HTML

Boldogok a sajtkészítők

- Következő! … Kereszthalál? - Igen. - Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. - Következő! ... Kereszthalál? - Igen. - Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!... Kereszthalál? - Ó nem. Szabadláb. - Mi? - Engem elengedtek. Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten. - Hú! Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj! - Nem. Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál. - Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón... - Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet. - Nagyon jó, kösz' szépen. Kereszthalál? - Igen. - Jó...

Friss topikok

  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Itt az orvosok egyik esetben sem lehettek volna jók. Azért ez milyen már? (2021.11.08. 19:30) Lengyelországban gyilkosság történt
  • midnight coder: @MEDVE1978: Igen baloldalinak nem nevezhetõk, de liberálisnak pláne nem. (2021.07.28. 15:57) Válogasd meg a szavaidat!
  • szekertabor: A probléma lényege, amit bárki, aki járt már nudista strandon, megerősíthet: a közszemlére bocsájt... (2021.07.28. 09:52) Bimbószabadságharc
  • evilwolf: " és nem kellene a méregdrága Pegazusra költeni az adófizetők pénzét." Azért a kínai vakcina sem v... (2021.07.20. 18:33) Következetesen a lehallgatásról
  • apro_marosan_petergabor: @Homo fideszbirkusz: Helyettem ne igyekezz véleményt mondani. A megzsarolt, megritkított, folyama... (2021.06.10. 21:06) Miért nem találkozik a pápa Orbánnal?

Linkblog

A józan ész forradalma

2009.11.05. 12:30 Ratius

 

Újabb magyar település lépett rá a józan ész már-már forradalmi útjára. Nak önkormányzata megvonja az átmeneti segélyt azoktól, akik meg tudják termelni az ételt saját kertjükben. A község polgármestere, Rácz Róbert pénzbeli segítség helyett arra ösztönözné a helyi szegényeket, hogy a szükséges élelmiszert, de legalább annak egy részét termeljék meg a kertjükben.

,,A jövőben csak azok kapnának átmeneti segélyt, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy először magukon segítsenek: konyhakertjüket megművelik, baromfit tartanak, saját maguk számára megpróbálják a megélhetést biztosítani. Ha nem sikerül, akkor esetleg az önkormányzat is segíthetne rajtuk.  Elég gyakran tapasztalom, hogy a településen olyan emberek is szeretnének segítséget kapni, akiknek lehetőségük lenne arra, hogy a saját sorsukon ők is segítsenek. Fel voltam háborodva, hogy bottal, járókerettel közlekedő nagymamák botorkálva művelik a veteményes kertjüket, baromfit tartanak, és előállítják maguknak a konyhára valót, ezzel szemben fiatal, tettre kész emberek otthon ellustulva csak mástól várnák a segítséget. Úgy gondolom, hogy ezt valamilyen formában meg kéne akadályozni, illetve a folyamatot megfordítani" nyilatkozott az egyik hírportálnak a polgármester, aki nagyon bízik benne, hogy a rendelet kiállja az alkotmányosság próbáját.
A nakiak elképzelése nem pusztán ésszerű és költségkímélő, de egészen filozofikus szempontokból helyeselhető. Az emberiségnek ugyanis egy nagy közös tulajdona van: a Föld. Adott esetben a föld. A föld, amely egyebek mellett arra a különlegességre képes, hogy minden emberi beavatkozás nélkül is termést hoz. Persze a gondozás sokat segít, de azért a föld – vagy fogalmazzunk pontosabban – az anyatermészet közreműködése nélkül nehezen képzelhető el egy zamatos őszibarack…
 A klasszikus felosztás szerint a termelési tényezők között is külön hely illeti meg a földet, a természetet. Mert a termelés függ a munkától és a tőkétől, de mindennél jobban függ a természettől. Nem mindegy, hogy a bányát ott nyitod, ahol lignit van a mélyben, vagy ott, ahol gyémántot találhatsz, nem mindegy, hogy a kávéültetvényt ott telepíted, ahol ezt meghálálja a föld, vagy ahol kipusztulnak a cserjéid… Pedig a befektetett munka és tőke akár ugyanannyi is lehet.  Ugye világos?
Így aztán a föld, olyan érték, amit ugyan igyekeznek kisajátítani a gazdagok, a közösségek azonban többnyire pontosan tudják, hogy azt nem lehet. A föld mindenkié! Mindenkinek jár belőle egy darab, amin a maga és családja szükségleteit meg tudja termelni. S, ha mása nincs, ha olyan társadalmat sikerült összebarkácsolnunk, amelyben fizikai munkájára nincs igény, amelyben szellemi munkáját nem tudhatta elfogadható szintre fejleszteni, amelyben tőkével eleve nem rendelkezhet, föld akkor is megilleti.
Ha ugyanis földje van, mindene megvan, ami létezéséhez, fennmaradásához szükséges. A föld ad enni és inni, a föld alkalmas házépítésre, a föld minden ember számára biztosítja a megélhetést – még akkor s, ha az efféle megélhetés nem túl korszerű, sőt egyenesen archaikus.
Ám, az, aki nem akarja megművelni a földjét, aki segélyre vár, ahelyett, hogy a rendelkezésére álló erőforrásokat okosan hasznosítaná, az aki úgy hiszi magasabb ellátás jár neki, csak azért, mert a társadalomban vannak sokkal korszerűbb életnívói, az valamit nagyon félreért. Az még arra sem veszi a fáradtságot, hogy alapszinten megértse, mit vár tőle ez a világ. Az henyél, renyhén lustálkodik, s a csodára vár.
Megjegyzem: Drakón törvényei halállal büntették a lustálkodást! A segély megvonása, a legkevesebb.

