HTML

Boldogok a sajtkészítők

- Következő! … Kereszthalál? - Igen. - Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. - Következő! ... Kereszthalál? - Igen. - Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!... Kereszthalál? - Ó nem. Szabadláb. - Mi? - Engem elengedtek. Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten. - Hú! Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj! - Nem. Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál. - Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón... - Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet. - Nagyon jó, kösz' szépen. Kereszthalál? - Igen. - Jó...

Friss topikok

  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Itt az orvosok egyik esetben sem lehettek volna jók. Azért ez milyen már? (2021.11.08. 19:30) Lengyelországban gyilkosság történt
  • midnight coder: @MEDVE1978: Igen baloldalinak nem nevezhetõk, de liberálisnak pláne nem. (2021.07.28. 15:57) Válogasd meg a szavaidat!
  • szekertabor: A probléma lényege, amit bárki, aki járt már nudista strandon, megerősíthet: a közszemlére bocsájt... (2021.07.28. 09:52) Bimbószabadságharc
  • evilwolf: " és nem kellene a méregdrága Pegazusra költeni az adófizetők pénzét." Azért a kínai vakcina sem v... (2021.07.20. 18:33) Következetesen a lehallgatásról
  • apro_marosan_petergabor: @Homo fideszbirkusz: Helyettem ne igyekezz véleményt mondani. A megzsarolt, megritkított, folyama... (2021.06.10. 21:06) Miért nem találkozik a pápa Orbánnal?

Linkblog

Egyetemek alkonya

2013.02.18. 06:22 Ratius

Néhány héttel ezelőtt komoly megrovást kaptam egy olvasótól, amiért nem foglaltam állást a diáktüntetések, egyetemfoglalások, és úgy általában a felsőoktatási csatározások kapcsán. Ő úgy értelmezte, hogy e hallgatás azt jelenti, kormánypártivá lett a Sajtkészítő. De rosszul teszi föl a kérdést az, aki csak abban a kettősségben tud gondolkodni, amelyet a kormány és az ellenzék szembenállása teremt. A két fél között ugyanis nem kell választani. A két fél közül ugyanis egyiknél sincs megoldás, és nincs sehol azon a hajókötélen, amelynek két végébe ők belekapaszkodnak. Ma már világosan látszik, hogy a rendszerváltás során hatalomra került elit gondolkodásmódja végzetesen megrekedt a nyolcvanas évek problémáinál, belesüppedt abba a provinciális mocsárba, amelyet önmaga teremtett, és nincs olyan elképzelése, amelynek révén kimászhatna onnan. Az ugyanis, hogy az ellenoldalt fullasszuk bele a nagy magyar dagonyába, s holttestén állva dugjuk ki a fejünket a sárból, nos, ez semmilyen szempontból nem tűnik jó megoldásnak.
Ugyanakkor én erősen hiszem, hogy az eliten kívül, a magyar politikai élet tragikomédiájának forgatókönyvein túl, a hazai oktatásügy rosszul megfogalmazott, lényegtelen kérdésekre koncentráló és rendkívül belterjes problémakörétől elszakadva is lehet érvényes és értelmes módon viszonyulni a tudáshoz való hozzáférés problémaköréhez. Sőt éppen így lehet előrevivő válaszokat találni egyetemek kapuit döngető kérdéseinkre.

Valóságunk vége

185118_380839325317709_738097919_n.jpgNem, semmiképpen sem tudok azonosulni azzal a kormányzati szándékkal, amely a tudástársadalom helyett munka alapú társadalmat építene, amely tizenhat éves korig írná csak elő a tankötelezettséget, amely az egységes nemzetállam elavult logikája szerint uniformizálná a közoktatást, amely tandíjhoz kötné és jelentősen szűkítené a felsőfokú képzés lehetőségeit, mi több, a munkaadók igényeihez igazítaná a különféle képzéseket, s a legelképesztőbb eszközökkel igyekezne az ország határain belül tartani a diplomásokat. A XXI. század hajnalán, a kommunikációs- és infotechnika viharos fejlődésének közepén, a világ gyökeres átalakulásának napjaiban ezek az elképzelések csak arra jók, hogy a múlt bizonyosságának álomképeivel nyugtassa meg magát a konzervatív lélek. Pedig az a múlt nem fog visszatérni.
De nem lehet azonosulni az ellenzék elképzeléseivel sem, amely - kevés kivételtől eltekintve - elfogadhatónak tartana egy szerény felsőoktatási tandíjat, minden más kérdésben azonban a rendszerváltást követően kialakult oktatásszervezés elvei mentén gondolkodik. Az 1990 és 2010 közötti köz- és felsőoktatási állapotok fenntartása ma éppen olyan lehetetlenség, mint a kormány délibábos múltba révedése.
És éppen ezért elfogadhatatlan az aktív fiatalság minden kezdeményezése, amely a racionális megoldást keres egy irracionális helyzetre. A probléma ugyanis nem az, hogy a kormány megpróbálja az oktatáspolitikában is érvényesíteni a maga avitt ideológiáktól terhes koncepcióját, hanem az, hogy ma Magyarországon nincs olyan elképzelés, amely feloldani tudná azt az egyre nagyobb konfliktust, amely a valóság és a lehetőség között feszül. A kormány ebből a szempontból egyébként megoldást kínál: a XIX. századi intézményrendszer létező kereteihez egy XIX. századi logikát igyekszik hozzárendelni. Hogy sem az intézményrendszer, sem a gondolkodásmód nem fogja túlélni az elkövetkezendő évtizedeket, az éppen olyan valószínű, mint ahogyan valószínű, hogy a diákok, és az ellenzéki pártok elképzelései sem lesznek időtállóak.
Nem szeretem ezt az egyetemi küzdelemsorozatot: szűkkeblű, rövidlátó, rendszerelvű logika mentén gondolkozik minden szereplő, s hiányzik a képből a perspektíva, a jövő, a holnapról alkotott merész gondolat, de leginkább hiányzik az összképből a felelősség, a szolidaritás és a nyer-nyer típusú játszmára való hajlandóság.

