HTML

Boldogok a sajtkészítők

- Következő! … Kereszthalál? - Igen. - Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. - Következő! ... Kereszthalál? - Igen. - Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!... Kereszthalál? - Ó nem. Szabadláb. - Mi? - Engem elengedtek. Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten. - Hú! Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj! - Nem. Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál. - Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón... - Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet. - Nagyon jó, kösz' szépen. Kereszthalál? - Igen. - Jó...

Friss topikok

  • Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Itt az orvosok egyik esetben sem lehettek volna jók. Azért ez milyen már? (2021.11.08. 19:30) Lengyelországban gyilkosság történt
  • midnight coder: @MEDVE1978: Igen baloldalinak nem nevezhetõk, de liberálisnak pláne nem. (2021.07.28. 15:57) Válogasd meg a szavaidat!
  • szekertabor: A probléma lényege, amit bárki, aki járt már nudista strandon, megerősíthet: a közszemlére bocsájt... (2021.07.28. 09:52) Bimbószabadságharc
  • evilwolf: " és nem kellene a méregdrága Pegazusra költeni az adófizetők pénzét." Azért a kínai vakcina sem v... (2021.07.20. 18:33) Következetesen a lehallgatásról
  • apro_marosan_petergabor: @Homo fideszbirkusz: Helyettem ne igyekezz véleményt mondani. A megzsarolt, megritkított, folyama... (2021.06.10. 21:06) Miért nem találkozik a pápa Orbánnal?

Linkblog

Íme, a diagnózis

2012.08.25. 09:57 Ratius

Zaturek Manfréd korlátlan idealizmusával, naiv emberszeretetével és idült jóindulatával tekintek Bayer Zsoltra.  Kedvelem írásainak szellemes szófordulatait, tisztelem széleskörű, bár meglehetősen egyoldalúnak tűnő műveltségét, kalapot emelek harcos elkötelezettsége előtt, még akkor is, ha ez az elkötelezettség kissé színpadiasnak tűnik, sőt – így magunk között – azt is bevallom, hogy olykor kedvesen borzongató érzés szalad végig szőrtüszőim mentén, amikor a szövegein áthullámzó keserű pesszimizmus megérinti lelkem.
Úgy hiszem, szegényebb, üresebb, unalmasabb lenne ez a világ nélküle.  Jó, hogy van nekünk egy Bayer Zsoltunk. A neves jobboldali publicistának köszönhetően mindazt megtehetjük, amit általában a másként gondolkodók segítségével elérhetünk, és amit semmiképp sem kapunk meg azoktól, akik ugyanolyanok, mint mi magunk. Tanulhatunk tőle, példát vehetünk róla, hozzá viszonyítva könnyebben határozhatjuk meg a pontot, ahol állunk.
Lehet, hogy mindez valami betegség, ahogyan Bayer Zsolt írja. Ha pedig az, hát következzék a diagnózis.


A függés, látom, életelv neked.

aranykor.jpegKépzeljünk el egy világot, ahol, Zsolt barátunk szavai szerint: „nincsen állam, nincsen egyház, nincsen példakép, nincsen fegyelem, nincsen iskola, nincsen rend és nincsen szigor, nincsen nemzet és nincsen múlt. S leginkább történelem nincsen. Nincsen hit és nincsen akarat. Nincsenek faji és nemi különbségek, nincsenek nemi szerepek. Nincsenek korlátok. Törvény sincsen. Család sincs. Nincs határ, hadsereg, vallás, nincsen dicsőség és szégyen. Bűn sincsen. És nincsen pátosz, nincs meghatódottság, nincsen romantika, szentimentalizmus – és nincsen egyetlenegy megfellebbezhetetlen igazság sem, ugyanis általában véve nincsen igazság egyáltalán.”
Egy hozzászóló megjegyezte: „Ilyen világ van. Az őserdei állatok világa….”
A vadak világa…
A korlátlanoké.
A jót és rosszat nem ismerőké.
A félelem nélkülieké.
Azoké, akik teljességben élnek.
De nézd csak! Hiszen én jól ismerem ezt a világot. Három fiút nevelek. Az ő világuk ez. A gyermekeké, a romolatlanoké, a szabadoké. Magam is emlékszem rá. És, ha elfelejteném, elég fellapoznom apám megsárgult, széthullott Ady kötetét:
„Ha jön az éjjel, tud aludni,
Ha jön a harc, hát talpra áll.
Ha ölelő szép asszony jön, ölel,
Jó cimborája jön, iszik
S mosolyog, ha jön a Halál.”
De ismerem máshonnan is. Bizonyára rengeteg mű jelent meg arról, miféle lény az ember, ha nem kötik gúzsba a kultúra és a civilizáció kényszerei. Itt van például a polcomon Bronislaw Malinowski Baloma című könyve. Hátborzongató részletességgel írja le a természeti népek önfeledt boldogságát, élmény- és érzelemgazdag, merész és kísérletező, ugyanakkor – többnyire – békés és együttműködő világát. Vagy itt van mellette Desmond Morris könyve, A csupasz majom. Az emberről szól. Arról a főemlősről, amelyik ma már alig ismer magára, amelyik ma már alig tudja felfedezni nyers, természetes, őseredeti mivoltát, annyi rojtot, bojtot, értékes szalagot akasztgatott magára. Amelyik megveti az ösztönt, elítéli a vágyat, lenézi a kényszerítő természeti erőt, ám mégis, minduntalan meghajol előtte, mert mást nem tehet.
Bayer Zsolt most haragszik rám. „Sőt, mert nem éhes, épp azért haragszik”.
 De azért csak képzeljünk el egy világot, ahol nincs hatalom és elnyomás, ahol nincs egzisztenciális és közösségi kényszer, ahol nincsenek rendőrök és erénycsőszök. „Hol a lélek magában nagy lehet, hová, ki bátor, az velem jöhet.”

