És mindez valóban történelmi kérdés.

Ha tetszett a bejegyzés, ha örömmel olvasod a BASK (Boldogok a sajtkészítők) megrázóan provokatív, üdítően szellemes és elkeserítően valósághű írásait, lájkold a BASK  facebook oldalát, oszd meg barátaiddal a felszabadító, vagy éppen felháborító cikkeket, mert előfordul, hogy egyébként izgalmas posztok nem kerülhetnek ki az Index címoldalára.

47 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/api/trackback/id/tr604904522

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Félelem, harag, történelem 2012.11.13. 16:18:01

Amit Bajnai képvisel, az a legmerevebb európai mainstream kapitalizmus. Egyetlen értelmes programpontja van: leváltani Orbánt.

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.11.13. 10:27:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hathajó 2012.11.13. 07:06:55

Azt kijelenteni, hogy az európai mainstream-hez igazodni az elmúlt húsz év legnagyobb hibája volt egyszerűen ostobaság. Az ország gazdasági, társadalmi stabilitása az elmúlt 22 év során akkor volt a legbiztosabb alapokon nyugvó, mikor kényszerből vagy tudatos értékválasztás okán ezt a know-how-t próbálta a politikai vezetés használni. A baj mindannyiszor akkor ütött be, mikor kádári osztogatásba vagy kurucos szabadságharcba kezdett a kormány legitimitása megőrzése érdekében. Mindannyiszor, mikor ez utóbbi utakakat választottuk a leszakadás következett és a jövőnk felélése.
Az LMP tényleg nagy gázban van. Média hack-nek hívod a millát (tényleg az is), de magáról az LMP-ről is nagyon könnyen kiderülhet, hogy szintén az. 2012-ben azt gondolom nagyon kevesen szavaztak érték alapúan a választásokon, sokkal inkább vágyak alapján. Az LMP is egy vágy tükröződése volt, sokan szavaztak bizony rátok azért, mert nem volt más, és tényleg sokan szavaztak az SZDSZ űrjében legkisebb rosszként az LMP-re. (pedig racionális megfontolás alapján bizony lett volna, mikor már látszott meglesz az LMP hacknek az 5 százalék).
Ha bejön a milla hack, nekik meglesz az 5 százalék, de vajon az LMP-nek meglesz-e? Bizonyosan nem. A legnagyobb fenyegetést a párt jövőjére pont ez a hack párt (nem véletlen a nagy kétségbe esés), mert ez a hack párt a 2012-es LMP szavazók részére a jobb választás lesz. Pláne annak tükrében, hogy nem lesz egy közvélemény kutatás sem majd 2014-ben, amely azt mutatja majd, az LMP parlament képes.
Ettől függetlenül Bajnai-milla nehezen elfogadható megoldás, egyrészt a visszaszivárgó rossz arcok miatt, másrészt az új arcok is meglehetősen kormány képtelenek. Nem tudok olyan kormánypártban hinni, amely szakszervezeti kötöttséggel rendelkezik. Ez fából vaskarika.
Végezetül, az LMP számára a legjobb megoldás tényleg az lett volna, ha túléli magát a következő 4 évre, restaurálva a fidesz hatalmát. 2018-ra pedig a fidesz annyira leamortálja magát, hogy majd a szavazói az LMP felé fordulnak, az mszp pedig törpe párttá válik. Ez kb annyira okos üzleti terv, mintha nem a saját boltunkat akarnánk csinosítani, hanem arra várnánk, hogy a szomszéd jól menő bolt gazdáját elüsse a trolibusz és akkor már csak hozzánk jöhetnek majd a vevők. Ez nagy valószínűséggel nem fog megtörténni, ahogy a politikai piac űrjeit is gyorsan betöltik helyettünk, ha mi nem tesszük azt. Mert az LMP nem igazán törte magát azon, hogy országos bázist építsen és a politikai értékeit közvetítse a választók felé.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 10:09:55

hol történelmi a helyzetük??

szépen összecsomagolnak és hazamennek ezután semmi befolyásuk a választásokra.

dolgoznak hogy eddig ezután semmi befolyásuk a választásokra.