Az aktivista halála

3835494997_edc2e1dc12.jpgValójában ugyanis ez a küzdelem nem arról szól, amiről a szereplők beszélnek. Az oktatáspolitika hazai zűrzavara nem önmagában áll. Csupán egy szélesebb rendszer szűkös csataterén zajló aprócska ütközet, része annak a kulturális konfliktussorozatnak, amely a világban lassan egy évtizede zajlik, és amelynek sokféle törésvonala értelemszerűen érinti a nyugati világhoz jól integrált magyar társadalmat is.
De ennek a küzdelemnek nem az a kérdése, hogy legyen-e tandíj, vagy nem, hogy meddig tartson a tankötelezettség, hogy miféle szakokra, milyen feltételekkel juthasson el a tanulni vágyó, hanem az, hogy a kortárs kommunikációs fejlődés révén megnyíló, elképesztő tudásáramlás vajon beilleszthető-e a gazdasági, kulturális és politikai elit hagyományos rendszerébe, vagy alapjaiban kérdőjelezi meg annak létét. Aki a tandíjról beszél – akár mellette, akár ellene érvel – az éppen úgy a hazai közéleti nyomorúság rabja, mint a leszerepelt politikai elit. Aki az egyetemi oktatás kérdéseit feszegetve nem látja meg azt, hogy a fennálló intézményrendszer és intézményi kultúra, a létező oktatáspolitika és finanszírozási struktúra minden eleme kiáltó ellentmondásban áll korunk követelményeivel, az semmit nem lát valódi problémáinkból.
Hogy miről is kellene beszélnünk, azt pontosan megírták a hazai lapok, amikor Aaron Swartz haláláról tudósítottak. Más kérdés, hogy a többé-kevésbé hiteles tudósítások mögött a megértésnek halovány szikráját sem mutatta a magyar média. Az elit tudás-kisajátító törekvései ellen küzdő aktivista céljairól, vagy esetleg céljainak hazai vetületeiről az egyetlen TGM-en kívűl, szinte senki nem beszélt.
Pedig, aki egy kicsit is elgondolkodott már azon, hogy mi a fenéért menekült öngyilkosságba ez a huszonéves fiatalember, azonnal felfedezhette volna a párhuzamot: a hazai tandíj-centrikus, lehetőségszűkítő oktatáspolitika alternatívája nem a rendszerváltás tandíjmentessége, hanem olyasvalami, amit a Massachusetts Institute of Technology ellen elkövetett kalóztámadás képvisel.
Nálunk azonban kevesen értették meg Swartz küzdelmének lényegét. A fiatalember „keze gyakorlatilag mindenben benne volt, ami az internet és az információáramlás szabadságáról szólt az elmúlt pár évben” – írta róla valamelyik hazai lap. Swartz részt vett egy nemzetközi nonprofit szervezet, a Creative Commons kialakításában, amely a szerzői jogi oltalom alá eső művek tulajdonosainak teszi lehetővé, hogy jogaik egy részét átadják vagy a műveiket közkincsnek nyilvánítsák. Swartz többször felszólalt a hírhedt amerikai kalóztörvény ellen, majd letöltött és ingyenesen hozzáférhetővé tette ötmillió tudományos cikket és folyóiratot a cambridge-i Massachusetts Institute of Technology elektronikus könyvtárából. Akciójának hatására őt magát törvény elé állították, a digitális könyvtár azonban jelezte, hogy gyűjteményének egy része ezután minden olvasó számára ingyen hozzáférhető lesz.
A jogok és jogdíjak körüli vitának persze csak vékony mellékszála Aaron Swartz története, az Anonymus csoportok küzdelme, a kalózpártok harca, és még vékonyabb mellékszála a hazai oktatáspolitika körüli csatározás. A kérdés ugyanis nem pusztán az, ingyenes legyen-e a felsőoktatás, hanem az, hogy meddig terjedhet, vagy pontosabban mennyire kiterjeszthető a tudás, a kultúra és az információ szabadsága. Vajon elképzelhető-e egy olyan világ, amelyben a tudáshoz – mindenféle tudáshoz – való hozzáférés alapvető emberi jog és könnyű lehetőség.
És én azt hiszem, nekünk, magyaroknak, éppen az volna az esélyünk a sikerre, a felemelkedésre, a félperifériás létből való kitörésre, ha megértenénk ennek a változásnak a lényegét, és értelmes választ adnánk rá.