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/api/trackback/id/tr531502209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapmancs 2009.11.05. 14:54:58

Így van.

A baj az hogy a józan ész útja forradalminak számít, holott 100 éve az volt a természetes.

Köldökszösz (csodalampa) 2009.11.05. 14:55:50

És akkor jön az ombudsman, és közli, hogy : "Há' nehogy mán a naki polgármester döntse mán el, hogy ki kaphat segíjt, meg ki nem!!!"
Ez olyan lesz, mint amikor (teljesen jogosan) azt szerették volna megszabni, hogy a segélyt ne pálinkára, cigire, nyerőgépre pazarolják.

Szép lenne, de nem lesz belőle semmi. Ez Magyarország!

Itt mindenkinek jár minden!!! (Leginkább a pofája - szvsz.)

SL-D2 2009.11.05. 14:58:02

Már nem tudom hol hallottam de régebben is volt ötlet ez , erre valami cigányvezető vagy ki, ezt mondta : A földművelésre születni kell...... hát a kurva anyátokat, azt.

borzimorzi 2009.11.05. 14:58:23

Stimmt.

Azért azt nem ártana mellétenni, hogy egy kis telek tulajdonlásától még nem lesz valakiből profi paraszt. Esetleg érdemes lenne a szociomókusok bővített újratermelése és orbitális javadalmazása helyett pár gyakorló parasztot és agronómust felkérni, hogy ugyan, szerezzenek pár könyvet és készítsenek pár oktatófilmet a háztáji gazdaság műveléséről. Különös tekintettel a biogazdálkodásra. A közszolgálati televíziótól meg nem lenne oktalanság elvárni, hogy mutassa is be a különféle epizódokat. Kezdve a legalapvetőbb földművelési ismeretekkel, és folytatva akár a nemesítésig, alsó hangon 500 részben. Kicsit többet lehetne belőle tanulni, mint a névshowr-ból meg a 30-40 éves, felmelegített kabaréjelenetekből. Uram bocsá', a közszolgálati tévé szolgálná a közt. Hűha! A borzi nevezetű adófizető hogy elszemtelenedett, mi?

Csót:
b

AmonShi 2009.11.05. 15:23:39

@SL-D2: ez elég vérlázító! persze születni kell az árokásásra is, nem? hagyjuk már... a léhűtők mindig is léhűtők maradnak, amíg engedik nekik, hogy ne csináljanak semmit!

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.11.05. 15:27:28

nagyon jó poszt. Hogyhogy az index kirakta a címlapra?

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.11.05. 15:27:44

Nagyon helyes! Ezt az egész országban be kéne vezetni!

szmoker (Homo Trollicus) 2009.11.05. 15:48:57

@Epikurosz: "Hogyhogy az index kirakta a címlapra?"
Változik a szélirány, változik az ideológia.
A nád is arra hajlik, amerre a szél fúj.