Hol itt a szerep?!

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:10:56

Lehet, hogy az LMP számára történelmi. Maga az LMP azonban, minden ugatása ellenére, roppant távol áll attól, hogy történelminek mondhassuk bárki más számára.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 10:13:38

@Marcangoló Korelnök: az a pillanat történelmi volt, hogy 2010ben bejutottak, de, hogy ismételjenek arra igen kicsi az esély.

felcsutisuttyo 2012.11.13. 10:16:09

PSSZT!!! LMP-sek ..lehet csomagolni...élvezzétek másfél évig a za adófizetők pénzét...de már kereshetitek a melóhelyet..most.Már ez a huza - vona is ELINTÉZETT BENNETEKEK. JÁTSZHATJÁTOK A KONGRESSZUSDIT, ....semmit nem ér, nevetséges kis szarkupacok vagytok a politikai térképen...mert egyből nem vágtátok rá IGEN EGYESÜLÜNK A DEMOKRATIKUS KORMÁNYT LEVÁLTÓ SZÖVETSÉGEBE!!!
MOSTANTÓL CSAK AZ SZÁMÍT AKI LE AKARJA VÁLTANI ÉS MEGSEMMISÍTENI A FIDESZT ÉS KÁRTÉKONY JOG ÉS DEMOKRÁCIA ROMBOLÁSÁT !!!!!

graycivil 2012.11.13. 10:17:15

Sajtkészítő: "Tételezzük föl, hogy újra a régi rend van hatalmon. Bajnai, Gyucsány, Kuncze kormányozzák az országot."

Wazze! Pontosan tudod, hogy sem Gyurcsány, sem Kuncze nem kapna helyet egy Bajnai kormányban, mégis propagandisztikusan mantrázod.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:18:17

@doggfather: Mondd, 1862-ben hogy is hívták azt a francia törpepártot, amely bejutott a Nemzetgyűlésbe? Ennyit a történelmi jelentőségről.

tothh · http://polizis.blog.hu 2012.11.13. 10:20:46

Részben egyet tudok érteni az okfejtéssel.
Azzal a részével mindenképpen, hogy a cél a kétpólusú rendszer restaurációjának megakadályozása kell hogy legyen.

Viszont 1. Az LMP - mint ténylegesen kulcshelyzetben levő párt - akkor tudja legjobban érvényesíteni saját befolyását, ha csatlakozik egy ilyen társulathoz. Ha nem lép be, akkor minden eszközt megragadnak a marginalizálásukhoz.

2. Sokan elfelejtették Karácsony Gergely technikai koalíciós ötletét. Aminek a célja az antidemokratikus szabályok megszüntetése lenne. Semmi több. A kormányzásról ez nem döntene.
Szerintem komolyan el kéne egymástól választani a kormányzás és az alkotmány-korrekció kérdését.

3. Az összefogás nem más mint kényszerszövetség. A választási rendszer kényszeríti ki. (A Fidesz jelenlegi támogatottsági szintje mellett.) Ilyen kényszerek mentén nem nagyon lehet működni, hisz értelmes alternatíva ebből nem fejlődik ki. Tehát, ha már van valami, akkor az LMP azt tudná elérni, hogy ne jövőbeni kormányprogramokon múljon az egyezség, hanem alkotmány-korrekciókon. (Ilyenekről már születtek is szakmai anyagok.) Ezt kéne kiegészíteni a választási reform javaslattal.
Ne tévedjünk, a mostani választási rendszer az MSZP-nek (is) kedvez. Viszont ők már tettek le arányosító javaslatokat. Szóval ezt most be lehetne rajtuk vasalni.

4. A választási eljárási törvény a lehető legtávolabb áll a demokráciától. Átláthatatlan, összevissza, ad hoc javaslatokkal operál. Elfogadásának módja meg a bohóckodás műfajába tartozik.
Én őszintén szólva ki nem állhattam, hogy annyiszor elsiratták már a demokráciát... Most, amikor tényleg a demokrácia tiprásáról van szó, most meg az összefogásról vekengenek. Az MSZP meg fasisztázott egy jót, no comment...