Túl a rendszeren

166725_10200487194640134_899604151_n.jpgHogy ez a válasz körülbelül mit jelentene arról egy közelmúlt kísérlet adhat némi tájékoztatást. Néhány hónappal ezelőtt világméretű kezdeményezésbe fogott két nagy presztízsű amerikai egyetem, a Harvard és a Massachuttes Institute of Technology. Igen, ugyanaz az intézmény, amelynek anyagait Swartz ellopta, és amely később nyilvánossá tette könyvtára nagyobb részét. A két hatalmas egyetem lenyűgöző projektbe kezdett: olyan online kurzusokat indítanak, amelyekkel globális közönséget szólíthatnak meg.
A világméretű kísérlet átrajzolhatja a felsőoktatás ma ismert szerkezetét, és ezt a kezdeményezők is tudják. A program nem titkolt célja a „felsőoktatás forradalmasítása". A létrehozott virtuális platformon világhírű professzorok interaktív online kurzusaiba kapcsolódhatnak be a tanulók, felvételi követelmények és fizetség nélkül. „- A kezdeményezésnek hatalmas sikere volt, az órákra többen iratkoztak fel, mint ahány MIT-n végzett diák él ma a világon, majdnem annyian, ahányan az egyetem XIX: századi alapítása óta koptatták az intézmény padjait” - nyilatkozta el a BBC brit hírtelevíziónak Anant Agarwal, a program egyik vezetője, az MIT számítástechnikai és mesterséges intelligencia kutató laborjának igazgatója.
A Harvard és a MIT mellett ugyanakkor a Stanford, a Princeton és más neves amerikai egyetemek is indítanak online kurzusokat. Egy-egy órához videók, online laboratóriumok és e-tankönyvek is járnak, a diákok munkáját pedig automatizált rendszer értékeli.
Persze ezek a kezdeményezések ma még nem kiforrottak, számos problémával bajlódnak, de az online kurzusok hosszabb távon bizonyosan a ma ismert felsőoktatás végét jelentik. A tudomány fellegvárai nem működhetnek tovább a maguk arisztokratikus elzártságában. Az oktatásszervezésnek és az oktatás finanszírozásának válaszolnia kell azokra a kihívásokra, amelyeket a modern technikai lehetőségeink jelentenek. S, hogy ez a válasz Magyarországon is megszülethetne, arra éppen egy a minap napvilágot látott kutatás ad bíztatást.
Sokan elszörnyedtek, amikor szembesültek azzal, hogy a hazai ifjúság jelentős része a Jobbikkal szimpatizál. Ez az adat azonban csak azzal a másikkal együtt értelmezhető, amely szerint a fiatalok másik harmada az LMP híve. Ezek a tények azonban semmit nem mondanak a pártok népszerűségéről. Ezek az adatok pusztán arról beszélnek, hogy a két rendszerkritikus tömörülés olyasmit hirdet, ami tetszik a fiataloknak. Ezek az adatok elsősorban azt mondják, hogy a fiatalok értik: a rendszer megérett a megváltoztatásra. Akár így, akár úgy, de változtatnunk kell rajta. És, akkor már miért ne tegyük azt úgy, ahogyan a Harvard, az MIT, a Stanford, a Princeton és a többi nagy egyetem javasolja?
A megoldás nem az, ha választ adunk egy elavult problémára: a tandíj, vagy a felvételi keretszámok kérdésére. A megoldás az interaktív online egyetem, az online középiskola, az internetre költözött és onnan könnyedén megszerezhető tudás. Ezen kellene gondolkoznunk, erre vár programot a rendszerkritikus pártoktól a fiatalok kétharmada, erre vár ötletet és javaslatot a felelősen gondolkodó polgártársaink többsége.
Tandíj? Ponthatárok? Bejutási lehetőség? Röghöz kötés?
Emberek! Miről beszéltek?

Ha tetszett a bejegyzés, ha örömmel olvasod a BASK (Boldogok a sajtkészítők) megrázóan provokatív, üdítően szellemes és elkeserítően valósághű írásait, lájkold a BASK  facebook oldalát, oszd meg barátaiddal a felszabadító, vagy éppen felháborító cikkeket, mert előfordul, hogy egyébként izgalmas posztok nem kerülhetnek ki az Index címoldalára.

39 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/api/trackback/id/tr655086253

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.18. 12:13:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pézsma · http://pezsma.blog.hu 2013.02.18. 13:08:10

Gratula, jó írás, és a magam részéről sok mindennel egyetértek a posztolóval. Azért lenne néhány fontos kiegészítés.

Úgy gondolom, hogy a tiltakozó diákok nem szeretnének a 20. században ragadni. Nem a régi rosszat védik, hanem azt akarják megakadályozni, hogy a helyzetet még sokkal rosszabbá tegyék. Éppen hogy reformot akarnak, nem pedig rombolást. Visszalépve a 19. századba azonban sokkal nehezebb előreugrani. A jövő a meglévő átalakításával érhető el, nem a megszüntetésével. A jenkiknél sem véletlen, hogy a kísérlet egy meglévő egyetem az MIT kezdeményezésére jött létre.
Ebben a generációban megvan az az érdeklődés és eszközismeret, amely segíthet egy ilyen típusú változás elindításában, de ehhez is platform és bázis kell, hasonlóan, mint az usa-ban. Nem árt tehát megvédeni és nyitottnak tartani, hogy azután lehessen ilyesmire használni.
 