S nem érzed-é eszméd közt az űrt?

lucifer 3.jpegÉs nekem úgy rémlik, nincs is olyan távol ez a világ. Itt van velünk, a bőrünk alatt. Itt van velünk, a kedves szíve dobbanásában, a kéj sikolyában, a baráti borozgatás napfényes rizlingjében, a klaviatúra akadozó kattogásában, képekben, szavakban, mosolyokban, szellemes blogokban és okos tanulmányokban.
A minap került elém a Spiked online magazinból Josie Appleton írása. Ő a londoni Manifesto Club elnöke. „Száz évvel ezelőtt kimúlt eszméket látunk kísérteni napjainkban, de nem önnön erényeik támasztották fel őket, hanem a mai kor ideológiahiánya.”
Igaza van. Ósdi, kiaszott, üressé lett tanok konganak fülünkbe. Híveik rendről, államról, nemzetről papolnak, istenről, egyházról, önmegtartóztatásról szónokolnak, nemi szerepekről, bűnről és erényről prédikálnak, hadseregről, dicsőségről, héroszok feltámadásáról álmodoznak. S miközben a forradalmi pátosz lázában égnek, sötét korok tégláiból a maradiság katedrálisát építik. Keresztény és iszlám fundamentalisták, nemzeti nagylétünk büszke hirdetői, gárdisták és internacionalisták: az ókonzervatív polgári giccs látomásszerű karneválja táncol körülöttünk.
 Másfelől meg, úgy hiszem, téved Appleton. Hiszen nem azért járhatja itt furcsa kánkánját a múlt ezernyi démona, mert korunknak nincs ideológiája. Ellenkezőleg: pont azért, mert van neki.
Habár igencsak furcsa ethosz ez. Különbözik mindattól, ami elmúlt, más, mint mi eddig volt, új és újszerű. Mi más is lehetne, ha egyszer a jelen szülötte?
Van egy posztmodern filozófus, Jean Francois Lyotard, aki úgy véli, megtalálta nyitját jelenünk titkainak. Ő úgy hiszi, hogy az elmúlt évtizedekben gyökeresen átalakult az emberi gondolkodásmód. Hiszen míg a huszadik század derekáig úgy igyekeztünk elrendezni az emberi tudást, hogy minden gondolat egy nagy, egységes elbeszélés keretébe ékelődjön, s hosszabb távon összefüggő világmagyarázattá álljon össze, addig mára ez megváltozott. Nincs többé igényünk nagy elbeszélésre, nem lehet többé átfogó, összefoglaló, mindenre kiterjedő elméletet létrehozni, mert az egyes elméletek immár nem függenek egymástól. A posztmodern gondolatok önmagukban hordozzák hitelességüket, önmagukban állnak, s jelentőségüket kizárólag az adja, hogy tükrözik-e azt az értékvilágot, amit a közönségük magáénak vall. Az igazság így sokkal tágasabb lett annál, mint korábban gondoltuk, s az egészre vonatkozó univerzális igazság helyére az alternatív igazságot állítottuk.
 „Végsőkig leegyszerűsítve, a posztmodernt a nagy elbeszélésekkel szembeni bizalmatlanságban határozom meg.” A nagy elbeszélések, a meta-narratívák ugyanis a rendszer fenntartására szolgáltak. Tulajdonképpen a világ ideológiai hátterét adták. A modern világba, a modern tudományba és intézményrendszerbe vetett bizalom eltűnésével a meta-narratívák is semmivé lettek. Nem hitelesíthettek semmit, s ezzel a maguk hitelessége is elveszett. A tudomány elvesztette népboldogító szerepét, a pénz mibenléte kérdésessé vált, a tudás relatívvá, a vezetés kétségessé lett, mert az ember felszabadult, az egyéniség – a maga minden kételyével és bizonytalanságával együtt is – önmaga jelentőségére ébredt.


Örüljünk, okosabb világ van, örüljük, hogy mi élünk abban.