5. Az, hogy most már nyíltan próbálják meg manipulálni a választást, ki kell hogy kényszerítsen valami változást. Ilyen politikai elit egyszerűen nem maradhat. És itt most nem arról beszélek, hogy jobb, bal, egyebek. Aki ilyen törvényjavaslatokhoz adja a nevét, igencsak kérdéses a demokratikus elköteleződése (na most akkor engem is felelentenek vagy mi lesz????)

6. Bajnai amiről most beszél, egyfajta kései Moncloa-paktum lehetne. Érdemes lenne megfontolni, mert akkor lenne egy olyan minimum, amit nem kérdőjelezhetne meg SENKI. Ennek a kimunkálásában viszont részt kell venni. Fidesznek, Jobbiknak, ún. "baloldalnak", zöldeknek, minden releváns erőnek.

7. Még egyszer megismétlem, jelenleg az LMP van olyan helyzetben, hogy a garanciát jelentheti. Őt kérték elsőnek. Ha ő most elutasít, az MSZP-t meg beveszik, onnantól kezdve vége. Táncolás az 5%-os határon, vagy elfogadva az MSZP szupremáciáját.
Most viszont még éppen van annyi bázisa az LMP-nek, hogy az hiányozzon nagyon egy együttműködésből. Meg kell kérni az árát, persze ez nem mehet finomkodva, csak tényleg nagy a tét, és létező veszélyek, amik a cikkben vannak.

(Elnézést, hosszú voltam)

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:30:14

@doggfather: a történelembe pedig belefér...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 10:32:04

@Marcangoló Korelnök: persze, csak egy példa, főleg egy 140 éves példa nem hiszem, hogy releváns a mai helyzetre, azóta naaaaaagyon sok minden történt, hogy ne lehessen analóg a helyzet csak erre szerettem volna utalni vele.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:34:16

@doggfather: én meg csak nagyobb tiszteletet kérek a "történelem" szó iránt.

blz42 2012.11.13. 10:39:05

@tothh: teljesen igazad van.

Sajtkészítő "elemzése" pedig egyetlen célt szolgál: a Fidesz hatalmon maradását. Persze ez nem meglepő az Orbán Viktorról már két könyv formátumú dicshimnuszt író bloggertől: www.torkigvagyok.hu/a-szerzo/korabbi-konyvei/

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 10:48:21

@Marcangoló Korelnök: ő már rájött, hogy hibát követett el, és rossz "istenben" hitt, de azóta korrigálta. :D:D

Malachi 2012.11.13. 10:48:47

"Tételezzük föl, hogy újra a régi rend van hatalmon. Bajnai, Gyucsány, Kuncze kormányozzák az országot. Úgy, ahogyan 2010 előtt tették."

eddig olvastam. Fidesz propaganda, szóra sem élrdemes.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:49:53

@Malachi: "eddig olvastam" - eddig olvastam. Bolsi propaganda, szóra sem érdemes.

graycivil 2012.11.13. 10:50:25

"Torkig vagyok a Holokauszttal!"

Akkor ez is hozzá tartozik?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 10:51:20

@Malachi: @Marcangoló Korelnök: eddig olvastam, szóra se érdemes.

akkor meg minek szóltok hozzá????

graycivil 2012.11.13. 10:51:32

@blz42: "Torkig vagyok a Holokauszttal!"

Akkor ez is hozzá tartozik?

Malachi 2012.11.13. 10:53:18

@Marcangoló Korelnök: a józan ész propagandája. nem pártoké. azt majd én eldöntöm, hogy kire szavazok, ha eljön az ideje. a folytonos Gyurcsánnyal és Kunczéval való riogatás egy jól látható terv része, a legújabb állomás. tökéletesen passzol az elmútnyócévezés és a libázás sorába.

tehát: fidesz propaganda. szóra sem érdemes.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:53:43

@doggfather: ami engem illet, én nevelő szándékkal.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:54:20

@Malachi: soha nem élt még őrült, aki józannak ne vallotta volna magát.

Malachi 2012.11.13. 10:54:22

@doggfather: hogy hozzánk szólhass. szívesen.