A másik dolog már egy praktikus kérdést érint. Bizonyos területeken már ma sincs szükség nagy, sokszobás, kőfolyosós épületekre, mert kiválóan megszerezhető a tudás enélkül is. Főleg ott, ahol az absztrakció magas fokú. Ott már kicsit más a helyzet, ahol hangsúlyos a gyakorlat szerepe, speciális a képzettség felelősségi körrel jár vagy speciálisak a körülmények, erőforrások. Ilyen például az orvos, a katonatiszt stb.
 
Igen, nagyot fog változni az oktatás természete a következő 50 évben, de ahhoz, hogy ennek részévé tudjunk válni, meg kell harcolnunk a saját 50 éves lemaradásunkkal. Mert ez nem megspórolható.

korrektor.blog.hirszerzo.hu 2013.02.18. 13:46:12

Csakhogy: a papírfüggő Németországban csak a szokásos úton megszerzett, hivatalosan dokumentált tudás és tapasztalat emészthető, nem számít, mit tudsz, csak az, hogy pont azt végezted-e, pont ott szereztél-e tapasztalatot, amit-ahol az alkalmazó azt felfogni képes. És ha ez nem lenne elég, akkor ott vannak a teljesen automatizált, ezért hiperrugalmatlan fejvadászrobotok. Talán ez sem a megfelelő irány...

wowerman 2013.02.18. 14:24:17

Jaj... viccesek ezek a blogok, leírják hogy mindenki hülye és nem értik a helyzeteket, de ŐK, a blogok írói igen. Ha ilyen okosak miért nem csinálnak valamit... de tudjuk, a blog annak az embertípusnak a műfaja akik egyébként egy zsúfolt teremben sem mernének felszólalni a való életben.

Vámos Sándor · http://passport.blog.hu/ 2013.02.18. 15:29:35

@korrektor.blog.hirszerzo.hu: Nagyon sok német cégnek sikült mér ezen a szemléleten túllépni. Tisztában vannak azzal, hogy pl. egy külföldi diploma bármit jelenthet. A szakmai interjún általában minden kiderül, és ha ott megfeleltél, a papírok csak formalitás. Ez saját tapasztalat.

Szúrófény 2013.02.18. 15:55:28

Szabó Dezső: az ifjúságról Amit tudni kéne!

Az ifjúság sohasem ad új történelmi gondolatokat. Az ifjúság mindig a már legnépszerűbbé beidegzett gondolatok, érzések megafonja.
Ha ezek a gondolatok és az érzések a múlt vagy a jelen érdekszövetségeinek vagy egy idegen hatalomnak ügyes és ravasz beidegzései: hogy a nemzet életösztönének elbódításával zsákmányukba kerítsék az országot: az ifjúság pusztító méreg és a jövőt megölő átok!…
Ha ezek a gondolatok és érzések a zsákmányszerzés és uralom vad ösztöneit szentesítik, az erőszak és a minden eszközzel célja felé csörtető ravaszság igézetét adják: az ifjúság aljas és a szétbomlás halálos mérgeit hordja magában.
Törvényszerűen mondhatjuk ki: hitvány idősebb nemzedékek mellett felnőtt ifjúság még hitványabb.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.02.18. 18:04:58

Nehogymá a tudásért járjon a diploma!
Tessék mindenkinek felvételizni,
évekig baromságokat magolni (a való életben ténylegesen szükséges tudásanyag helyett),
tessék végigszopni az összes idióta professzor, akadémikus és egyéb atyaúristen összes rigolyáját éveken át!
Hová lenne ez a világ, ha valaki csak úgy bemehetne az utcáról egyből vizsgázni! Akkor miből élne az a rengeteg ingyenélő?

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.02.18. 18:07:40

@Vámos Sándor: "és ha ott megfeleltél, a papírok csak formalitás. "

Szóval mégiscsak ragaszkodnak a papírokhoz? Ezek szerint az csak duma, hogy ők már túlléptek a dolgon ;)

sárkányfő 2013.02.18. 18:19:18

Azért nem kéne ekkora garral bejelenteni egy régóta ismert jelenséget, nem ez a blog találta fel a meleg vizet.
A távoktatás mindenféle eszközt felhasználva (a netet is) már egy ideje létező és egyre terjedő jelenség, vannak kifejezetten így meghirdetett kurzusok, és nyilvánvaló hogy ez az egyik fejlődési irány.

Emitt pl. a BME elektronikus anyagai, azaz felevett előadások dögivel, mindenki olyan okossá képezheti magát, hogy csak na:

video.bme.hu/index.php?act=targy

Lucky Larry Silverstein 2013.02.18. 18:28:36

Ratius

Mi a gond azzal, ha a munkáltatók igényeihez igazítják a felsőoktatást?

Nem azért van hogy használható legyen?

Lucky Larry Silverstein 2013.02.18. 18:34:14

@Pézsma: Az oktatási rendszer (különösen az állami) mindig elavult volt és mindig az is lesz.

Nem csoda, hogy aki valaha is véghezvitt valamit a világban, annak a végzettségéhez nem volt semmi köze.
Egy olyan rendszerben, ahol az emberek 50%-nak diplomát adnak a kezébe, eleve nem lehet más cél mint egyszerü alkalmazottképzés.