Az MTV-be is meghívták Vonát, nem?

mooncat · http://rajzoltam.blog.hu 2009.11.05. 15:54:10

egyet értek én is, de majd jönnek a jogvédők...

gionnandor 2009.11.05. 15:56:37

Nagyon figyelemreméltó írás. Gratula a szerzőnek de sajnos szerintem is igaza lesz csodalámpának a jogvédőkkel kapcsolatban...

driopios 2009.11.05. 16:04:08

Ez most elgondolkodtatott. Nekünk van kertünk. Fű van benne meg néhány virág, thuják, ilyesmi. A kert maga nem nagy.

Namost, ha nekem csak azt kéne ennem ami itt megtermelhető azt hiszem én is az anyjába küldeném aki kitalálta, pedig én nem vagyok cigány.

Mistral1011 2009.11.05. 16:06:25

Dé há kírem, hát íjje ellopják nékém azókát a tyúkokát meg á krúmpit is a kertbű!
--
Há' ezí' nem termelnek. Mi meg megtermeljük. Nekik is :-(

"G"-pont 2009.11.05. 16:08:01

Még egy jó ötlet amin a libsi fajvédők meg az erősen pigmentált sült galambra várók csámcsoghatnak.Aki lusta,dögöljön éhen.Az adófizetők pénzéből nem nehéz rajcsávónak lenni.Ajánlom,vegyék át az Uszkai példát.Évtizede jól működik.

Ratius 2009.11.05. 16:18:24

@driopios: Nézz utána egyszer, milyen kicsi területen, mennyi minden megtermelhető!
Meg fogsz lepődni!

Joseph Adama (törölt) 2009.11.05. 16:40:18

Nagyon helyes . Egyetértek.
------
@driopios:
Azért meg lehet próbálni egy részét megtermelni. Dolgozni nem szégyen.

L'âne Trotro 2009.11.05. 16:55:47

@driopios: Valamit nem értesz! Nem azt mondja polgi,hogy mindenki müveljen földet, hanem azt, hogy aki segélyt kér, elötte tegyen meg mindent azért, hogy magától boldoguljon. Szerintem igaza van.

tölgyes 2009.11.05. 17:17:11

2002-ben egy MSZPÉS ismerősöm megajándékozott egy viccel. A vicc így szólt Miért veszített Orbán? Válasz: munkát ígért a cigányoknak...akkor szomorúan gondoltam arra, hogy ebben van igazság.

Nagyon rendjén van az amit néhány polgármester elkezdett. Az se jó, ha olyan kap segélyt aki dolgozni tud és van min dolgozzon...baj az, ha a segélyt nem élelemre, hanem italra költik.. MINDEKÖZBEN ITT EGYESEK EMIATT MÉGIS HANGULATOT KELTENEK..Bizony nekik már nincs (NEM VOLNA) helyük a politikában.

Ez vagyok 2009.11.05. 17:18:29

Nagyon jól felismerhetők falun azok a porták, ahol cigányok illetve nem azok laknak. Faluhelyen évszázadok óta megvan a "kiskert" a zöldségek és a hátsó kert a kukoricás/krumplis rész. Ahol ilyet nem látsz,hanem gazfelverte portát, ott cigányok laknak. Hiába adnak nekik előnevelt palántákat, nem termelnek semmit, ott kuncsorognak a termelőknél ezekért, akik megszánva őket adnak is nekik. Rosszabb esetben, mint ahogy erről sajnos többször hallani, ellopják. Még egy megveszekedett gyümölcsfájuk sincsen. A sokesetben tényleg járókerettel közlekedő idős nénik portáján termelt gyümölcsöket, zöldségeket viszont nagy lelkesedéssel fogadják és odajárnak, míg az érik és élvezettel fogyasztják. Nem bírom ezt már sokéve látva eldönteni, hogy mi lehet az oka. Ahogy egyre több ilyet tapasztalok és értetlenül állok ez előtt, mindigcsak visszakanyarodok a génekhez, mert nem igaz, hogy az ott generációk óta születő cigányokra nem ragadt volna már valami ebből a szorgosságból. Úgyhogy a környezeti hatás az én tapasztalataim szerint teljesen kizárt, hogy valamit alakított volna életvitelükön. Az ősi, mélyről jövő hozzáállás a nyerő itt. Jó lenne, ha valaki végre egyértelműen megmagyarázná számomra ezt a jelenséget.