Malachi 2012.11.13. 10:55:52

@Marcangoló Korelnök: úgy, mint Matolcsy, Orbán? ühüm, igazad lehet.

Marcangoló Korelnök 2012.11.13. 10:57:28

@Malachi: nem, úgy mint Sztalin és Makarenko.

Ferenczi István 2012.11.13. 10:58:48

kösz, hogy megírtad.
a hatásvadász részeken lehetne vitatkozni, de nem lényeges: se Kuncze se Gyurcsány nem kell ide ahhoz, hogy az a restauráció valósuljon meg amit leírtál.
reméljük, hogy a küldöttek olvassák.

czjanos 2012.11.13. 11:05:23

Ez az írás olyan sajt, amiben több a lyuk, mint a sajt.
Néhány tévedés vagy csúsztatás: Kuncze Gábor csak 2006.ig volt tagja a kormánynak. Szó sincs arról, hogy Gyurcsány Ferenc kormányzati tényező lenne. A "mindenkivel összefogni" (még a patás ördöggel is), az egyenesen hazugság, mert szó sem volt arról, hogy a Jobbikkal vagy Thürmerékkel össze akarnának fogni.

Kürosz 2012.11.13. 11:18:55

a 4K mindenesetre elutasította a Bajnai-féle házasságot, legalább lesz hová menniük Schifferéknek.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.11.13. 11:19:08

Hosszú ez nekem.

Valaki leírná két sorban, hogy mit javasol a Sajtkészítő ?

babel 2012.11.13. 11:28:13

A Demokráciát antidemokratikusan "újragondolni", na ez nagyon Orwell-i (ál-)tézis volt az írásban. Az ilyen kísérletekre adott adekvát válasznak semmi köze a gyűlölködéshez, haraghoz, indulatokhoz. Ez józan önvédelmi reflex. A félelem az igen, az benne van, csakhogy ebben az esetben a félelem indokolt, történelmi tapasztalatok mutatják, hova vezetnek az ilyen kísérletek. Aki erről elfeledkezik, esetleg olyan "bátor", hogy elfelejt félni, az más szóhasználattal: hülye. Márbocsánat.

2012.11.13. 11:58:20

Ki beszélt arról, sajtkészítő úr, hogy minden eszköz megengedhető a Fidesz leváltása érdekében? Senki nem mondott ilyet, maga beszél marhaságokat. Törvénytelen eszköz nem engedhető meg és nem is akar senki ilyet használni, HACSAK az Orbán-rendszer nem teremt végzetesen demokráciaellenes állapotokat, mert akkor bizony a törvénytelen eszközök is bizony a népakaratot fejezik ki, ahogy ez 56 évvel ezelőtt is megtörtént.

vasgyuszi 2012.11.13. 13:10:55

Jó, csak ezt javítsd kérlek:
"Sem a ballra nyitó MSZP-nek,"
Köszönöm!

pardes 2012.11.13. 14:42:07

Kedves Sajtos!

Nagyom sokszor kedvelem az írásaidat, ezt azonban egyre növekvő szomorúsággal olvastam. Mezei LMP-sként reflektálnék pár állításodra. Ez nem az LMP hivatalos álláspontja, hanem az enyém.

1. Nem a baloldali hecckampány keltette gyűlölet miatt borzadunk a Fidesztől, hanem azon konkrét és gyakorlati intézkedések tömege miatt akarjuk leváltani, amivel minden eddiginél nagyobb kárt okoztak a magyar demokráciának és az országnak. Ezt többször említette a kulcsvezetőink közül Karácsony, Schiffer, Jávor is.