a költő.jpegHanyatló kor? Beteg világ? Ahogyan Zsolt barátom írja?
Soha nem értettem, miért hazudják némelyek betegesnek a boldogságot. Hiszen nem arra rendeltetett az ember, hogy szolgáljon eszmét és urat, hogy vakon kövessen pátosszal-terhelt, elaggott jelképeket, hogy egy közösség fogságába verve, vakhittel viselje kultúrája rálakatolt láncait.
Örömre, szépre és jóra termett, bármit is károgjanak a bánatos, szürke, alkonyati varjak.
Olvasni kell Epikuroszt, Nietzschét és főképp Madáchot. Luciferi korba léptünk. A fényhozó korába.  
Akad persze, aki inkább a rosszat látja. Benjamin Barber, amerikai politológus például úgy hiszi, hogy az ember gyermeteggé válása jellemzi korunkat: ma a felnőttek egy torkos gyerek tudatállapotában élnek, s végletekig lebutított filmeket, gyorséttermi ételeket és videojátékokat fogyasztanak.
Miközben az elmúlt korok az erényeket helyezték piedesztálra, a ma a vétkeket.
Csakhogy amennyire igaz Barber magyarázata, pont annyira közhelyszerű is. A gyermeki szellem felbukkanása csak arról a pátoszködbe burkolódzó, szikár hegycsúcsról nézve infantilizmus, ahonnan Bayer, Barber és annyi más erénycsősz figyeli. Csak akkor lennének vétkek a vétkeink, ha hinnénk a vétkezésben, s az ő erényeikben. De jobbára nem hiszünk.
 Eminnen, a bűntelenség barátságos, szerethető, ligetes völgyből szemlélve gyermeki lelkünk áradása öröm, kaland és felfedezés. Nincs igazuk az a hamis prédikátoroknak, amikor élethabzsoló örömeinkben csak a lebutított filmeket, a gyorséttermeket és a szabad szerelmet látják. A létezés élvezésének van igényesebb változata is. Bár nyilván a többség nem jár ezen az úton, mint ahogyan egyébként soha nem is járt rajta. De azért az öröm nyitott a szellem előtt is. Nem pusztán arról szól korunk, hogy vásárolhatunk, nyaralhatunk, szerelmeskedhetünk, amennyit csak akarunk, hanem arról is, hogy tanulhatunk, olvashatunk, múzeumba, színházba, koncertre, kiállításra járhatunk, amennyit csak bírunk.
Mi több: a gyermekei szabadság ethoszának megjelenése szerencsésen esik egybe egy sor nagyszerű találmány elterjedésével. A kommunikáció forradalma, az információhoz jutás lehetőségének korlátlan kitágulása, nem pusztán az anyagi, de a szellemi, érzelmi térben is elérhetővé teszi az életöröm minden forrását. Barátaink, közösségeink, irodalmunk, tudományunk, mind-mind egy karnyújtásnyira van. Valóban közel a nap, amikor a „vágyaink és a laptopunk” segítségével hozzá férhetünk mindahhoz, amit a világ kínál, amit az emberiség felhalmozott az elmúlt évezredekben, vagy amit éppen most hoz létre.
Zsolt barátunk káoszt és nihilizmust sejt korunk gyermeki sokféleségében. Olyasféle utat lát a kortársak útjában, amely nem vezet el az igazsághoz, nem talál el értékekhez, nem jut el a dolgok abszolút állapotához. S azt hiszi, a posztmodern értékrelativizmus egyben a süppedés útja is. Hiszen, ha sokféle igazság létezhet, ha sokféle érték fér meg egymás mellett, ha nincs abszolút helyes és helytelen, akkor a legigénytelenebb igazságának is lehet létjoga. S így – ő azt képzeli – foggal-körömmel kell kapaszkodnunk a múltba, mert különben elvész mindaz az érték, amit az emberiség évezredek alatt felhalmozott, elvész az emberi kultúra minden vívmánya, eredménye.
Ámde félelme alaptalan.
Az emberi civilizáció legjelesebb vonulatai akkor is elevenek maradnak, ha nem védelmezi azokat a kizárólagosság nimbusza. Semmiképpen nem vész el Beethoven lenyűgöző muzsikája, akkor sem, ha sokan inkább könnyűzenét hallgatnak. Nem vész el Shakespeare, Dante vagy Homérosz géniusza attól, ha sokan csak az internetet böngészik. Nem vész el a tudomány zsenialitása attól, ha sokan hisznek a magazinok horoszkópjaiban. Mindig lesznek ugyanis igényes gondolkodók, igényes nézők, igényes olvasók és hallgatók, akik élményt és katarzist találnak Dosztojevszkij, Bach vagy Heidegger műveiben. Az alternatív kultúráramlatok léte semmiképp sem fenyegeti műveltségünk legfontosabb, legemberibb, legjelentősebb értékeit.
Az ember – hosszú története folyamán először – abba a helyzetbe jutott, hogy a civilizáció és a kultúra áldásait úgy élvezheti, hogy közben nem kell a társadalom ezernyi pressziójának megfelelnie.
Olyanná lehet végre, amilyennek született, mint az őserdei vad, a bennszülött, a romlatlan gyermek, a maga meztelen örömigényével, végtelen tudásvágyával, felszabadult közösségi kapcsolódásaival.
És ez érték.
Szerintem az.


Utóirat Szent Istvánhoz kapcsolódva

A „legendák, mítoszok, mesék, babonák, hősök”  nagyszerű dolgok. Melengetik a lelket, felemelik a szívet, megnyitják a mindenség kapuit. De azért, aki a mesét valóságnak képzeli, az egy rémálomszerű világban él.

Ha tetszett a bejegyzés, ha örömmel olvasod a BASK (Boldogok a sajtkészítők) megrázóan provokatív, üdítően szellemes és elkeserítően valósághű írásait, lájkold a BASK  facebook oldalát, oszd meg barátaiddal a felszabadító, vagy éppen felháborító cikkeket, mert előfordul, hogy egyébként izgalmas posztok nem kerülhetnek ki az Index címoldalára.

57 komment · 2 trackback

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/api/trackback/id/tr584730811

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 120 ok, ami miatt nem szavaznék a Fideszre 2012.08.25. 23:24:09

Bűnlajstrom 2010 áprilisától 2012 augusztus elejéig. Ha kihagytam valamit, írd meg kommentben! * 1. A Kubatov-lista 2. Pintér Sándor belügyminiszteri kinevezése 3. Kósa és Szíjjártó nyilatkozatai az ország csődközeli helyzetéről 4. A 2010-es választás ...

Trackback: Hová bújik Orbán Viktor a magyarok elől október 23-án? 2012.08.25. 23:22:44

Orbán retteg. Nem jelenik meg az állami ünnepségeken, nem mond beszédeket nyilvános helyen, nem konzultál, hanem értesít, és kordonnal vetette körbe a miniszterelnöki villát. Retteg attól, hogy megint kifütyülik, hogy megint lebuzizzák, retteg, hogy me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

escargot 2012.08.25. 17:46:24

Nagyjából adom, bár Zsoltival olyan ez, mint két süket párbeszéde. Meg az van még, hogy a nagy átlagnak metanarratívákra sokkal nagyobb szüksége van, mint a szabadságra.