Ez vagyok 2009.11.05. 17:34:56

Folytatva az írásomat, mert még nem írt azóta senki, sokszor még például a halastóból feketén kifogott hallal is viszonozzák ezeket az adományokat. Meg még a napszámba is beleszámítják a természetben kapott zöldséget, gyümölcsöt. De valahogy mégsem termesztik ezeket. Mint írtam továbbra is értetlenül állok ez előtt.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.11.05. 17:55:14

"Nak önkormányzata megvonja az átmeneti segélyt azoktól, akik meg tudják termelni az ételt saját kertjükben."

Ez a mondat pont az ellenkezője annak amit a polgármester mondott.

fifibá55 2009.11.05. 17:57:43

A II. világháború utáni idők emberi jogokat (sajnos nem ok nélkül!) deklarálni és védeni kívánó szerződései, továbbá ezeknek az EU általi - így általunk is - szolgai módon és gondolkodás nélkül történő erőltetése eleve kudarcra ítél minden olyan kezdeményezést ezen a területen, ami a józan észen és akár évszázados tapasztalatokon, szokásokon alapul.
Ez vagy önkéntes belátás alapján változik meg - ebben nem bízok -, vagy pedig megvárjuk, amíg az ugyancsak uniós segédlettel előbb-utóbb hatalomra kerülő iszlám és saria fizikailag is megoldja a taglalt problémákat.
Lassan hajlok arra, hogy nem is bánom.

scsaba1 2009.11.05. 17:57:55

@Ez vagyok:

Zárt közösségben, zárt szokásrendszerben élnek. Magyarul a gyerek ezt látja otthon és a szűkebb - számára mérvadó - rokonságban. Ez nem genetika.

Tavaly vagy tavalyelőtt felmerült, hogy építményadóval sújtanák 100m2-nél nagyobb fóliaházakat. Persze nagy volt a felhördülés, hogy basszus, nem megint a munkát, az értékteremtést kellene adóztatni, hanem pont azt kellene ösztönözni, segíteni, hogy vidéken minden mélyszegénységben élő cigánycsalád tartson fenn egy ekkora fóliát, amiben saját szükségletre ill. piacra termelnék a primőröket.

Hertelendi Boldizsár 2009.11.05. 18:01:16

hmmm... nagyon jó írás, jó az ötlet. Jómagam -sajnos- városi panelben nőttem fel, azóta is ott lakom tehát a háztáji nem jöhet szóba, de azért nem vagyok tapasztalatlan a kiskerti növénytermesztés területén mert van egy kb 1000 nm-es szalagtelkünk a városhoz viszonylag közel, ahol már vagy tizenöt éve rengeteg mindent megtermelünk pedig konyhakerti részként talán 300 nm van művelve a többi gyümölcs. Ami az egyik hozzászólást illeti, hogy nem lehet mindenki profi paraszt (a szó legnemesebb értelmében), ez igaz de már egy év alatt meg lehet rengeteg mindent tanulni, meg ott vannak a nagyszülők öreg rokonok ismerősök, vannak szakkönyvek interneten meg az nem talál szakirodalmat aki nem keres. Ja biogazdálkodás: még sosem használtunk permetszert és műtrágyát, stb. sokáig nem is tudtuk hogy bioélelmiszert eszünk... ;-)))
Persze az is megtörtént már hogy a termények negyedét ellopták "valakik"...

kraut 2009.11.05. 18:34:39

gondolom minden helyeslo kepben van a foldmunka osszes nyomorusagaval.
mert persze tok romantikusan hangzik, hogy termelje meg maganak az ennivalot, csak azert attol meg hogy valaki azt mondja, hogy csinald ezt, attol meg ugye nem lesz valakibol szuletett agronomus...
a novenytermesztes nem par honapos hobbi, hanem tobb (sok) eves eletforma.
szal attol, hogy a polgi asszondja, hogy termeljel baszek, attol az a paradicsom meg nem fog se feltetlenul megteremni, se jo izunek lenni, es jo esellyel meg elegendo sem lesz (feltetlenul).
(esely van ra, csak azert a segelyezest ne a lutri meg mazli alapjan probaljuk mar meg elkepzelni)