2. Szó nincs arról, hogy 2014 után Bajnai, Gyurcsány és Kuncze kormányozná ezt az országot.

3. Az igazi egybemosás azonban most jön, és a tartalom teljes nem ismeretéből fakad:
„Közelebb áll hozzánk a Fidesz unortodoxiája, mint Bajnai mainstream lakájpolitikája, közelebb áll hozzánk a Jobbik EU-szkeptikus nézőpontja, mint a kormány Brüsszel előtti hajbókolása.”
- EU-szkeptikusnak nevezi EU zászlók égetését? Nagy-Britannia EU-szkeptikus, de ilyet ők sem tesznek. Neked nem felróható, hogy nem voltál ott pl. az LMP EU-pártvitáján és így fogalmad sincs az LMP EU álláspontjáról, de az ezt a bejegyzést lájkoló párttagtársainknak igen, hogy ennyire nem tájékozódtak arról, mire is jutottunk. Az LMP nem EU-szkeptikus, hanem egy EU-kritikus integrációpárti. A Jobbik pedig alapvetően integrációellenes.
- Továbbá, a Fideszben semmi de semmi unortodox nincs, csak dilettantizmus és korrupció. Egy hajszálnyit is a „rendszerkritika”-nak beállítani ezt az „unortodoxiát”, amely már a meghozataluk pillanatában sem működő intézkedéseket takar... Mire gondoltok?
- Bajnai mainstream lakájpolitikája – nem tudom, ismered-e pl. a Bajnai-kormány adópolitikáját, amelyben a legális munkavállalást sújtó járulékot csökkentette, viszont a rendszerváltás óta először és egyedüliként vagyonadót (nagy értékű ingatlanok, vagyontárgyak) vezetett be. Ez a valóban a legfelső 10%-ot adóztatta - azaz a saját osztályát. Olvastad a Haza és Haladás szociálpolitikai koncepcióját és az LMP-jét? (mindkettő elérhető). Összevetetted azzal, amit most a Fidesz művel? Szerinted melyik áll melyikhez közelebb?

4. „Persze a demokráciáról nagyon is mást gondol az LMP, mint a Fidesz és a Jobbik, de ez a különbség sem annyira fontos, mint képzelnénk.”
Nem annyira fontos? A Fidesz elmúlt két éve, a ma életbe lépett választási törvény, és az a számtalan intézkedés, amikor az LMP szólalt fel a Fidesz ellen?

5. „Mert amit Bajnai képvisel, az a legmerevebb európai mainstream kapitalizmus. Egyetlen értelmes programpontja van: leváltani Orbánt.”
Ez egészen egyszerűen nem igaz, de ne haragudj, ha nem veszed a fáradságot, hogy utánanézz a tényeknek, akkor ez úgysem fog számodra kiderülni.

Ebben az egész sajtos cikkben sajnos SEMMI DE SEMMI TÉNY, KONKRÉTUM nincs, hogy mire alapozod a következtetéseidet, csak egy rakat elnagyolt leegyszerűsítés, hiedelem, mítosz. Pontosan ez tartja fenn a kétosztatúságot, ez maga a kétosztatúság: ha nem vagyunk hajlandók megismerni és árnyaltnak látni a vélt és valós ellenfeleinket, hanem lehetőleg minél elméletibb és ideológiaibb címkékkel megbélyegezzük őket. Onnantól nem kell velük bajlódni, elolvasni az LMP és a HH szociálpolitikai koncepcióját és összevetni azzal, amit most a Fidesz művel, és EZ ALAPJÁN DÖNTENI, MELYIK ÁLL HOZZÁNK KÖZELEBB, hanem meg lehet maradni az előítéleteinknél - a kétosztatúságnál.

Az LMP nem ezt ígérte. Azt ígérte, szakít ezzel. Azt ígérte, végre valaki a valósággal fog foglalkozni, konstruktívan és proaktívan és ügyek mentén, nem pedig azzal, ki miért hülye és főleg nem az ellentétes előjelű előítéletek szerint. Mert pont akkor és pont azzal tartjuk fenn a hiszterizált politikai és társadalmi közeget.

Kedves Sajtos, egyébként számtalanszor kedvvel olvasom a bejegyzéseidet, de ez egyszer ez eléggé félrement szerintem.