Aki akar valamit, tanulja meg hogy kell 1ért venni és 2ért eladni. Sok diplomásnak fog munkát adni.

yves 2013.02.18. 19:03:43

@Lucky Larry Silverstein:

Igen, az a lényeg, hogy használható legyen. Kérdés persze, hogy mit értünk ez alatt.

Ha az egyetemről úgy jön ki a frissdiplomás, hogy mindent tud a rövidszárú sportcipő futószalagos gyártásáról, akkor azonnal be tud állni a szalag mellé a cipőgyárba. A munkáltató szerint ez "használható tudás", mert neki egy fillérjébe sem került a kész munkaerő.

Akinek persze csak addig lesz használható a tudása, amíg a gyártósort át nem állítják kék szandál, vagy gumicsizma gyártására.

Ha van némi elméleti tudása (és több különféle futószalagot is megmutattak neki a gyakorlati képzése során), akkor persze - némi munkáltatói továbbképzéssel! - remekül helyt fog tudni állni a lábbelidivat változása után is.

Gáborom 2013.02.18. 19:17:04

A távoktatás ma is létező dolog, de korántsem elégséges. Vannak olyan szakok, ahol muszáj gyakorlati képzésen is részt venni, a mérnöki, az orvosi szakok pl ilyenek, de a tanári is.
Középoskolában nem lenne jó az iskolán kívüli okulás, fontos nevelő szerepe van egy jó középoskolának, annak közössége és tanárai által.
De főiskola/egyetem vonatkozásában van helye az interaktivitásnak, és ma is működik ilyesmi már.

A világ nem fehér és fekete, nem csak on-line és off-line, vannak átmenetek és vannak szükségszerű keverékek is a módszerekben.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2013.02.18. 19:17:12

az oktatás hagyományos helyszínét és tárgyi kereteit sosem értettem. örülök, hogy nem vagyok ezzel egyedül :)
hogy egyáltalán miért érdemes fenntartani ezt a fölösleges infrastruktúrát (minek bejárni előadásokra? mi értelme rugalmatlan órarendekhez kötni embereket? miért kelljen ehhez diákhitelből, meg "diákmunka" nevű kizsákmányoló szarból eltengődni?), a nevetséges követelményrendszert (puskázással és csalással végigbliccelhető az egész, vagyis mindenekelőtt szabvány szerinti vizsgázásra tanítanak meg), a még siralmasabb tanári életpályamodellt (lassan ott tart, mint az egészségügyi dolgozók) - amikor mindez nyilvánvalóan rossz.
az információs társadalom nem egy varázslatos lózung, hanem valóság. simán hozzáférhetne mindenki. taníthatnánk egymást, mert tanítani, és tanulni is jó. az elitista diplomásdit meg tényleg el kéne már hagyni a francba, rossz vicc.
inkább együttműködésre alapuló, közösségi, online (de akár offline) oktatási formákat lenne jó kitermelni. csak hagynák!
de nem, a felsőoktatás ugyanúgy kurva nagy biznisz, mint az egészségügy vagy az energetika, egyszerűen nem lesz szabad úgy hozzányúlni, ahogy az kedvezne a felhasználónak, a népességnek (népet nem is merek írni) - minden a tulajdonosok, a haszonélvezők érdekei szerint kell alakuljon.
azért jó látni, hogy néha legalább összefüggéseiben megy neki valaki a rendszernek. ...viszont amikor azt vágják az embernek oda, hogy ha ojjan okos vagy, miért nem csinálod meg - na az a legalja. ilyenkor úgy érzem, tényleg reménytelen.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2013.02.18. 19:22:13

Nagyon jó írás, de még messze vagyunk az online képzés megvalósításától.
Pl. hétvégén nem tudtam elutazni egy képzésre, de javasoltam, hogy Skype-on csatlakoznék, csak odaát is kéne egy gép, a program és net. Nem tudták megoldani. Én meg itt vártam és vártam... Aztán mentem a dolgomra. Aki a múltat választja, azzal nem lehet jövőt építeni. Ezt is be kéne látni.

Lucky Larry Silverstein 2013.02.18. 19:31:29

@manókomment: @Gamma Leonis:

Megvalósítható (lenne) online a felsőoktatás nagy része, az olyan szakokon, mint a közgáz/jog 100%-ban. A mérnökin, orvosin kevésbé, mondjuk 80%-ban.

De ez álmodozás, a rendszerből egy rakás ember él, és ők(tanárok, óraadók, minisztériumi dolgozók) döntenek. És ők nem akarnak változást. És fejlődni sem akarnak, hiszen így is úgy is ugyanannyit keresnek.