Advanced Flight 2012.08.25. 20:44:30

"megrázóan provokatív, üdítően szellemes és elkeserítően valósághű ír"

nyihihi, ja, meg egy taliga aprómajom :-)

"hanem arról is, hogy tanulhatunk, olvashatunk, múzeumba, színházba, koncertre, kiállításra járhatunk, amennyit csak bírunk"

Dehát ezen tevékenységek során jórészt csak letűnt korok avítt metanarratíváival ismerkedhetünk, nemde? És különben is, a tudás relatív, a tudomány már nem boldogít, minek fáradni mondjuk egy orvosi egyetem elvégzésével, ha 2 hét alatt kiképezhetjük
magunkat kézrátétellel gyógyító sámánnak?

"Az ember – hosszú története folyamán először – abba a helyzetbe jutott, hogy a civilizáció és a kultúra áldásait úgy élvezheti,"

A helyzet az, hogy a fejlett világ embere van abban a helyzetben, hogy élvezhetné végre -- jogegyenlősége folytán és a lehetőségek birtokában -- össztársadalmi szinten a kultúra áldásait. De mégsem teszi. És így ugyanott vagyunk, mint x száz éve: akkor is az elit hallgatta Beethovent, meg most is.

És szerintem ez végtelenül---vicces.

allahakbar 2012.08.25. 20:48:40

ez a balavány fél.további jó félést neki.

madarasi.abel 2012.08.25. 20:52:28

... viszont nagyon választékosan megfogalmaztad. Élmény volt olvasni.

Bakacsin 2012.08.25. 20:59:53

Gratulálok, ezt élmény volt olvasni.
Bayer szellemi nyomorék.

KenSentMe 2012.08.25. 21:01:15

Kicsit én is mindig viccesnek találom, hogy az emberek többsége - sokszor én is - jobban fuldoklik a szabadságtól, mint a víztől, menekülni akar előle, és valami külső megmentőre vár, aki megmenti attól, hogy bármit is önmagától cselekednie kelljen.

Bayernek annyiban nincs igaza, hogy az erkölcsöt nem lehet külső struktúrákkal kikényszeríteni. Fel lehet építeni egy mesevilágot (mint pl. a szocialista erkölcsök, a Monarchia csodálatos világa a KuK-val), ami azért ha jobban megnézzük, valahol mélyen nagyon rohad.

Az erkölcsöket nem lehet kikényszeríteni, de az elitnek egyszerűen szüksége van rájuk, erkölcsök nélkül a világon semmi szépet és fontosat nem lehet elérni. Aki nem tudja fegyelmezni magát, az ostoba marad, aki nem tudja leküzdeni a hiúságát, az kontár lesz (mint pl. a jelenlegi politikai vezetés), aki nem tudja kontrollálni a vágyait, az hülyeségekkel tölti az idejét ahelyett, hogy fejlődne. Minden igazán nagyszerű ember kiváló erények egész garnitúrájával rendelkezik.

Az, hogy erre nincs mindenkinek igénye, és jobb a plazmatévé előtt nézni a Megasztárt, mint olvasni, az egy dolog. Ma ez a fajta restség látványosabb, mint régen volt, egyszerűen azért, mert ma mindenki előtt borzalmasan sok lehetőség van pl. tanulni, de ez szerintem sem a korszak hanyatlása, egyszerűen végre láthatóvá válnak a tömegek azon tulajdonságai, amik régen rejtve maradtak az avatatlan szem elől. Akik ma gyermetegek, régen is azok lettek volna, legfeljebb eljátszották volna, hogy jaj, ők mennyire hívők/erkölcsösek.

kvadrillio 2012.08.25. 21:47:49

gyönyörűen megfogalmazott írás.
tartalmilag kissé idealisztikus...

a tény: 30 ezer hivatalosan meghirdetett állás és 580.000 regisztrált !!! álláskereső.

kennyking 2012.08.25. 23:24:20

@Advanced Flight: "A helyzet az, hogy a fejlett világ embere van abban a helyzetben, hogy élvezhetné végre -- jogegyenlősége folytán és a lehetőségek birtokában -- össztársadalmi szinten a kultúra áldásait. De mégsem teszi. És így ugyanott vagyunk, mint x száz éve: akkor is az elit hallgatta Beethovent, meg most is. "
100%-osan egyetértek, nagyon jól megfogalmaztad.grat.

hehe64 (törölt) 2012.08.25. 23:25:47

Szépen csomagolt szar.
Szerzőnek halovány lila fogalma sincs arról amiről ír.
Már meg ne magyarázza, hogy a korlátlan individualizmus bárkinek jót jelent.
A szép színes alapelveivel a szerző rövid úton küldene vissza bennünket a fára.
Közösségi követelmények és gondoskodás nélkül az ember nem "gyermeki, boldog bennszülött, vagy "meztelen örömigényű", hanem semmi, és senki.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.08.26. 01:09:42

+1

Annyit még hozzátennék, hogy aki képes elengedni a metanarratívák kezét az nem gyermek, hanem felnőtt.

danesdzsu2 2012.08.26. 01:33:14

Az írás gyönyörű, de az elefántcsonttoronyba való bezárkózás csak a vereség időpontjának elodázására elég. És amit leírtál, az sok kis személyre szabott elefántcsonttorony.

kanálwarrior 2012.08.26. 01:49:20

Hiába, az emberek ostobák, no. Van akinek az kell hogy élhesse az életét és alkothasson, van akinek meg az hogy a Vezér megveregesse a kis fejét ha sikeres a munkaverseny (hogy is hívta ezt a két fajta embert Nietzsche?). Bayer egy proletár, kár erre több szót fecsérelni.