Alkibiadesz 2012.11.13. 15:55:18

Ügyes próbálkozás, de az összefogás elleni érvei alapvetően érvénytelenek.
Csak néhány kiragadott mondat, ahol "kilóg a lóláb":
"Mert amit Bajnai képvisel, az ...nem más, mint a mainstream nyugati elvárásoknak való katonás megfelelés. Az, ami miatt az elmúlt húsz esztendőben tönkre ment az ország."
Na igen, csakis ez!
A meghatározó politikai erők állandó kacérkodása a populizmussal, és az, hogy emiatt valós fedezet nélküli, puszta színlelésnek tűnt a demokratikus értékek iránti elkötelezettségük, semmit se jelentett. Sőt! Mindez inkább javított, mint rontott a közállapotainkon. Így eljuthatunk ahhoz a belátáshoz is, hogy a fidesz ugyan vádolható populizmussal, azzal viszont már semmiképpen, hogy bármilyen formában is hozzájárult volna ahhoz, hogy az elmúlt húsz évben tönkrement az ország.

"Az orbáni centrumpolitikát az új mozgalom az elmúlt húsz év mintái szerint támadja"
Én azért nem vagyok biztos abban, hogy az aktuális orbáni politika "centrum" mivolta annyira egyértelmű tény, mint ahogy azt az író sugallja.
Márpedig, ha nem evidencia, hogy orbán centrumpolitikát folytat, akkor az említett mozgalomra aggatott meghatározás, és az ebből következő jóslatok ("Nem tud kilépni a bal-jobb, bal-jobb logikából, nem tudd elszakadni a hagyományos politikai fogalmaktól, nem képes újszerű, eredeti, alternatív koncepcióval előállni") érvényessége is kérdéses.

És a legszebb:
"A történelmi kérdés nem az, hogy miképpen lehet leváltani Orbánt. Mert ez nem lényeges. A történelmi kérdés az, hogy nemet tud-e mondani az LMP a lopakodó restaurációra, a régi elit settenkedő visszatérésére, kétpólusú politikai mező fennmaradására"
Na igen, Orbán Viktor sose volt része a régi elitnek, a kétpólusú politikai mező kialakulásáért is maximum akkora a felelőssége mint egy épp most született báránykának.

==T== 2012.11.13. 16:21:49

@Hathajó:"Az ország gazdasági, társadalmi stabilitása az elmúlt 22 év során akkor volt a legbiztosabb alapokon nyugvó, mikor kényszerből vagy tudatos értékválasztás okán ezt a know-how-t próbálta a politikai vezetés használni. "

Ez a bizonyos stabilitás az elmúlt 20 év során sosem létezett. Kb. 3-5 évente folyamatos családi ezüst eladásokkal ill. hitelfelvétellel kerülték csak el a bedőlést, ami persze felszínes szemlélőben a stabilitás látszatát keltette. Enne ka halogatásnak a lehetősége nehezedett meg jelentősen 2008-ra.

Társadalmilag ugyanez volt. A társadalmi stabilitást csak a rokkantosítással ill. különféle adminisztratív pótcselekvésekkel bírták biztosítani (pl. valódi bűnözési tendenciák elhallgatása, stb.).

Az ún. 3. magyar köztársaság egy torzszülött volt, nincs szükség annak restaurációjára, sem annak prominens figuráira.

Gépész53 2012.11.13. 16:36:24

Jó nagy hazug propagandaszöveg a fidesz mellett!
Bajnai éppenhogy azt mondta, hogy egy hosszú távú programra, 20-25 éves távlatra van szükség, pusztán Orbán leváltásával nem megyünk semmire!
Ha ez elkerülte a figyelmedet, akkor talán nem kellene ilyen "elemzéseket" írnod, amelyben csak feltételezések vannak, semmi konkrétum!