Aki akar kereshet egy rendszert ahol rengeteg az online anyag most is. Pl. network marketing cégeknél, ahol olyanok oktatnak akik a szakmájukban sokat keresnek(ellentétben az egyetemekkel). 5 év alatt ott nem diplomát szerzel hanem helyette keresel egy rakás pénzt nemzetközileg mindenhol használható tudást szerzel, de nem ingyen. Minden kurzus kőkeményen fizetős, amelyik nem az attól tartsa mindenki távol magát.

devadel 2013.02.18. 19:44:10

gratulálok a bloggernek, sikerült felfedeznie a már legalább húsz éve létező e-learning-et. szép teljesítmény, de bloggerünk nem elégszik meg ennyivel. mindjárt ki is kell kiáltani azt minden problémát megoldó csodaszernek. mint a hároméves, aki kap egy új játékot, és két hétig mással sem hajlandó játszani, vagy a tini aki meghallja a legújabb gaga slágert, és egyből folytonos körbejátszásra kapcsolja.
nos, a felnőtt valóság persze ennél kicsit bonyolultabb. az e-learning bizonyos tudás típusok megszerzésére kiváló és olcsó megoldás, készségek begyakorlására, különös tekintettel a csoportos és szociális készségekre meg példásul nagyon korlátozottan vagy egyáltalán nem alkalmas. és ez csak kis szemelvény az ezer más problémából (például hogy honnét tudja kiválasztani kőműveském otthonról, hogy a biokémia professzor bevezető előadását, vagy a pszichológia professzor poszt intermediate előadását hasznosabb letöltenie)

almodhi 2013.02.18. 19:44:44

"... hogy e hallgatás azt jelenti, kormánypártivá lett a Sajtkészítő. ..."

ez bájos

almodhi 2013.02.18. 19:48:30

"... A mérnökin, orvosin kevésbé, mondjuk 80%-ban. ..."

Hát én meggondolnám hogy rámenjek-e arra hídra, amit egy 80%-ban interneten szerzett diplomájú mérnök tervezett.
Egy vakbélműtétről meg aztán ne is beszéljünk.

Lucky Larry Silverstein 2013.02.18. 19:58:15

@almodhi: Pedig ez reális. Az orvos a gyakorlati képzést a +2-3 év kötelező gyakornokoskodás alatt szerzi, nem az egyetemen.
A mérnök is az első 3 évben matekot, mechanikát és müszaki rajzot tanul. Utóbbit jobb helyeken rég CADben kell csinálni, így nyugodtan onlinizálható.

almodhi 2013.02.18. 20:04:33

@Lucky Larry Silverstein: Láttál már orvosi egyetemet? Nem a neten, élőben...

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2013.02.18. 20:28:48

Én is egy diáktüntetést kommentálótól tudom, hogy létezik a MOOC, rá is kerestem, és be is iratkoztam egy online kurzusra a Stanfordon. Az oktatás nyitottságáról szól. Azt hittem, könnyű lesz, mert nem kell hozzá különösebb előképzettség vagy ilyesmi, de eléggé húzós, pedig rendesen tudok angolul. Az én kurzusom "csak" ismeretterjesztő és szemléletformáló, de tényleg ez a jövő útja.

vladimir964 2013.02.18. 20:29:35

Mint munkaadó egészen biztosan körberöhögném a jelentkezőt, aki online levelezőn szerezte a diplomáját. Én igenis megtartanám az egyetemek "fellegvárait". A gond inkább az, hogy mostanság minden valamirevaló munkahelyhez diplomát követelnek meg a munkaadók, olyanokhoz is, ahová egy magasan kvalifikált (értsd: nem 3, hanem 5 évig képzett) szakmunkás is elegendő lenne.
a diploma pedig jelentsen valódi tudást, és rangot, igenis ki merem írni: elitképzést. Nem biztos hogy egyetemeinket meg kéne tartani a jelenlegi diplomagyár státuszukban.

patye 2013.02.18. 21:16:03

Nem az e-learninget látom lényegesnek, hanem a nyitottságot. Az MIT, Harvard, Berkeley úgy döntöttek, hogy ingyenesen valódi értéket adnak. Ezzel az USA a saját világnézetét terjeszti. Meanwhile in Hungary a kormány az alkotmányosított röghöz kötéssel próbálkozik. Az egyik terjeszkedk, a másik korlátoz. Szerintem a hazai módszer nem működőképes.

Az őszi szemeszterben beíratkoztam két kurzusra az edx.org-on:
- nem könnyű
- nem ad kevesebbet, mint a "bejárós" egyetem, de nehezebb, mert nincs élő kapcsolat az évfolyamtársakkal
- ugyanazt a "száraz" tananyagot sokkal megfoghatóbban oktatják, mint itthon.

mrZ (törölt) 2013.02.18. 21:21:32

Az egyetemek (diplomagyár) válsága természetes. Az "elit" képzésnek és a social engineeringnek vége.
Még elnyavalyogtok rajta néhány évig.

@vladimir964:
Majd te is hozzáidomulsz az új realitásokhoz. ie: a diplomád leértékelődik, a tudásod pedig fel.

Foxtrotty 2013.02.18. 21:24:22

Csak idő kérdése, és a diákok fogják vizsgáztatni a professzort. Az Elte Btk-n ez szinte már napi gyakorlatnak számít. A tankönyvet okostelefon váltja fel, csak a strébereknek kell notebook. Vizsga meg a romkocsmában. Kapkodni fognak a munkáltatók az ilyen diplomásokért főleg kommunikáció-szociológia vonalon

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.02.18. 21:47:42

@vladimir964: Aki 3 év alatt nem tanul meg egy szakmát, az öt alatt sem fog. Az alakító továbbképzések pedig a szerelők szintjén is egy életen át tartanak. Üdv

xylon 2013.02.18. 22:27:17

@patye: en a coursera.org -on neztem meg a videojat kb 4-5 kurzusnak. Az anyag baromi jo, nagyon jo alapot ad a temak megismeresehez, remelem hamarosan csinalnak advanced kurzusokat is a korabbiakat elvegzoknek.