Pan Modry 2012.08.26. 06:56:37

@hehe64:
Pedig az individualizmus visz elore, akinek ez nem tetszik es kozoskodni akar, az valojaban nem akar mast, mint hogy mindenki tegyen be a kozosbe, es o majd jol kilopja a dolgokat mert a kozosbol lopni nem is lopas.

Eljen az individualizmus es az egyen szabadsaga,
akinek meg ez nem tetszik , huzzon Eszak Koreaba!

Baszod, ez rimel is!

2llkedő 2012.08.26. 08:15:09

@Bakacsin: "Bayer szellemi nyomorék."

Bayer saját bevallása szerint is MÉLYMAGYAR.

Lexa56 2012.08.26. 08:46:04

Két rövid mejegyzés (egyébként az írás tetszett, még ha nem is értek egyet vele minden részletében, de a szerző gondolkodik, értékel és ez ma nem gyakori jelenség):

1. Amit ír, sok tekintetben emlékeztet arra, amit Hankiss az új reneszánszról ír utóbbi műveiben

2. Az újhoz, ismeretlenhez való hozzáállás alapvetően személyiség kérdése, amit sokan leírtak. Ez velünk született, nem nagyon változtatható, sokszor nem is tudunk róla. Ez van a konzervatív-liberális ellenállás mögött, és ezért nem lesz rá soha "végleges" megoldás, mert mindig fognak születni ilyen és olyan emberek, és mindkettő komplettnek fogja érezni a saját világlátását és torznak a másikét.

Ja és még egy anekdota a végére: egy általam igen tisztelt középiskolat tanárom mondta valakinek egy órán: "Fiatalember, a világ nem olyan, mint egy trombita, amit fújni kell, inkább olyan, mint egy szimfónikus zenekar, amin játszani kell". Hát a mai világ sajnos a trombitásoké, és lehet, hogy a közeljövő is ...

táltos 2012.08.26. 09:27:29

Azért megjegyezném, hogy a természeti népek, őserdei vadak, ősemberek sem csak úgy élnek/éltek bele a nagyvilágba.
Ott is van/volt törzsfőnök, varázsló, erősebb és gyengébb. Alkalmazkodniuk kell/kellett a természethez. És bizonyosfajta erkölcsi szabályaik is vannak/voltak.

G.I.J. 2012.08.26. 09:51:21

Weöres Sándor

Századvég

Huszadik század vége: az idősebb
fáradtan nyalogatja sérülését
mit háború és diktatúra ejtett,
s az ifjabb tombol emléktelenül.

Korszak-váltás. Tagolt beszéd helyett
néhány tucat indulatszó elég,
míg füst-gatyában és ismerősen
s lomhán megérkezik az ismeretlen.

Takács Bálint 2012.08.26. 09:54:14

A gyermeki ártatlanság és szabadságra vonatkozó példák közül, valahogy kimaradt "A legyek ura"

Másrészről a postolót valóban nem igazán zavarja (talán beszélhetett volna egy antropológussal és egy etológussal), hogy a példaként felhozott természetben élő törzseknél, sőt a csoportban (falkában) élő állatoknál is, csak a hihetetlenül precízen meghatározott (kötelező!) szerepek és alá/fölé rendeltségi viszonyok teszik működőképessé a csoportként való létezésüket. Nem véletlen,hogy sok faj esetében a domináns hímen kívül más hím nem szaporodhat, vagy ha mégis, akkor az utódokat megülik, fix szerepek vannak az élelem felkutatására, megszerzésére és a végtelenségig sorolhatnám a példákat a kötelezően betartandó szabályokra.

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.08.26. 09:58:13

ezt igazán üdítő volt olvasni.

Ad Dio 2012.08.26. 10:03:29

Az írás jó. Gratulálok!

A posztmodern viszont elmondta amit tudott és az történelem mégsem ért véget. Egy nagyon sajátos kor küszöbén vagyunk. Egyetértek abban, hogy egyik való múlt sem tér vissza. Viszont sose volt igazabb az a mondás hogy "nincs új a nap alatt". A józabodás kora jön - szerintem idétlen szerint.

dr Smittpálelnökúr 2012.08.26. 10:07:41

Az egyik kiinduló álláspont téves: a bayer nevű lénynek nincs széleskörű műveltsége.

Sok mindenről böfög, de csak felszínes ismeretei vannak, hallomásból szerzett tudása.

Nem reneszánsz ember, csak egy nevetséges pozőr.

Ad Dio 2012.08.26. 10:08:18

@Pan Modry:

"Pedig az individualizmus visz elore, akinek ez nem tetszik es kozoskodni akar, az valojaban nem akar mast, mint hogy mindenki tegyen be a kozosbe, es o majd jol kilopja a dolgokat mert a kozosbol lopni nem is lopas."

Individualizmus csak a piramis csúcsán létezik. Az individualista szabadságáért egy fél világ robotol.

egy maréknyi dollár 2012.08.26. 10:12:25

A mai húsz-harminc éveseket nehezen tudnám meggyőzni arról, hogy ez az ember(B.Zs.) húsz éve még normális volt és tudott újságírni.
Szerintem neki és még sokaknak - pl. a politikusok többségének - egy kis munkaterápiára lenne szüksége.Építsen, mondjuk egy udvari budit, ásson fel egy félholdas kertet, ilyesmi.Ha jól dolgozik, akkor kap fizetést.Szimpla faszságmondásból fényesen megélni oda vezet, hogy az illető már tényleg elhiszi ,hogy valódi értéket képviselnek szétkürtölt vagy papírra vetett hagymázas fantazmagóriái.Különben miért fizetnék meg olyan jól?
A megélhetési akárkik(politikus, újságíró,egyéb csókos stb) egy részéből így lesz egy idő után komplett, veszélyes elmebeteg.