Karcolt lendület 2012.11.13. 17:31:36

"Bajnai ugyanis maga a program. Láthatóan sokaknak tetszik, de igen sok közéleti szereplőknek vállalhatatlan. Baloldaliaknak és jobboldaliaknak egyaránt. Mert amit Bajnai képvisel, az a legmerevebb európai mainstream kapitalizmus. Egyetlen értelmes programpontja van: leváltani Orbánt. És ami mögötte van, vagy utána következik, az nyilván nem más, mint a mainstream nyugati elvárásoknak való katonás megfelelés. Az, ami miatt az elmúlt húsz esztendőben tönkre ment az ország. Sem a ballra nyitó MSZP-nek, sem a zöld, alternatív LMP-nek nem vállalható, főképpen nem vállalható a Fideszből kiábrándult jobboldali tömegeknek. "

Mintha egy fideszdroidot olvasnák a mandiner.hu-n. Vagy G Fodor Gábort.
Mainstraim nyugati elvárásoknak való megfelelés: ugye Orbán volt az múlt héten, aki megígérte a német ipar képviselőinek, hogy a legkészségesebb kici ócsó összeszerelő üzemük leszünk itt a végeken?

Egy Fideszből kiábrándult jobboldalinak Bajnai egész vállalható (vszeg ezért vagytok úgy beszarva), mert ő képviseli a legkevésbé marxista gazdaságpolitikát, szemben például a szocikkal vagy Scheiringgel. Mondjuk Gyurcsány és Kuncze nem annyira szalonképes, de a két érintetten kívül az ő aktivizálódásukat leginkább a Fidesz szeretné: az egész összemosást a Fidesz propagandistái tolják leginkább.

"...A teljes demokratikus ellenzék összefogásának meghirdetése ugyanis a kétpólusú pártrendszer újraélesztésére tett kísérlet..."
Ugye az nem tünt fel, hogy maga a Fidesz által kreált választási rendszer kényszeríti egy tömbbe az ellenzéket - mindenféle értékrendbeli és érdekkülönbség ellenére. Egész egyszerűen nincs más esélyük: ha az LMP nem működik együtt, akkor egyéni körzetben egészen pontosan 0 darab mandátumot fognak szerezni: ugyanis 2 évet elpöcsöltek és elfelejtették magukévá tenni a centrumot, amit a Fidesz ott hagyott, a szociknak pedig esélyük sincs rá. (Például Nyakóra hivatkozni, mint aki becsületről és méltóságról hitelesen nyilatkozhat, na az rettentően nevetséges.) Most, hogy Bajnai hirtelen berobbant erre az üresen hagyott helyre, most megy a sírás rívás és fogak csikorgatása.

Ancient regimről és restaurációról írkálni, miközben a Fidesz konkrét kádárista restaurációt hajt végre, szintén elég szánalmas és kimondottan propaganda-cikk érzetet kelt.

tarackos 2012.11.13. 20:25:27

Az a baj, hogy nem látod a fától erdőt!

Fa: hosszú táv

Erdő: rövid, közép táv és politika

Rövid távon nincs alternatívája, mint az "eu helytartójának" lenni. Ezt 10-20 éves távlatban kell elképzelni. Lehet árvalányhajas, turulusan zöd dolgokról ábrándozni a valóság a szemed előtt van: recesszió...

Ez van. Mi(!) választottuk az elmúlt 20 kormányait!

bárisnya 2012.11.13. 20:52:44

Sajtos,
a félelem sajnos írásod mögöttes pszichés tartalmából is átsüt, nem csupán helyzetelemzési próbálkozásodból.
Az Alapító Atyák egyikeként valóban komoly meghasonlás lehet a tényszerűség igénye; nem lehet egyszerű úgy védeni a regnáló államhatalom törvényi és közpolitikai tébolyát, hogy talán még emlékszel arra, mit jelent a "Szerbusz nép! - Szerbusz király!" rejtői paradigmája.
Fortélyos félelem igazgat, ez motivál választási törvénymódosításokat, alaptörvény-foltozgatásokat, kezdődő karaktergyilkosságokat, rendszerré váló paranoiás tébolyt.
Sajtos, ezt akartad 89-ben?