az esz es kulonosebb technikai kivitelezes belegondolasa nelkul helyeslok egyszer nyugodtan probaljak ki otthon, erkelyladaban, hogy milyen egyszeru dolog novenyttermeszteni, de ugy, hogy CSAK azt eheti.
nya.
ha a tobbszor emlitett "jozan parasztok" meg "100 evvel ezelottiek" elmehettek volna a zoldsegeshez megvenni a kajat, akkor ok sem szaroztak volna ezekkel, mert egyszeruen kicsiben termelni nem eri meg (magyar mezogazdasagi agazat nagy baja pl a nadragszijtelkek problematikja, a gazdasagosan muvelheto meretu teruletek helyett).

biztos klassz erzes lehet gyomorbol meg zsigerbol felbofogni valami ciganygyuloletet, de azert a XXI. szazadi vilag ugy en bloc a jozan eszt dijazza.

leriom, mert mindig le kell, mert a hazai szovegertes melyebben van, mint a mezogazdasag:
nem, ne kapjon segelyt aki szart sem csinal, legyen barmilyen etnikum resze, hanem egy hosszutavu, atgondolt megoldasi folyamat legyen kidolgozva, szakszeruen vegrehajtva, es hatekonysag szempontjabol ellenorizve, dokumentalva.
szerintem ez ugy altalaban mindenfele dolgokkal kapcsolatban elvarhato...
csizmacsapkodos nagy felhevulesek meg virtusok helyett.
Uff.

Joseph Adama (törölt) 2009.11.05. 18:43:09

@kraut:
Persze, persze. A 80 éves nagymamám hobbiból meg tud termelni egy csomó dolgot -nyilván egy nagy paraszt lehet-, de a 20-40 éves cigány az nem képes rá, mert csak. Mert ő nem "paraszt".

scsaba1 2009.11.05. 19:12:05

@kraut:

Szövegértés... Nem azt írta a posztoló, hogy csak azt eheti, hanem esetleg kiegészítheti a segélyt némi saját termelésű krumplival paradicsommal stb.

Arról sem volt szó, hogy mindezt "ipari" méretben tegye többezer négyzetméteren, hanem a szokásos falusi 200-400 négyszögöles telkeket ne a gaz verje már fel, miközben a ház előtt várják a pénzespostást.

Másrészt én kertészmérnök lennék, ezzel is foglalkozom, így némi rálátásom van, hogy mit lehet és mit nem lehet gazdaságosan termelni néhányszáz négyzetméteren. Néhány ökölszabályt betartva nem ördöngősség ez az egész.
Tehát nem segélyt kellene adni, hanem ásót, vetőmagot meg műtrágyát...

Nem mondom, hogy első évben minden tökéletes lesz, de itt inkább a szándék a fontos. 4-5 év alatt viszont fel lehet fejlődni egy haladó szintre.

skovalsky 2009.11.05. 20:16:52

@kraut: Szerinted néhány kiló paradicsom, uborka, paprika előállításához minimum kertészmérnöki diploma szükséges. Gondolom rád mosónő mos meg michelin csillagos szakács főzi a kakaód. (jajj) Vidéken, kertes házban konyhakertet művelni természetes dolog olyan mint levegőt venni. Senki sem születik a földmívelés istenadta tudományával egyszerűen ellesi, megtanulja a fortélyokat.
Pontosan ezen a ponton bukik meg a dolog, a szóban forgó "embertipust" ugyanis kvra nem érdekli semmi a kapálásnál csak meghalni útál jobban. Szerinted a "hosszutávu, átgondolt megoldási folyamat"-ot mennyien tanulmányoznák közülük. Biztos klassz érzés lehet gyomorból meg zsigerből felböfögni ezt a sok liberó rizsát de be kell látnod, hogy a lehetőség adott, tenni kell a dolgokért persze de hát ez már csak ilyen mocskosul kemény világ.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.11.05. 20:19:15

Ez sok minden, de nem a józan ész forradalma.