2llkedő 2012.08.26. 10:20:14

@Ad Dio: "Egyetértek abban, hogy egyik való múlt sem tér vissza."

Pedig visszatér (szerintem), csak egy magasabb fejlettségi fokon. Mint a divat.

Ad Dio 2012.08.26. 10:23:24

@félázsiai 2llkedő:

Pontatlanul fogalmaztam, mert egyetértek Veled. Azzal hogy "nincs új a nap alatt" épp erre akartam utalni.

A józanság épp ezt fogja jelenteni szerintem: a múlt építőköveiből azok amik "működnek" visszatértnek. Egy az egyben nem tér vissza egyik kor sem.

fekete kefe 2012.08.26. 10:25:48

Mindig is lesznek a világon olyan emberek, akik ha valami "bonyolult" dologgal találkoznak, akkor mindig az "egyszerű válaszok" felé "menekülnek".
De a legnagyobb kihívás mégis csak az, hogy szembenézzünk azzal hogy az életben sok dolog reménytelen, és igazságtalan. ÉS NEM AZÉRT MERT VALAKI ÍGY IRÁNYÍTJA.
Igen ehhez BÁTORSÁG kell! A "befogadó" világnézethez bátorság kell, mert "szembe jöhetnek" olyan gondolatok, amik megzavarják a "jól bejáratott" világnézetünket.
És persze az elfogadás... Ha egy ember "egyszerű elmével" születik az nem azért van mert Ő ezt "eldöntötte". Szerintem mindig az ilyen emberek voltak (lesznek) többségben a világon. Talán érvényes a világegyetem alapvető törvénye, hogy "minden dolog a könnyebb ellenállás irányába hat".. és ez érvényes sok ember "elméjére" is...(ha nem is mindenkiére)
Szóval a "nyitott ember" legyen elnéző a "másik oldallal", (még akkor is ha tőle nem kapna soha "kegyelmet")

Ad Dio 2012.08.26. 10:31:46

@félázsiai 2llkedő: Egyik rögeszmém szerint a posztmodern egyik - szerintem - téves hite az volt, hogy végtelen mennyiségű releváns kérdés van és azokra végtelen mennyiségű releváns válasz adható. Ebből az jött ki, hogy a játéktér e végtelen kombináció miatt lesz örökké ifjú, friss, üde és szabad.

Ez szerintem a gyakorlatban egyszerűen nem így van. Van néhány releváns kérdés, és e kérdésekre véges sok értelmes válasz adható. Ebből bár sok, de véges sok kombináció adódik. Ráadásul egy-egy kérdésre adott válasz bizonyos determinatív hatással van a feltehető többi kérdésre és az azokra adható válaszokra.

fekete kefe 2012.08.26. 10:33:41

A világegyetemben egyetlen dolog állandó: A VÁLTOZÁS.
A "fejlődés" kifejezés ezért értelmezhetetlen.!! (mihez képest..?)

Jyll 2012.08.26. 10:35:10

@Takács Bálint:

Nekem is A Legyek Ura jutott eszembe - először. ;)

Ad Dio 2012.08.26. 10:42:08

@fekete kefe:

Ha egy konstelláció egyszerre rendelkezik válasszal minden problémára amit az előző képlet le tudott fedni, plusz képes még legalább egy kérdésre válaszolni, azt kissé pongyolán fejlődésnek nevezhetjük. Hegel - megőrizve megtartás (na, erre nem jó a magyar nyelv :) ). Szóval aufhebung.

fekete kefe 2012.08.26. 10:46:59

@Ad Dio:

De ez csak "elméleti" fejlődés! Mert NINCS minden problémára EGYSZERRE válasz!!
"Csak a kérdések lehetnek tökéletesek, a válaszok sohasem"

déjá vu39 2012.08.26. 10:51:21

@Lexa56: "Az újhoz, ismeretlenhez való hozzáállás alapvetően személyiség kérdése, amit sokan leírtak. Ez velünk született, nem nagyon változtatható, sokszor nem is tudunk róla."

A személyiség kialakulásában nagy szerepe van a szocializációnak. Mit hall, mit tanul a "velünk született" az iskolában, a családban, a sajtóban. Ha valaki mindig azt hallja, hogy ez így van elrendelve, ha mindig azt hallja hogy a Vezér majd megmondja hogy mi a tuti, ha soha nem hall kritikát, akkor a személyiségjegyekben a nyitottság, a befogadás helyét a feltétlen elfogadás, a belenyugvás veszi át.

A többi stimmel, egyetértek.

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.08.26. 10:53:16

@Takács Bálint: @Jyll: szerintem A legyek ura akkor lenne releváns, ha a változás egy konkrét kataklizma lenne és mindent elölről kellene kezdeni.

vakapad 2012.08.26. 10:54:58

Bayer szerint kell egy mérce, ami szerint élünk, azazhogy kötelezően, törvények által előírtan élnünk kell. Kérdés: ki mondja meg a mércét. Válasz: a mindenkori hatalmon lévők. Bayer szerint a mérce gyakorlatilag mindenre kell vonatkozzon. Az individualisták szerint nem, kizárólag és csakis a szükséges minimumra. Bayer országa a kiképzőtábor, az individualisták országa az aluljáró.