Ja es nem egy, amugy USA elit egyetemen tanito professzor lelkendezett hogy ebben a formaban egy szemeszter alatt tobb diakot tanitottak mint egesz addigi palyafutasuk alatt. Raadasul az egesz vilagbol es nem csak azoknak akik kibirjak fizetni a borsos tandijat. Na ez a pozitiv mentalitas.

Nem kellene 100% online menni minden egyetemmel, de lehetne pl az elso ket ev szinte teljesen online. Gyakorlatilag egy ket evig tarto felveteli lenne, ahol megtanitananak az alapokra. Raadasul szinte ingyen igy precizebben kiderulne hogy ki az aki alkalmas pl mernoki munkara. Hiszen a legtobb mernoki szaknak 50% folott van a kibukasi aranya. Az ezekre forditott energia teljes egeszeben elvesz. Nem beszelve azokrol akik 2-3 ev utan muszajbol elvegzik es vacak mernokok lesznek. Az egyetem mentesulne az alapoktatastol es az igy felszabadulo kapacitasokat lehetne a laborokra forditani, vagy projektmunkak felugyeletere. Nemhogy romlana a minoseg hanem ugyanannyi penzbol tobb es jobban kepzett mernokot lehetne kikepezni. Es ezt lehet gyakorlatilag minden termeszettudomanyra es a gazdasag/penzugy vonalra is alkalmazni.

giorgione80 2013.02.18. 22:43:09

Az online egyetemek már itt vannak, működnek, és ingyenesek...
udacity.com
khanacademy.org
www.edx.org/

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.02.18. 23:35:34

@patye: "Meanwhile in Hungary a kormány az alkotmányosított röghöz kötéssel próbálkozik."

Röghözkötés:
A diákonként X millió adóforintba kerülő diplomát Y év alatt le kell dolgozni.
A diákonként kb nulla adófizetői forintba kerülő (pl online megszerzett, vagy teljes áron kifizetett) diplomát nem kell ledolgozni.
Mit nem lehet ezen érteni?

bonebear · http://cinca.blog.hu 2013.02.18. 23:38:53

Ilyen is van:

www.tankonyvtar.hu/hu

Más kérdés, hogy néhány mű igen érdekesre sikerült...
Én a magam részéről azt is szorgalmaznám, hogy (színvonalas) középiskolás órákat is vegyenek fel videóra, és tegyék ki a netre, ne csak egyetemit.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.02.18. 23:42:15

@vladimir964: "egy magasan kvalifikált (értsd: nem 3, hanem 5 évig képzett) szakmunkás is elegendő lenne."

A legtöbb szakma alapja megtanítható lenne egyetlen év alatt - ráadásul magasabb szinten, mint most 3-4 év alatt sikerül - ha nem akarnának mindenáron még testnevelést, éneket, matematikát, meg számos egyéb, nem odavaló dolgot is tanítani mellette.

dark future · http://www.andocsek.hu 2013.02.19. 00:27:19

messzebbről kéne elindulni.
legelőször a szabadalmi/szerzői jogi rendszert kellene újragondolni, mert amíg egyesek 50/70 évig élhetnek egykori eredményeikből (sőt hozzátartozóik egykori eredményiből), amíg minden szart le lehet védetni, addig nincs miről beszélni: az elavult jogi szabályozások, az idejétmúlt felfogás (meg persze az ipari lobbiérdekek) megölik a kreativitást és a tudás szabadságát.

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2013.02.19. 00:34:35

Tényleg jó az interaktív képzés. Kikapcsolom, bekapcsolom, leállítom a felénél, emlegyek szarni, stb. Az előadást elég egyszer felvenni videjjóra, mi értelme, hogy a majom 50x ugyanazt mondja el (nem is konzisztens minőségben).

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2013.02.19. 01:21:16

@vladimir964:
Régen az internetes tanulást úgy hívták, hogy levelző. Magyarral ellentétben USA-ban pl. nem is kellett soha bejárni a vizsgán kívül. 1926-ban alapították a DETC-t (Distance Education and Taining Council) ami a távoli, nem iskolarendszerű oktatást akkreditálja, van szép számmal bachelor, master, PhD képzés amit elfogadnak (és ez által az USA government is).
A módszer változott, tankönyv helyett, mellett video, aztán internet. A lényeg ugyanaz. Röhögj csak.

PRINCE2, PMP, six sigma is kb. 10 éve van online, azokon is röhögsz?

patye 2013.02.19. 07:25:31

@bunkó: A fizetős felsőoktatás jó dolog - annak az egyetemek felé is lenne hatása. A mainál jóval erősebb kontrollt adna a hallgatók kezébe. Ha mást nem, akkor legalább annyit, hogy a szar minőségű oktatásért nem fizetne, keresne másik egyetemet...esetleg külföldön is könnyebben nézne szét.
Ezzel szemben a jelenlegi szándék az, hogy te vásárolsz valamit (oktatás), amivel kapcsolatosan nincs lehetőséged garanciát érvényesítened.
A másik hatása a fizetős oktatásnak az lenne, hogy komolyabban vennéd a sulit, fontosabb lenne számodra a tanulás.
Ezzel tudatos és önálló állampolgárokat nevelne az állam. A hazai kormányzati kommunikációban ennek nyomát sem látom. A kormány próbál erős lenni, az állampolgártól/hallgatótól meg azt várja, hogy legyen egy folyamatosan gondoskodásra szoruló elemi egység.
Szóval a röghöz kötést nem gazdasági, hanem hatalomgyakorlási kérdésnek látom.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2013.02.19. 07:52:16