Bogyó 2 2009.11.06. 23:48:00

Az a baj, hogy nem pontosítjuk a fogalmakat. Átmeneti segélyről van szó. Általában sok mindenben egyetértek Ratiusszal, de emiatt ezzel nem. Az átmeneti segélyt nem a munkanélküliek kapják akik otthon ülnek, ezért hülyeség, amit a polgármester mond. Ugyanis falun is van aki dolgozik, s esetleg keres annyit, hogy megéljen, de nincs ideje csirkékkel meg konyhakerttel foglalkozni, s befüvesíti a kertjét. Aztán elveszíti a munkáját. Ez azért nem egy ritka eset. Két hónap után talán lesz másik, de addig kér egy kis ÁTMENETI segítséget az önkormányzattól. Mondjuk akkor decemberben álljon neki vetegetni? Ez egy méltányolható helyzet, s nem szabad kertműveléshez kötni, a jegyzőnek mindenképpen jeleznie kell az alkotmányellenességet, ami itt ráadásul még jogos is.

Amiről ti beszéltek, a cigányok ügye, meg a többi az inkább a rendelkezésre állási támogatás esetében lenne indokolt, de ott meg az önkormányzat nem is hozhat szabályokat.Persze itt is jól körbe kellene járni a helyzetet, de a probléma és a jelenség amiről írtok, létezik és megoldatlan. Hogy valaki magán is segítsen, s ne élősködőként éljen, azt nem az átmeneti segély esetében, és nem így kell megoldani.
Hogy miként, azt majd csak kitalálják az okosok, de ez nem jó megoldás, érzéketlen, kicsinyes és buta módszer.
A rendelet valószínűleg megy majd a lecsóba, ha az AB elé kerül.

Bogyó 2 2009.11.07. 00:06:43

A probléma amúgy létező. S valóban ahhoz, hogy valaki művelje a kertjét semmi különös nem kell. Paradicsomot, paprikát termeszteni még egy hülye is tud. Veszi vagy falun akár a szomszédtól is kaphat palántát -bár elvetni a magot és palántát nevelni belőle se kandidátusi feladat - kis lyukat csinál a földbe, beledugja, aztán locsolja mint a szobanövényeket, néha kihúzgálja a gazt, ha esetleg a kapálás is bonyolult műszaki esetnek tűnik, holott nem az. Ennyi. A paradicsom meg a paprika elég jól elvan mindenféle permetezés nélkül is, éréskor le kell szedni. persze lehet majd trükközni karózással stb, de ez se kell feltétlen. Enélkül is lesz mit leszedni, s lám eleget is tettünk a kívánalmaknak.S van még néhány növény, ami nem igényel sok mindent, répa, zöldség, borsó, tök stb.

Mindez jó arra, hogy rend képe alakuljon ki rólunk mert ahhoz, hogy valaki úgy termeljen, hogy az valóban komoly megtakarítást vagy esetleg pénzforrást jelentsen, na ahhoz ez már nem elég.
Ha valaki nagyban csinálja, tekintettel a vegyszerek, szerszámok, a locsolás, gépmunka stb. árára, s mindezt összevetve a mezőgazdasági termékek értékesítési lehetőségével, bizony nem is éri meg. Mit gondoltok, miért tűntek el a disznók a falusi ólakból, miért szűntek meg a tehéncsordák, tisztelet a kivételnek? Valamikor egy nagyobb kertben is érdemes volt kisebb piaci értékesítés miatt termelni, le lehetett adni 3 disznót a négyből, s csak egyet meghagyni. Ma ennek vége.
Az ember a rend miatt tartja rendben a kertjét, s esetleg azért van pár tyúkja, egy disznója meg egy kis kertje, mert a falvakban nincs Tesco, meg legalább lehet tudni, hogy mégis mit eszik az ember. Nagyjából.

harcsabajuszos 2010.03.18. 22:13:06

Egybecsengő külföldi biogazdálkodási tapasztalatok alapján 3oo nm-en egy tapasztalt négytagú család meg tudja termelni a saját zöldségszükségletét.
Egy tapasztalatlannak kicsit több terület kell, de ez a kiinduló érték.
Valahogy viszont senkinek nem érdeke, hogy széles körben önellátók legyenek az emberek, s az okosítás ömöljön a kereskedelmi tévékből.
Szolgák kellenek nekik, öntudatlan szavazópolgárok.
süti beállítások módosítása