Bayernek természetesen megvan a saját mércéje, ahogy mindenkinek. Bayer, ahogy mindenki, a saját mércéjét akarja meghatározóvá tenni. Sajnos a mércék nagyon eltérőek, ezért a Bayer-féle sokmércés elgondolásból sokan kilógnak, az individualista minimális mércés elgondolásból kevesen.

A fentiek szerint kevés erőszakkal az individualisták, sok erőszakkal Bayer országa működtethető.

avionics 2012.08.26. 11:03:03

Jó hosszúra sikeredett ez a diagnózis. Mintha valaki 3 oldalon próbálna bizonyítani egy olyan matematikai tételt, amihez 10 sor is elég. Szóval, sok beszédnek sok az alja. A hazaszeretet, a magyarság megmaradása nem avítt gondolatok. A "sajtkészítők" komoly lépést tettek Bayer irányába, de nem tudnak elszakadni internacionalizmusuktól. Nézze csak meg a kedves olvasó, a blog végén még véletlenül sem képesek megemlíteni egy magyar nevet. Most én pótolom. Liszt, Madách, Jókai, Ady, Petőfi... és sorolhatnám sokáig. Vannak nekünk erős gyökereink, kár hogy kis országunkban valahogy mindig akad olyan aki "mást reklámoz". Sajnos nem kis eredménnyel. Rá kell nézni a társadalomra.

fekete kefe 2012.08.26. 11:04:33

@vakapad:

"Mérce" most is van... (ami szerint élünk!!)
Bayer szerint MÁS mérce kell! (Az Ő SZEMSZÖGÉBŐL persze "jobb".. de akkor miért nem akarja mindenki, és persze fordítva..?? :))

vakapad 2012.08.26. 11:07:49

@fekete kefe:

Nem MÁS mérce, hanem TÖBB.

fekete kefe 2012.08.26. 11:11:02

"Beleszületten" egy országba. Nem tettem érte semmit. A "kisujjamat nem kellett ezért megmozdítani.. És erre vagyok büszke...
Van- e ennél könnyebb, egyszerűbb, jutányosabb "teljesítmény" az életbe...??

fekete kefe 2012.08.26. 11:11:56

@vakapad:

Ami persze valaki számára KEVESEBB...:)

vakapad 2012.08.26. 11:12:49

@avionics:

A hazaszeretet a magyar nemzetállam kialakulásakor nyert igen hangsúlyos jelentést (XIX. század eleje), mikor még gyarmat voltunk (a "magyarság megmaradását" most nem taglalnám, mert nincs akkora veszélyben). A hazaszeretettel általában akkor van baj, mikor honfitársakkal szemben alkalmazzák, azaz valaki "nagyobb" magyarként oktat ki más magyarokat.

Jyll 2012.08.26. 11:16:22

@Nelson M:

Szerintem pedig bizony idevágó, márcsak azért is, mert a szerző által idealizált gyermeki világ bizony kegyetlen, és kegyetlen a természeti népeké is, legalábbis európai szemmel nézve. A posztadoleszcencia miatt pedig többek között családok hullanak szét, és még lehetne hosszasan sorolni.

A szerzőnek le kellene vennie a rózsaszín szemüvegét, ha másért nem, hát a három általa nevelt kiskorú miatt. Azon sem ártana elgondolkodnia, hogy a Bayer Zsolt jelenség mennyire köszönhető a valóság elferdítésének, cukrozásának... az eloi szemléletnek, amikor a morlockok már nem a spájzban, hanem a konyhapulton vannak....

avionics 2012.08.26. 11:26:01

@vakapad: "A hazaszeretet a magyar nemzetállam kialakulásakor nyert igen hangsúlyos jelentést (XIX. század eleje), mikor még gyarmat voltunk" - ha valóban így van, mi és a világ nekik köszönhetjük hogy a sokszínűséget egy magyar nemzet is gazdagítja.
"A hazaszeretettel általában akkor van baj, mikor honfitársakkal szemben alkalmazzák, azaz valaki "nagyobb" magyarként oktat ki más magyarokat." - Ugye nem akarod 56-ot újra ellenforradalomként meghatározni? Ha pedig a napi politikára gondolsz, gondolj a demokráciára is. 4 évenként dönt a nép. Ha nem tetszik neki, lezavazza.

fekete kefe 2012.08.26. 11:44:09

Egy szó: KRITIKA: Ha ez megszűnik talán a világ is lassabban lendül valamerre felé... És megint a "világ leegyszerűsítése" Ha valaki kritizál, akkor miért gyalázkodik...???
Ok akkor lassabban...
KRITIKA: Észérvekkel alátámasztott, hibákra rámutató konstruktív vélemény.
GYALÁZKODÁS: Észérvek nélküli, sokszor provokatív, hatásvadász, vélemény, - sokszor megfellebezhetetlen - ítélet

fekete kefe 2012.08.26. 11:47:30

... szóval miért is kezd kialakulni ez a egyre elhatalmasodó "üldözési mánia"...???

Ha valaki a kritikát szinte rögtön gyalázkodásnak értelmezi...nos ott a legmélyebb LELKIISMERETTEL is lehetnek bajok....(!!!)

Kristl 2012.08.26. 12:11:21

Jó kis cikk, van csomó gondolat benne ami kifejezetten tetszett. :]

Furcsa de évek óta én is hasonlón töprengtem, de például a "történelem" elemzésének módszertana is hasonló kérdéseket mutat.

Mintha csomó területen előjönne ez a bonyolódás és a lehetőségek kitágulása.

vakapad 2012.08.26. 12:43:58

@avionics:

1./ Érdekességként megemlíteném, hogy az izzó hazaszeretetre alapozott '48-as forradalom és szabadságharc a Bach korszakot eredményezte, ugyanakkor a racionális, az ellenséggel egyezkedő (még tán nemzetárulónak is mondható) Deák-féle politikával többre mentünk.