@dark future: akkor még messzebről kéne indulni. mert azzal senkinek nem ártanak, hogy élnek a jogdíjaikból - azzal van baj, hogy emberek tömegei eleve nem élhetnek, csak alapvető létbizonytalanság és nagyon kedvezőtlen "munkaerőpiaci" feltételek mellett. akkor először is alakítsuk át gyökeresen a munkaerőpiacot, pl európai szinten a feltétel nélküli alapjövedelem bevezetésével.
na az tényleg felszabadítaná a kreativitást! a jogdíjakkal önmagában nem hinném, hogy megoldanánk egy tömeges problémát.
(ez építő kritika próbált lenni :))

vkosztek 2013.02.20. 14:02:13

@vladimir964:

Angliában több mint 100 éve létezik távoktatás a londoni egyetemen. Régebben levelezőn végezték most interneten, a rendszer nem sokban változott. Belépési követelmények nem magasak, tudj angolul, legyen valami érettségi szerűd, vagy végezz el egy alapozó kurzust. Gyakorlatilag mindenki felé nyitott, aki ki tudja fizetni a tandíjat(kifizethető, ha akarsz rá félretenni). Nem csak Angliában, hanem az egész földön. Ennek megfelelően több százezres diáksereglet van a kurzusokon.

Eddig akár lehetne diplomagyár is, de elvégezni már nem sokan végzik el, mert a követelmények megegyeznek a londoni oktatási intézmények követelményeivel. Még kevesebben végzik el jó eredménnyel, ami angliában azért fokmérő.

Nos az a diák, aki ebben a rendszerben letesz egy jeles diplomát, az lényegesen több rátermettségről és elkötelezettségről tesz tanubizonyságot, mint az, aki az intézményes keretek között tesz le egy diplomát.

Félreértés elkerülése végett: nem akarom egy oxbridge-i diplomához hasonlítani, de a körberöhögésnél többet érdemel.

Ezek után akkor még vegyük azt, hogy ennek a diáknak nem rágták a szájába, hogy mit kell tudnia, hanem saját maga bogarászta ki a lényeget. Ennek a diáknak nem mondták meg, hogy minden héten két órát itt meg ott kell taulnia, hanem saját maga osztotta be az idejét. Ennek a diáknak nem magyarázta el senki a nehezebb részeket, hanem saját maga jött rá.

Arról sem szabad megfelejtkezni, hogy mindezt ez a diák feltehetőleg szabadidejében teszi, merthogy valamiből meg is kell élnie, tehát ilyen vagy olyan teljes állása is van. Ez elkötelezettség, munkabírás és kitartás.

De válaszd csak nyugodtan azt az intézményes kereteken átrugdalt vagy átszárnyalt lutridiákot, ami a mostani realitásban még elérhető.

bárisnya 2013.03.09. 19:39:48

Kedves Ratius, ha ennyi mondanivalója van csupán a jelenleg dúló köz- és felsőoktatási revizionizmusról, jobb lett volna, ha hallgat.
"A kormány ebből a szempontból egyébként megoldást kínál: a XIX. századi intézményrendszer létező kereteihez egy XIX. századi logikát igyekszik hozzárendelni." És a többi, nem citálom végig: első bekezdésében feltételes módban sorolja végig mindazokat a nemzetvesztő és dilettáns rémségeket, amelyeket a pozícióimádatban lihegő Hoffmann Rózsa már végre is hajtott (igen, Ratius, ezen már túl van a fidesz!).
Az a megoldás, hogy vissza a XIX. századba, mert ez az intézményrendszer már készen van?? Tornatermek híján, a folyosón, de naponta tornáztatott gyerekek, akik 16 éves koruktól várhatják, hogy mikor lehetnek végre közmunkások, de fegyelmezetten álljanak ám a segélyért, mert jól pofán vágja majd a méltatlankodót a Kubatov-féle szerveződő pártőrség. Csend-őrség...
Ratius, az a baj, hogy amit lát, az tipikusan az elefántcsonttoronyból néha kitekintő filosz világlátása. E-learning a megoldás annak a nyomorult falusi kislánynak, aki hét éves kora óta güzült, hogy egyszer majd jogot tanulhasson, és az idén már meg sem próbálja, hogy jelentkezzen az egyetemre? Demagóg vagyok, tudom, de most nagyon felbosszantott ez az elitista szarság, amit írt. Pont egy szociológus ne tudná, hogy már maga az is egy generációs tudás, egy megszerzett ismeretanyag alkalmazása, amíg valaki eljut addig, hogy eszébe jusson az ilyesféle modern tudás-szerzés? Hol lesz a migráció? Kiből lehet ezentúl első generációs értelmiségi? Itt nem a munka alapú társadalom épül, hanem a tekintélyelven alapuló, mesterségesen proli szinten tartott nyomorultaké.
Egyébként komolyan gondolta, hogy csak azért tekinthető kormánypártinak, mert eddig hallgatott a diáktüntetésekről?
süti beállítások módosítása