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2012.11.14. 01:26:42

@Karcolt lendület: "a Fidesz által kreált választási rendszer kényszeríti egy tömbbe az ellenzéket (...) ha az LMP nem működik együtt, akkor egyéni körzetben egészen pontosan 0 darab mandátumot fognak szerezni"

Először azt hittem, hogy ezt a "nem fog szerezni"-t az LMP-re értetted (amely ugye 2010-ben SEM szerzett EGYÉNI mandátumot) aztán leesett, hogy úgy kell érteni:
"ha az LMP nem működik együtt, akkor egyéni körzetben egészen pontosan 0 darab mandátumot fognak szerezni EGYÜTT 2014-ék"

Így már stimmel a dolog.
Bár én nem látom ennyire tragikusnak a helyzetet, PONT amiatt, hogy az LMP-nek egyéniben nincs esélye - így könnyedén elengedheti AZT a szavazatát AZOKNAK a választóinak, akik le akarják cserélni 0.Viktort Bajnaira - és beérheti csupán a MÁSIK (a LISTÁS) szavazatukkal - amely szerencsére (még:) NINCS összekötve az "EGYÉNI" jelöltre adható szavazatunkkal, így a KETTŐ akár kétfelé is leadható! :P

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2012.11.14. 01:36:15

@1.szóló: Arra emléxik még valaki, hogy az eddigi választási rendszerben IS annak volt nagyobb esélye "egyéni" körzetet nyernie, akinek a "javára" visszalépett a 3. jelölt?!

Érdekes módon az ilyen alkuk mellett a (valódi:) pártoknak eszük ágában sem volt még KÖZÖS LISTÁT is állítani!!!

((EBBEN a tekintetben a jelen választási szisztéma SEM más, csupán az egyéni körzetek első fordulós "előválasztás"-át hagyták ki!))

sajtkedvelő 2012.11.14. 09:08:42

Wazze, kedves kommentelők, ti teljesen félreértelmezitek a blogíró szándékait. Ő nem egy megmondóember. Ő csak felvet egy kérdést, kifejti az ezzel kapcsolatos véleményét, megemlít pár információt. Semmi több. Nem vettétek észre, hogy sohasem vonja le a konzekvenciát? Mindig nyitva marad a vége? Nincs konklúzió?
Ő csak a kovász, ami elindítja az erjedést, konkrétan a gondolataitokat, a vitát, a kommentek sorozatát, és reménykedik, hogy minél többen olvassák, és minél többen kezdik el használni az agyukat.
Nem megy bele késhegyig menő szópárbajokba, és nem védi az igazát. Nem moderál, és nem szűri a jobb és bal oldali trollokat sem. Ébren tart benneteket, fogékonynak a jelenlegi társadalmi-politaikai problémákra.
Ti, kedveskéim, itt egymással vitatkoztok.
Aki csak a cikket olvassa el, annak lehet véleménye: az írója fideszes, lmp-s, jobbikos, anarchista, eu-szkepcitista, liberális, fajgyűlölő, unortodox, vagy éppen ortodox,rendszerkritikus, közgazdsági analfabéta, fizetett bértollnok, vagy jó tollú, öntörvényű blogger.....
A lényeg éppen a kommentekben rejlik. Gyönyörű keresztmetszetét mutatja a társadalomban előforduló különböző gondolkodásmódoknak, egysmint leképezi a jelenlegi rendszer támogatóinak és kritikusainak fő jellemvonásait.
És köszönök minden kommentet. Jó tudni, hogy a politikai és szellemi diverzitás nem halt ki, nem lett kétpártú, és mindnyájótoknak fontos a szólás és a választás szabadsága, pártállástól függetlenül. TI - MI fogjuk megvédeni a demokráciát és a szabadságot.

Túl Hosszú Captcha (törölt) 2012.11.17. 19:42:20

@Dr. simonmondja.: A FIDESZ jó, a többi bizonytalan, jönnek vissza Gyurcsányék. Ennyi tömören.

A FIDESZ-t nem a ballib média hecckampánya miatt utálják egyre jobban, hanem a hódmezővásárhelyi Harkonnen és az V. kerületi Vader miatt és a többiek, akik vagy hülyék, vagy gonoszak. Sajtkészítő, Te amúgy itt élsz Magyarországon? Vásárolsz boltban, próbálsz szavazni, esetleg földet művelni?

Megjegyzem, kezd tele lenni a tököm, hogy már a fél országot átjátszották az egyházaknak, miközben nem egy gyakran templombajáró népek vagyunk.

Szóval ennyi lenne.
süti beállítások módosítása