2./ Ugye nem gondolod, hogy most, 2012-ben még mindig '56 van?

escargot 2012.08.26. 12:46:57

@Quadrille Lobster: Jó kérdés. Elsőre azt mondanám talán, hogy egyetlen komoly döntést hoz életében, miszerint a továbbiakban nem szeretne döntéseket hozni.

Lexa56 2012.08.26. 12:48:48

@déjá vu39: Azt hiszem, hogy itt nagyon OFF lenne erről beszélgetni. Ez a "nature-nurture", determináltság-szabadság stb. vita, amit évszázadok óta folytatnak. Nem is hiszem, hogy meg lehetne oldani. Sokan azt mondják, hogy a személyiség maga sem létezik, amit embernek nevezünk, az csak úgy "történik", vagyis az egész epifenomén. Mások a másik végletbe esnek és azt mondják, hogy a külvilág nem is létezik, csak a saját tudatom terméke (szolipszizmus). És közte van a számos egyéb, átmeneti megoldás, monista és dualista, materialista és idealista. Ebben ki-ki legjobb belátása szerint dönt.

Én azt hiszem, hogy az "én", pontosabban személyiségünk legbelső magva nem valaminek a terméke, hanem létezik - de ezen nem vitatkozom senkivel.

Ami a személyiségjegyeket illeti, vannak akik a "tabula rasa" elmélet alapján azt állítják, hogy minden a környezet, a szocializáció. Mások a legteljesebb (genetikai) determinizmus alapján állnak. Személyes tapasztalatom azt mondja, és sok pszichológus megfigyelése is azt is azt mutatja, hogy vannak bizonyos, a temperamentumhoz kötődő vonások, amelyeket magunkkal hozunk a születéskor (ha akarod, nevezd ezt genetikai komponensnek), és amik spontán megnyilvánulnak életünkben. Ezeket színezik a nevelésünk, tapasztalataink, korábbi döntéseink.

A vezér-követésre való hajlam, illetve a rendpártiság/nyitottság szerintem eléggé veleszületett személyiségjegy. Van, aki a legnagyobb diktatúrában is inkább meghal, semhogy autonómiájáról lemondjon és van, aki a legnagyobb szabadságban is keres magának egy olyan tekintélyt, amely megszabadítja a felelős döntés kényszerétől. Ő persze ezt a mondatot pont az ellentétes értelemben fogalmazná meg.

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.08.26. 14:03:50

@Jyll: nem pont ugyanarról beszélünk. én azt mondom, a változás általában egy folyamat, nem egy hirtelen beállt katasztrófa. az, hogy az emberiség az örömelv felé megy (ha arra megy) nem feltétlenül egy új barbárságot jelent.

?????????????? 2012.08.26. 14:37:26

szakítva a metanarratívák mentális mankójával, félredobva a közösség hagyományainak kényszerítő kezét, újra értékelve értékeinket, bátran, öntudatosan, a boldogság- és szabadságelvet követve, nagyot lépve az individualizmus taposatlan sugárútján én most meglájkolom ezt a blogot a facebook-on! küldjetek nekem még jó írásokat!

milyen kár, hogy nem lesznek keresztény, konzervatív, nemzeti, polgárok, akik végig olvasnák ezt a szöveget! milyen kár! vagy ha mégis, milyen kár, hogy ahelyett, hogy gondolkodnának rajta picit, reflexből ordibálni kezdenek!

a gondolkodó emberek viszik előre a világot (filozófiailag, tudományosan, technológiailag, művészetileg, stb.), és vonszolják maguk után a gondolattalan, vonakodó, gyűlölködő, rettegő tömegeket, akik nem hogy nem segítenek a haladásban, nem hogy vonakodnak, kapaszkodnak, de legszívesebben felkoncolnák azt a párat, aki vért izzadva próbálja őket belerángatni valami jobba, valami szabadabba, valami naposabba!

nagy szerencse, hogy a világ halad, ezért a keresztény, konzervatív, nemzeti, polgár ideológiája bukásra ítéltetett! mikor gyerek voltam, a rockzene gyűlöletes volt, aztán Európa egyik legkonzervatívabb (valójában leg haladóbb) országában egymás után ütötték lovaggá McCartney-t, Jagger-t, Elton John-t. nálunk Pataky, Ákos lovagkereszteket, meg mi a fenéket kap. hajrá, csak így tovább!

Ad Dio 2012.08.26. 15:09:49

@fekete kefe:

"De ez csak "elméleti" fejlődés! Mert NINCS minden problémára EGYSZERRE válasz!! "

Lehet, sőt valószínűleg nincs (eddig még sose volt). Én csak kiegészítettem a féloldalas gondolatodat. VAN olyan hogy fejlődés.

"Csak a kérdések lehetnek tökéletesek, a válaszok sohasem"

Ez egy érdekes mondat...

oh no 2012.08.27. 16:59:25

Ez a szöveg ugyan végtelenül romantikus és idealista, de - és talán éppen azért - öröm volt olvasni, ellentétben Bayer céltudatos, körmönfont bértollnoki írásaival, amelyek egy hamis valóságképből kiindulva egy álszent, valójában riasztóan szeretet nélküli új világ képét vetítik elő.

fekete kefe 2012.08.30. 07:46:25

A kérdés...?

Hogy meg tudod-e "váltani a világot"..?

(Súgok halkan: "Nem, nem nem..:)
süti beállítások módosítása