Mi jót és mi rosszat várhatunk az új miniszterelnöktől?
Ki ez?
Az új miniszterelnök-jelölt szűkszavú, férfias karakter. Miniszterként szerezhetett jó tapasztalatokat az államigazgatásban.
Ebben az a jó, hogy nem egy olyan idegesítő, tenyérbe mászó, ostoba ripacs, mint elődje, sokakat meg tud majd győzni arról, hogy érti a dolgát.
Ebben az a rossz, hogy az új stílus mögött nincs új tartalom, Bajnai valójában egy Gyurcsány-klón.
Kiket nem képvisel?
Párton kívüli közszereplőként Bajnai kevéssé kötődik a parlamenti pártokhoz, nem véletlen, hogy szerződésben akarja rögzíteni programjának támogatását.
Ebben az a jó, hogy programjának megvalósítása során elvileg nem kell tekintettel lennie a népszerűségi mutatókra, bármilyen szigorú intézkedéseket hozhat a válság hatásainak enyhítése céljából.
Ebben az a rossz, hogy a pártok által ma még úgy-ahogy képviselt társadalmi rétegek végleg kiszorulnak az érdekegyeztetésből, a várható intézkedéseknek óhatatlanul együtt fognak járni széles tömegek elszegényedésével.
Kiket képvisel?
Bajnai annak a pártsemleges lobbycsoportnak a képviselője, amelyik az államon, illetve különféle gazdasági szereplőkön élősködik, s valós gazdasági teljesítmény nélkül tesz szert hatalmas vagyonra.
Ebben az a jó, hogy hitelesen képviseli a gazdasági szereplők egy bizonyos körének – az extarnalizációban általában érdekelt nagyvállalatoknak, bankoknak, multinacionális cégeknek - az érdekeit. Paradicsommá teheti számukra az országot.
Ebben az a rossz, hogy a lobbytevékenységre képtelen, állami kapcsolatokkal nem rendelkező hazai kis és középvállalatok továbbra sem kerülnek helyzetbe, sőt félő, hogy a gazdasági megszorítások terheit javarészt ők fogják viselni.
Mit nem tehet?
Bajnai megválasztása a választásoktól rettegő MSZP-SZDSZ félelmének lesz köszönhető, s így kormányzása alatt folyamatosan tekintettel kell lennie az általa hatalomban maradó pártok minimális érdekeire.
Ebben az a jó, hogy a politikai érdekérvényesítés szükségszerűen minimális szintre szorul vissza, szóba sem jöhetnek az olyan nagy, hosszú távú érdekek, mint a népszerűség növelése céljából megvalósuló osztogató politika, választási költségvetés és hasonlók.
Ebben az a rossz, hogy a minimális érdekek elsősorban a lobbyérdekek, durvábban fogalmazva a korrupció szabadjára engedését jelentik, Bajnai tehát, ha akarna, sem tehetne semmit a közpénzekkel való visszaélések megakadályozására. (Bár nyilván nem is akar…)
Mit tehet?
Ma úgy tűnik, az új miniszterelnök a Reformszövetség javaslatainak egy részét kívánja megvalósítani, s a válság hatásainak enyhítésére tesz majd kísérletet.
Ebben az a jó, hogy ha elég elszánt, valóban visszafoghat valamennyit az állami túlköltekezésből, és ha szerencséje is van, nagyjából kialakíthat valami bizonytalan költségvetési egyensúlyt.
Ebben az a rossz, hogy valódi strukturális reformokra nem is gondolhat (nyilván nem is gondol), s a hatalmas pénznyelő intézményrendszerek, a nyugdíjrendszer, a szociális ellátórendszer, az egészségügy, az oktatásügy, a bürokrácia racionalizálása ismét elmarad.
Milyen hatásai nem lesznek kormányzásának?
Minden bizakodó jóslat dacára, Bajnai kormánya kihúzza a 2010-es választásokig, aligha számíthatunk arra, hogy ősszel feloszlatja magát a parlament.
Ebben az a jó, hogy bizonyos, szűken értelmezett stabilitás mellett elindulhatnak a válságkezelés elemi folyamatai, ám a várható kormányzati lépések a szocialisták és a szabad demokraták teljes erodálódásához vezetnek, s a Fidesz várhatóan kétharmados többséggel nyeri meg a 2010-es választásokat.
Ebben az a rossz, hogy a valódi stabilitást és valódi strukturális reformok lehetősége 2010 utánra tolódik, megint elvesztünk egy évet a lehetőségeinkből.
Milyen hatásai lesznek kormányzásának?
Az imént említett gazdasági-társadalmi következményeken túl politikai változásokat is hozhat Bajnai kormányzása. Szinte biztosra vehetjük a szocialista párt megroppanását, hiszen az MSZP sikereiben elsődlegesen érintett középvezetők – a népszerűségi mutatók katasztrofális zuhanását látva - hamar ki fognak hátrálni az új miniszterelnök mögül.
Ebben az a jó, hogy a megújulásra láthatóan képtelen MSZP a kirobbanó torzsalkodások, pártszakadások miatt végleg a kis pártok közé szorul, talán ki is esik a parlamentből.
Ebben az a rossz, hogy a kormányt továbbra is támogató szűk csapat, élén minden bizonnyal Gyurcsány Ferenccel, új pártot hozhat létre és gusztustalan bohóckodásával még sokáig jelen lehet a magyar közéletben.